Stärka magmuskler - bästa övningarna
Börjar känna att jag skulle vilja ha lite bättre magmuskler. Googlat lite men ofts har de skrivit ut på ett krångligt sätt jag inte fattat, och inte sällan med ord man inte fattar såvitt man inte är en träningsnörd typ…
Eller så är det bilder som inte gör mig klokare på hur man ska utföra övningen.
Vore tacksam på tips på bra och gärna också roliga övningar för det, som man kan utföra hemma alltså. Är de roliga är det en bonus jag gillar.
#0: Vad är det dom skriver som du har svårt att förstå eller som dom förklarar på ett dåligt sätt kanske?
"Typiska" magövningar som dom brukar skriva om är tex "crunches"
eller "magcrunches".och självklart "situps" ;))
Sit-ups vet du väl vad det är!?
Sen finns det ju numera många varianter på både sk chrunches och situps..
Som benlyft, (du ligger på rygg och och lyfter rumpan/benen-MED hjälp av magmusklerna)
Twist (du sitter och rör överkroppen från ena till andra hållet- med magmusklerna)
Osv, osv..
Vad dom speciella varianterna heter har jag glömt sen jag tränade styrketräning, men tex sido-chrunches/situps betyder att man ska göra övningar som belastar en sida i taget på magen , osv..
Beroende på hur starka magmuskler du har så finns det ju olika sätt som är bra att träna magen/magmusklerna på.
Har du inte alls mycket magmuskler så kanske yoga skulle vara det bästa för dig att börja med? För att få upp både styrka och flexibilitet. Genom både olika magövningar och olika stretchövningar för just magen?
Sen även om du är starkare så är det ju aldrig fel att kombinera magövningar med att stretcha magen, men ju starkare du blir ju mer kan du ta i eller ju längre tid orkar du ju träna..
Dom har ju olika magträningsapparater på gymmet, men alla dom övningarna kan man även göra hemma. 😊
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Yoga är inget för mig såvitt det inte finns en sorts yoga där du fokuserar på att upprepa en rörelse utan att "gå in i dig själv" eller söka ett lugn eller dyligt. På en yogaklass skulle nog jag vara den som sitter längst bak och försöker hålla mig för skratt medan jag tittar på alla andra.
Ja de har förklarat dåligt. Med ord jag aldrig stött på förut. Kan inte förklara närmre just för jag inte är nån träningsperson i grunden.
Situps vet nog de flesta vad det är. Men också hört att det kan vara mer skadligt än bra om man inte utför det på korrekt sätt och att det är lätt att göra fel.
Kör lite benlyft, ibland i soffan framför tv:n när jag ändå inte har något bättre för mig. Men misstänker bästa är variera med 1-2 andra övningar för det ej ska bli ensidigt.
#2: Jag garanterar att det finns yoga där du inte behöver "gå in i dig själv" 😂
Jag tror du blandar ihop yoga med meditation..🧘♂️
Visst det finns yoga som leder till meditation såsmåningom, men det finns också yoga som fokuserar på tex balansträning, Fettförbränning, styrka, stretch eller kondition.
Det är det som är så himla bra med yoga..Det finns något som passar alla!
Från den som vill "gå in i sig själv" haha, till den som vill bli starkare, få bättre balans, kondis, bli vigare, osv eller allt tillsammans…
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#0: Jag är smått avundsjuk på folk som tycker det är roligt att göra övning X i Y reps., Z sets. Jag blir så snabbt uttråkad, börjar slarva och så rinner det hela ut i sanden. 😔
Där har yoga varit min räddning, både för det fysiska och psykiska välmåendet.
På morgonen gör jag ett av de här 10 min.-passen, beroende på dagsformen:
https://youtu.be/YzXmJQNSeIk?si=jDPsRtsB3Bork3aE
https://youtu.be/irycMPbwtn0?si=v0mvrFh3O822KWhn
Under dagen/kvällen blir det sen 1-2 längre yogapass men det här är ett bra sätt för mig att väcka kroppen och sparka igång dagen.
Som redan nämnts finns det många olika former av yoga och mindfullness eller 'medveten närvaro' har mer eller mindre fokus beroende på typ av yoga.
En del yogalärare eller instruktörer har, ehm, ett väldigt "blommigt" språk som jag inte klarar av. Börjar jag fnissa så är det rätt kört sen. 😅
På YouTube är mina favoriter SarhBeth Yoga och Charlie Follows.
Den enda inom mer 'klassisk' styrketräning som inte fått mig att somna är Tom Morrison som även han har en YouTube-kanal med massor av bra videor, de flesta med fokus på just en muskelgrupp eller del av kroppen.
Han själv, liksom hans kollega och side-kick Jenni, har en del skador i bagaget så det är lite extra fokus på hur man utför övningen korrekt för att minimera risken för felbelastning eller skada.
// Harley
Jag tycker "ab-wheel" har gett mig mest.
MVH Alva <3