Träning iFokus

Träning

Etikettgruppträning
Läst 2782 ggr
Torreador
0

Zumba - ett självmordsförsök

Jag är ingen träningsmänniska… det ska jag inte påstå. Jag dansar däremot och har dansat mycket i mitt liv. Tiodans och bugg är väl det jag dansat mest.

I går tänkte jag testa på Zumba. Det gick väl sådär…. 

Det var inte som jag trodde riktigt. Varken musiken eller träningen. Det var mer "workout" eller "gympa" än vad jag trodde, jag trodde det skulle vara mer dansaktigt. 

Mina knän och min rygg ville inte riktigt men jag gjorde så gott jag kunde. Man behöver ju inte hoppa osv, det går ju att "gunga" på fötterna istället. 

Jag höll dock på att ta livet av en 6 åring under tiden…. så duktig var jag på Zumba…

Vad har ni för erfarenheter av Zumba?

Vill ni läsa om hur mitt pass gick till så kan ni kolla här:

http://bondmoran.nu/?p=7915

Kram på er

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Karmatarerskanise
0

Jag älskar Zumba. Bra träning som samtidigt är riktigt kul. Mår alltid så bra efteråt :) Vi har dock inga 6 åringar på passen.

Men har man dåliga knän eller leder är det inte riktigt rätt träningsform då knäna och lederna tar mycket under dansen.

Torreador
0

Har du något tips till mig vad som kan funka för mig? Mina knän och leder är inte så bra, min rygg är stelopererad och fixar inte för mycket hopp och studs.

Jag ÄLSKAR dans så något som är lite dansinriktat men ändå träning?

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Karmatarerskanise
0

Nja, de danspass jag varit på tar på ryggen och knän tyvärr :/

Torreador
0

Ok :-(

Karmatarerskanise
0

På mitt gym finns det senior zumba också, det är kanske bättre? Finns det något liknande hos er?

[luneri]
0

Jag tror det kan vara väldigt olika pass beroende på instruktör. Där jag går är det mer dansaktigt och inte nån intensiv träning om det är träning man är ute efter. 

Jag brukade gå mycket på zumba förr, men dansnummrerna byts ut alltetfersom och nu är det inte så roliga steg, och inte så mycket latindans enligt mig. Jag gillar när det är mer av "zumba"dansen samtidigt som det e ett bra tempo och att det är lite som en workout.

Torreador
0

Vi har en instruktör som kommer till vår klubbstuga och kör zumbapass en gång i veckan. Det var inget fel på passet som sådant, bara att det inte var vad jag förväntade mig. Och kanske inte rätt för min kropp.

Det finns säkert andra pass att välja mellan om jag vänder mig till friskis o svettis osv men problemet är att jag inte är "frisk i skallen" så jag fixar inte att gå dit där det är mycket folk. 

Tyvärr :-( 

Då hade jag haft så mycket mer att välja mellan.

Jag kommer nog fortsätta på denna zumban ändå för det var ju kul trots allt, och jag kan ju göra allt "på mitt sätt" så att knän och rygg fixar det.

Bättre än att inte röra på sig alls ;-) 

(fast som bondmora rör jag ju på mig mycket ändå, men inte på det sättet)

/Bondmoran

Karmatarerskanise
0

Absolut, man kan köra i sin egen takt och stil så det passar en. Det viktiga är att man har kul och rör på sig. Man får känna sin kropp.

Torreador
0

Så sant :-)

LaSadie
0

Testade ett pass hemma, hade svårt men koordinationen så la av 😃

Pelle Långlös
0

Har testat zumba två gånger. Första gången visste jag inte vad det var. Men det var inget för mig. Tog lång tid för mig att lära mig stegen och när jag väl kom på det så bytte dom. Testade en gång till för att se om det var en engångsgrej. Zumba är inget för mig.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Torreador
0

Det såg så kul ut när jag såg det på ett klipp men det är nog väldigt olika hur det utövas tror jag. 

Jag ska nog hitta något som passar mig också till slut :-)

komet
0

Jag är nybliven zumbare och måste erkänna att jag tycker det är kanon på alla vis. Ju mer man lär sig och kan släppa lös ju roligare blir det…..men så svårt med koordinationen. Vår instruktör påpekar ideligen att vi inte ska ge upp utan göra efter vår förmåga och ha roligt så kommer resten efterhand. Jag dansar även Afro och det är lättare och även det fantastiskt roligt. Men mycket beror nog på instruktören och upplägget

Torreador
0

Afro tror jag att jag hade gillat!!

Det blev för mycket tänka på zumban för mig, min skalle klarar inte det riktigt (är rätt så off efter att ha gått in i väggen för några år sedan, har svårt att koncentrera mig och ta in mycket samtidigt)