Hur gör man?
Alltså jag vet inte vad det heter, stretcha?
Alltså jag vill kunna stå med fötterna på golvet och ha händerna på golvet samtidigt. Hur ska jag gå tillväga för att komma ända ner? Det gör väldigt ont nu när jag försöker. Antar att jag är stel?
Hur ska jag göra?
Det är svårt att förklara men sök på youtube "stretch" eller olika stretch övningar
Tack!
Ja att du inte kommer ända ner är troligtvis på grund av att du är stel.
Jag har samma problem och når bara ner med fingertopparna. Men jag övar på det flera gånger i veckan och snart hoppas jag på att det ska gå med handflatorna i golvet.
Så mitt tips är att varje gång du tränat, så du är varm i kroppen, så nöter du övningen ganska länge. Tänj och håll i ytterlägena. Ge det några veckor/månader så ska du se att det kommer gå så mycket lättare.
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
#3 Tack för tipsen!
Stå med raka ben. Fäll ryggen framåt och tryck ut rumpan. Dvs RAK rygg. Du kommer troligen lite mer än 90 grader. Håll där, 1 minut kanske. det ska strama men inte göra ont! Upprepa tills du är nere på golvet. Det kan ta ett par dagar, veckor eller månader… Beror på massa olika. Det viktiga är att det inte bli ryggen du böjer ner på golvet utan höften!
Dansa kan man alltid göra!
Så jag sta stå med raka ben och rak rygg? Ska testa imorgon :) Vill så gärna kunna nudda golvet. Vi har nämligen yoga i skolan innan en lektion och jag är nog den enda som inte kommer ända ner hahah…
Det finns en väldigt bra stretchmetod som heter KAT-metoden. Den går ut på att man ska först hitta en stretch, (det ska vara skönt ont). Sedan kontraherar man den muskeln som man stretchar (bibeåll samma position) i 8-10sek. Sedan slappnar man av och bibehåller samma position i 8-10 sek. Sedan går du lite längre/djupare i töjen och håller där i 8-10sek. Kontrahera, Avslappning, Töj. Denna cykeln upprepar du 3-5gg.
Den klassiska statiska stretchingen gör inte dig så avsevärt mycke vigare, det är mycket högre risk att man går för långt och sträcker muskeln (muskelfiberna går av). Stretching ska enbart göras när du är varm och har en lite högre puls för att minska skaderisken.
Att stretcha baksida lår gör du bäst sittandes helst på en bänk eller stå upp och lägg upp benet ungefär i höjd med höfthöjd.
ex. du ska stretcha högra benet (h.b).
Du ska sitta/stå med en stolt upprätt hållning, benet ska vara lätt böjt och foten ska helst hänga fritt i luften, så stödet ska vara ovanför hälen.
h.v ska vara så långt bakom kroppen lodräta linje och du ska svanka ryggen så mycket du kan (är du överrörlig i ländryggen så undvik att gå i ändläge. Där ifrån jobbar du med KAT-metoden.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#7 Tack så jättejättemycket! Ska testa :)!