Skippa träningen helt och hållet?
Av någon anledning går jag bara mer och mer ner i vikt. Jag är 158cm lång och senast jag vägde mig så visade vågen på 46kg. Jag har nu flyttat till ett annat land och ska vara här ett par månader och jag märker att jag har definitivt gått ännu mer ner i vikt.
Det är otroligt deprimerande. Jag har förstås fortfarande kvar mina muskler men jag börjar tappa alla mina kvinnliga former så jag mår jättedåligt av det här.
Borde jag hålla mig borta från att träna helt och hållet?
Startar med en väldigt grundläggande fråga: äter du ordentligt? Och med ordentligt så menar riktig mat och mycket mat!
#1 Jag försöker åtminstone. Jag har tyvärr inte alla grejer som jag behöver för att laga riktig mat och jag har inte tillräckligt med pengar för att skaffa det som behövs för det ännu. Jag måste vänta tills nästa månad.
All stress gör också att jag tappar matlusten ganska mycket fast jag VILL äta. Jag försöker räkna kalorier för att se till att jag får tillräckligt i mig men igår fick jag bara i mig 500 kalorier och jag kände mig så misslyckad då jag inte orkade äta mera. Ville bara gråta då jag ville äta mycket mer för att åtminstone kunna hålla mig i skick.
Fick i alla fall nu i morse i mig en morot, en banan och en liten activa yoghurt nu på morgonen. Försöker också äta ett par salta kex och dricka lite apelsinjucice.
Men ja till lunch/middag har det den senaste tiden blivit lite slarvigt med maten. Lite nudlar och sådant. Kanske då jag får den biten fixad så kan jag börja eventuellt träna igen. Men även innan, då jag åt ordentligt med mat och mycket mat, så lyckades jag fortsätta att rasa ner i vikt. Så jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.
Just nu vill jag bara inte träna i rädsla för att gå ner i vikt ännu mer. Är rädd för att träning kanske inte fungerar för mig om det fortsätter så här.
#2 Det kanske är så enkelt som att din kropp säger åt dig att den behöver vila? Sluta intre träna helt, men ta det lugnt. Kanske köra lite yoga, promenader, landa i dig själv och inte lägga så mycket värderingar i saker och ting. Och med maten, tja - ibland har man helt enkelt inte matlust! Jättebra att du försöker äta och att du vet om ditt "problem", det gör allting mycket lättare. Jag har inga bättre tips än att du försöker äta fast det kanske tar emot lite grann. Lite är bättre än ingenting, och ät sånt du verkligen tycker om och är sugen på. Kanske ett besök hos läkaren skulle vara en idé? Även om du har flyttat utomlands så kanske det finns någonstans du kan vända dig?
Oftast finns det ju en orsak till att saker och ting händer. Det kanske är något som saknas i din kost, det kanske är något som är orsakat av helt utomstående orsaker. Stress/miljöombyte kan luras.
Känn dig inte misslyckad! Känn dig istället lyckad för att du åt det du gjorde! Fokusera på det positiva så förstärks den känslan, det där "himla bra gjort av mig". Stor kram på dig!
Träning kan betyda så mycket. Vissa tränar för att bli superstarka, vissa tränar för att gå ner/upp i vikt, vissa (som jag) tränar för att må bra.
Jag tycker absolut inte att du ska sluta träna, för jag tror att kroppen mår bra av att röra på sig. Du behöver ju ju inte träna tokmycket, men hålla igång för kroppen och knoppens skull. Promenader, lätta joggingturer, styrka pass- som inte behöver betyda att du kör slut på dig själv. Men att det känns efteråt att du gjort någonting i alla fall.
Hoppas du hittar en balans mellan träning, kost och ditt övriga liv så att du mår bra!
Ta hand om dig.
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Låter som om du behöver en timeout från dig själv ett tag, sluta räkna kalorier, sluta väga dig då det säkert skapar mer stress angående din vikt. Ät det du vill när du vill och så länge du inte känner dig sjuk, orkeslös eller svimfärdig så handskas kroppen med det den får i sig. Träna det du orkar, det gör ju att du bibehåller muskeltonus samt kanske gör dig lite hungrigare, jag hade nog ändå tagit det lugnt med träning, promenera, yoga mm och kanske låtit bli de värsta styrkepassen.
Det viktigaste är att du mår bra, lyssna på din kropp och sök hjälp om du känner dig mer orolig!
Ta hand om dig.
#3 Jag gjorde några stretchövningar igår och tränade magmusklerna för några minuter. Tog inte i allt för hårt utan bara så att jag kunde röra på mig lite mer för det mådde jag riktigt bra av faktiskt. Så hamna jag att äta en pizza tidigare på dagen och det kändes najs. Det kändes helt underbart att få i sig en hel del kalorier och veta att kroppen fick lite bränsle (även om det var kanske inte det nyttigaste alternativet). Tack för ditt inlägg! Det fick mig att må mycket bättre. :) Jag måste ta babysteps! Jag ska nog gå till läkaren sen den 7:nde februari då vi kommer att officiellt bli välkomna och få all information om det här med läkaren, etc. Jag är ändå orolig över min vikt och vill få en läkares syn på saken. Kanske han/hon har ännu några råd att ge mig. #4 Jag kom ju att tänka på att jag kan komma att väga mindre om mina muskler försvinner, eller? Så jag började träna lite igår, typ 30min. Jag tänkte att jag kunde göra det varannan dag och sen då jag får mitt ätande på rätt spår igen så kanske jag kan börja gå på gym och använda löpbandet där. Tack för dina uppmuntrande ord! : ) #5 Jag väger inte mig själv eftersom jag har ingen våg och tänker inte skaffa en heller. Viktminskningen märks tydligt då de kläder jag hade på mig innan jag åkte iväg, börjar nu bli stora. Vilket är skrämmande. Därför försöker jag räkna kalorier så att jag får i mig någorlunda ordentligt. Annars skulle jag nöja med bara grönsaker och frukter och få alltför få kalorier i mig. Då jag räknar ibland blir jag så chockad över hur få kalorier jag har fått i mig så jag försöker äta mera. Jag märker ju också att jag börjar bli svagare och vill vila mycket oftare vilket är också ett tecken på att jag får i mig alltför lite. Det är också anledningen till att jag räknar kalorier, för att se till att jag får i mig tillräckligt så att jag inte förstör mig själv helt och hållet. Det fungerar någorlunda. Men jag ska se vad det blir till. Jag funderar på att börja äta chips, godis och dylikt igen men det lockar inte och så vill jag inte bli för beroende av det igen. Det blir dyrt i längden plus att man inte får särskilt bra energi av det oberoende. Måste hitta något annat jag kan äta för att gå upp i vikt. Jag försöker lyssna på min kropp men då min kropp verkar ha blivit lat med att säga till när jag är hungrig så är det värre. Jag har liksom inga riktiga hungerskänslor mera utan måste bara ta och gissa lite när jag ska äta. Det hjälper inte heller då jag snålar med pengarna. Jag har alltid varit sparsam och om jag kan spara in någonstans så brukar matbiten få lida. Måste komma bort från det tänkande också. Maten ska få kosta!
Funkar det att göra ett schema i för väg på när och vad du ska äta? Sätta en klocka?
#7 Det har jag inte testat. Jag kan försöka göra upp ett schema på vad jag ska äta så att jag får i mig tillräckligt med mat. Låter som något som kunde fungera för mig. :)