Hur ska man komma igång?
Idag köpt jag min ett par runningskor (vill ha ett ordentliga och inte mina innegympadojjor). Jag ska börja jogga hade jag tänkt mig och träna upp min kondition.
Men hur kommer jag igång för att inte tröttna? Jag älskar att träna men har en tendens till att "överträna" när jag väl börjar, vilket resulterar i att jag snabbt tröttnar.
Hur tycker ni jag ska börja jogga? Hur långt? Hur ofta?
Ska man stretcha? När ska man stretcha och hur?
Tack på förhand! :)
Har du vana av att jogga innan? Bra kondition? Du kanske kan börja med 1-2 fasta dagar i veckan då du joggar, på så sätt går du inte ut för hårt och får det även till rutin.
Det är skillnad på strechning och töjning. Man töjer innan träningspass, stretchar efter. Jag gör dock inget av det när jag joggar eller kör någon annan träning. Så det beror på vad man trivs bäst med själv.
Nej jag har aldrig joggar förut men jag kan promenera i timmar.
Nej inte särskilt bra kondition :p Men inte jättedålig heller.
Så 1-2 dagar i veckan ska jag jogga och promenera de andra dagarna för att sedan öka när jag känner att jag kan? :)
#2 Då skulle jag rekommendera olika löpprogram, sök på google. Finns bland annat ett som heter C25K.
Jag har följt ett annat program jag hittat, då skulle man till en början gå en minut, springa en minut, gå en minut osv. Så du kan ju också skriva ett eget program utefter hur mycket tid du har och hur mycket du orkar. Om du redan nu klarar av att springa 10 minuter så kanske du ska börja där, och inte på 1 minut till exempel. :)
Ska kolla upp det där :)
Var ute på min första joggingrunda idag och jag hade verkligen sämre kondition än jag kunde tänka mig. Jag orkade inte springa alls länge, men jag gjorde som du skrev. Sprang, gick, sprang, gick osv :)