slog vad med brorsan
Halloj! Jag är 16 årig tös och går slog jag vad med brorsan. Den som får magrutor först blir bjuden på bio av den andre. Haha, det låter så barnsligt och amatörmässigt, men jag tänkte at tjag kunde hitta på lite mål med min styrketräning. Med löpträningen är det inte lika svårt att hitta mål(inte för mig i alla fall) men jag måste motivera styrkan! Haha, tvivlar på att en 16-råig tjej kan få sådana muskler… men inget är väl omöjligt?
Har googlat runt lite osv på magövningar. Men har ni lite heta tips på hur man kan jobba? Hur ofta kör man ett magpass, hur länge? Vad gör man på gymmet, vad gör man hemma i rummet?
Kram på er :)
Kan inte särskilt mycket men vet att man måste kombinera konditions-och styrketräning samt bra mat. Men sen tror jag det är väldigt olika, på flera sidor på nätet står det om hur fruktansvärt svårt det är osv. Men jag har haft mer eller mindre magrutor sen jag va kanske 12(är 16 nu) utan att behöva äta särskilt nyttigt. Antar att det är olika hur lätt man har för att bygga på sej muskler och sånt?
När den gäller övningar finns det en hel del att välja på! Sök runt lite på nätet så lär du hitta massor! En video på youtube som heter 8 minutes abs tycker jag är bra! Sen hur mkt och ofta man ska träna vet jag inget om ;) hehe :P
tack för svaret! :) Jag har också hört att det är supersvårt. Ja de tär nog väldigt olika.
Den videon ska jag kolla in! :)
Vad jag fått talat om för mig är att inte alla kan få synliga magrutor. Givetvis kan man bränna underhudsfett och träna magmusklerna och bli otroligt fit, men på en del framförallt tjejer, så kan det faktiskt vara väldigt svårt att få synliga magrutor hur vältränad man än är.
Önskar dig lycka till och hoppas att du når ditt mål och klår brorsan! Det är alltid en bra motivation att klå brorsan ;)
Tackar för peppet! Ja jag har också förstått det så jag får se hur det går. :)
Haha, ja det är det verkligen!
Det stämmer att alla inte kan få synliga magmuskler.
Men lycka till, och hoppas att du är en av de som kan få dem att synas 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Oavsett om du får magrutor som syns eller inte så kommer du ju bli fit och känna dem! Det är ju ändå det vitkigaste, att du vet att de finns där 
ja, jag håller med! :)
Precis! Jag är en sådan som ej får särskilt synliga magrutor, men jag är stark i magen o vet därför att de finns där.
Och det är ju som du säger, det viktiga!
Uppdatera oss gärna vaanjja, hur det går för dig med träningen 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Åh, jag förstår. :)
Ja, det gör jag gärna! Ska planera veckans träning idag.

Hoppas du slår din bror ;)
Han är så lat så han kommer inte göra en enda situps 
Tunga magövningar, sit-ups med vikt på bröstet. eller fällkniven med en viktskiva alt, en viktboll. sikta på att göra 5 reps upp till 8-10 set. Hängande benlyft är också en bra övning för nedre delen av magen. och "yxhugg" i cabelcross för dom sneda magmusklerna. kör gärna cirkelträning med ca 20-30 sek vila.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Tackar! 
NI har gett mig jättebra tips och pepp och motivation, nu har jag kommit på en liten fråga till.
Hur ofta ska man träna? Har hört att tränar man en viss muskelgrupp hårt så ska det gå minst 48 timmar emellan. Blir det bäst resultat om man låter det gå några dagar emellan, och tränar andra muskler de dagarna, eller ska man köra varannan? Just på gymmet har jag kört varannan gång armar + rygg, varannan gång mage + ben. Men om jag nu ska fokusera hårt på en enda muskelgrupp kanske det blir anorlunda?
Personligen så skulle jag råda dig att låta brorsan vinna. Men det är inte upp till mig.
Du skall vila muskelgruppen minst 48 timmar efter att du tränat den. När du styrketränar så skadar du muskelfibrerna. Kroppen kommer sedan att överkompensera skadan under den tid du vilar för att skydda muskelfibrerna från framtida skada.
Hur länge själva proteinsyntesen i den/de berörda musklerna är förhöjd skiljer sig. Hos vissa har den visats varit förhöjd 72 timmar efter träning Alltså skulle det räcka att träna var tredje dag.
Att träna en muskelgrupp per dag tillhör kroppsbyggare inte oss vanliga människor.
Tränar du inte bröst, axlar eller trapezius?
Bara så du vet så får du inga synliga magmuskler av att träna magmuskulaturen. Du får synliga magmuskler, och muskler överhuvudtaget, genom att minska mängden fett på kroppen. Det finns de som aldrig tränat som ändå har synliga magmuskler, oftast de som är väldigt smala. Om du dock vill ha "snygga" magmuskler så bör du träna dem. Men som sagt, fettet täcker musklerna.
#15: Vad menar du med att du tycker att hon ska låta brorsan vinna?
Krävs ju inte så överdrivet låg fwett% för att få synliga rutor faktiskt.
En grym övning för att framhäva rutor är liggande/sittande/hängades benlyft, det är även en övning som är kanon om man har problem med nedre magmusklerna.
Just magmusklerna behöver inte så lång vila som 48 timmar då det är en muskelgrupp som konstant är aktiv. Men iaf 24 timmar bör man ge dom.
lycka till :)
Sajtvärd på traning.ifokus.se/