Styrketräning Hemma
Det jag testar just nu är
Uppvärmning motionscykel
Plankan
Utåtrotationer
Enarmsrodd med hantel
Liggande hantelpress
Armböjningar på pilatesboll
Knäböj
Utfall
Liggande utsida höftlyft
Liggande benlyft med svankkontakt
Armböj
Kettlebell swing
Ser det ok ut, är det nåt som saknas eller verkar onödigt?
Övrigt kan inte hålla plankan speciellt länge fötterna glider iväg för mig, skulle det vara smartare att köra plankan från knäna ett tag eller ska jag bara fortsätta som vanligt?
Har köpt ett 15 kg hantelset som komplement till de nybörjarhantlar jag lånar då jag redan nu känner att 2kg var för lite för armböj.
Sålänge du inte kör samma program om och om igen så är det bra.
Fortsätt gör plankan på fötter, om det så bara är 10 sek så gör det. Utgå från det och jobba dig uppåt! ^^
Jag har kört samma nu några gånger för att lära mig övningarna men ska lägga till fler och rotera övningar så att det inte blir samma hela tiden.
Om du inte har sockar på dig utan är barfota eller har skor så får du grepp och glider inte med fötterna mot golvet.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Jo efter att ha testat runt lite kör jag barfota, jag tar av mig skorna efter uppvärmningen gillar inte att cykla utan skor.
Idag tänkte jag testa mestadels nya övningar är det någon som har tips på någon/några bra benövningar förutom knäböj?
Testa att göra plankan på fötter, men "stötta" fötterna mot en vägg?
Då glider du ju inte 🙂
Sen är det bra att avsluta sitt pass med magövningar, då magen är med och stabiliserar i de flesta andra övningar man kör.
Så bra om den är pigg och fräsch så länge som möjligt😃
Knäböj med upphopp är en bra och svinjobbig övning.
Ligga på rygg med benen på en boll (om man har en). Pressa upp ryggen så högt upp i luften som möjligt, så man bara ligger på skulror/axlar och sedan dra bollen mot rumpan. Bra träning för baksida lår och rumpa.
Denna går också göra om man lägger fötterna på ett lagom högt bord, men då får man jobba upp och ner med benen/ryggen istället.
Väldigt lullig förklaring käner jag, men hoppas du förstår😃
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Jag funderade på att stötta fötterna men det kändes som det skulle vara fusk, då jag fortfarande har 25 kg övervikt försöker jag undvika hoppande för att skona knäna men jag ska definitivt tänka på var jag lägger magövningarna i passet.
Du kan ju försöka tänka på att inte "pressa" mot väggen utan bara se det som en liten hjälp för att inte glida. Och vilket ger goast boost- att stå 5 sekunder och glida eller klara 30 sekunder med lite stöd? 😃
Jaha, okej! Då får du ta det längre fram 🙂
Hejar på dig och din träning i alla fall👍
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Jag har aldrig haft knäproblem men tar det säkra före det osäkra och jo om lite antiglidstöd gör stor skillnad är det helt klart värt det.