Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 4585 ggr
slarvigt
0

Stärka knäna skonsamt?

Är det någon som har tips på skonsamma sätt att stärka knäna? Som det ser ut nu har jag inte stora problem med dem, men när jag ansträngt dem känner jag av det väldigt väl. Knäböj är svårt för mig pga detta (även utan vikter).

[Tassy]
0

lämnar ett avtryck i tråden, är också intresserad!

RobinEH
0

Utför du knäböjen korrekt då? 

Pos: Benen i axelbredd, tårna något vinklade utåt, ryggen svankad, ha vikten centralt över fötterna

Utf: Böj knäna så att de pekar åt samma håll som tårna, gå djupare än parallellt, tryck ifrån genom hälarna

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Tassy]
0

Såvitt jag kunde se så har personen jag är nyfiken åt en alldeles utmärkt teknik med djupa fina böjar, stabila knän mm.

LisaF
0

När jag skadade mina knän för ett antal år sedan kom de fram till att det till stor del berodde på att jag var otränad runt omkring knäna.

Det som då gällde för mig var att bygga upp muskulaturen kring knäna helt enkelt.
Jag fick en del maskinövningar, då detta var före "fria-vikter-genombrottet".
En maskin (benspark) som vi har på mitt gym, men antar att den borde finnas på andra med : du sitter ner och trycker/"sparkar" med benen på en "skiva" nedåt med motstånd (baksida lår). BILD
 Sedan finns det en som ser typ likadan ut fast då pressar du skivan uppåt med motstånd (framsida lår). BILD
Dessa är ju bra om man ej klarar av att göra knäböj och utfall.

Sen handlar det ju också om vad det är för problem man har med knäna, detta kanske inte alls funkar på grund av smärta. Då råder jag att söka hjälp hos utbildad instruktör/PT 🙂

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

RobinEH
1

Högreps eller lågreps? Mer vikt och färre reps brukar fungera bättre. 

Jag skulle avrådafrån att använda maskinen med sittande benspark då den sätter onödig stress på knäleden.

Sittande bencurl för hamstrings däremot är ett bra sätt att minimera knäproblem, om än bättre liggande bencurl.

Problemet för de flesta är dominanta quads och svagare hamstrings. Detta leder till en muskelobalans kring knäet som kan orsaka problem, både akuta och kroniska. Så jag skulle föreslå övningar som stärker hamstrings, exempelvis marklyft, stela marklyft, bencurl m.fl. Även bålträning och träning av abduktorerna är gynnsamt.

slarvigt
0

#2 Det är jag verkligen inte säker på att jag gör. Har extremt svårt för dem och har heller inte övat så mycket. Jag tänkte att jag skulle öva på tekniken genom att göra några då och då hemma. Har svårt att gå ner särskilt djupt utan att tappa balansen, vilket får mig att tänka att jag gör fel… #4 Tack, ska kolla in dem! #5 Tycker det verkar lite läskigt med marklyft, är så rädd att göra fel… Men borde ta tag i att lära mig alla de där basövningarna :) Tack! Ska även lära mig vad tex hamstrings är ;)

[Tassy]
0

#5 Nybörjare, provade på med tom skivstång, 10 reps 2 set, sen kunde han inte mer pga för svår smärta. Misstänker dålig muskulatur runt knäna baserat på hans beskrivning av problemet. Maskinerna som #4 tipsar om fungerade utmärkt, vi bytte bort knäböjen mot dem + benpress i stället.

LisaF
0

Din bästa vän på gymmet, om du vill jobba i skonsamma övningar, är BOLLEN.
Det finns så väldigt många skonsamma grundövningar man kan göra med bollen 🙂

Och som RobinEH är inne på kan man även köra liggande lårcurl.
Lårcurl på boll går till som så att du lägger dig på rygg på golvet, upp med fötterna på bollen och lyft och skjut upp höften så högt upp du kan. Dra sedan bollen mot rumpan. Behåll spänning i kroppen hela tiden. 
Det tar ruskigt bra i baksida lår! 😃 BILD
Man kan även jobba upp och ner med höften, om man inte vill dra bollen mot sig. 
Alltså upp med fötterna, skjut upp höften och sänk sedan ner. och fortsätt så, det tar också bra!

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

RobinEH
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"…Har svårt att gå ner särskilt djupt utan att tappa balansen…"

Låter nästan som att problemet som uppstår när man försöker hindra knäna från att passera tålinjen, eller har du svårt att sitta på huk utan att lyfta hälarna? För i så fall kan det krävas lite stretching.

"Tycker det verkar lite läskigt med marklyft, är så rädd att göra fel…"

Jovars, lite fel och ryggen kan gå. Kolla på videon så får du lite tips.

slarvigt
0

#8 Aha! Jag har funderat på att skaffa en sådan boll. Verkar som att man kan göra mycket på dem :) #9 Alltså, nu inser jag att jag nog har benen för brett isär. När jag försöker knäböja med dem axelbrett som du skrev så är balansen bättre. Jag tror dock inte att det är knäböjen främst som orsakat detta. Jag har inte heller speciellt ont, men de känns stela ibland och när jag jobbat långa pass känns det inte bra när jag sätter mig på huk. Jag vill stärka knäna för att undvika framtida problem. Många äldre i min bransch har problem med knäna. Främst förebyggande jag tänker på alltså. Säger skonsamt för att jag kanske är överdrivet rädd för skador :)