Maskiner eller inte?
Ni som går på gym, hur tänker ni kring olika maskiner på gymmet? Då tänker jag på sådana "styrketräningsmaskiner". Är det något ni använder/inte använder? Varför/varför inte?
Själv är jag tudelad om maskiner. Jag är inte jättepepp på att de ofta isolerar muskler på ett ganska onormalt sätt, men samtidigt tycker jag att de kan vara ganska sköna att "luta sig mot". Får jag välja tar jag fria vikter och kroppsövningar före maskiner, och jag väljer kabelmaskin före andra maskiner.

Som nybörjare tycker jag maskiner är bra för då kan man lära sig tekniken lite mer och bygga lite muskler, men rent generellt så är ju fria vikter bättre då man aktiverar mer muskler än de man ämnar att träna.
Själv som svag liten människa så väljer jag maskiner även om jag vet att fria är bättre. Men det är främst brist på teknik sen är det jobbigt som ny att stånga sig fram mellan alla som står och spänner 🥵 (ja jag generalliserar men det är så det känns)
#2 Det där med att "stånga sig fram" kan jag sååå förstå! På "mitt" gym är det fyra avdelningar, kan man säga. En konditionsdel, en del med "enkla" maskiner utan riktiga vikter men med motstånd, en del där man kan träna funktionellt med TRX och kettlebells och en del där musklisarna hänger med alla vikter och häftiga maskiner. Jag är visserligen träningsvan och kan tekniken och är rätt stark men det är inte så himla inbjudande att som "liten tjej" gå in bland alla biffiga killar som spänner sig, haha. Man kan känna sig otroligt bortkommen!

#3 Man känner sig verkligen bortkommen! Lite synd då det är många som skulle gynnas av att använda fria vikter men vågar inte.
Jag använder i princip enbart fria vikter, med undantag för lårcurl.
Ganska kul att vara ensam tjej bland de fria vikterna på gymmet, händer ytterst sällan att någon annan kvinna håller till där. Generellt verkar tjejer vara rädda att ta i och står och småduttar alternativt kör maskiner.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Själv går jag på många pass där det nästan jämt är fria vikter. I gymmet så blandar jag allt möjligt och är inte så jätte rädd för att prova maskiner och blanda mig med de ''större'' men visst finns det någon maskin man tänker ''nah är ju bara de biffigaste och jag som är så svag i armarna kommer ju se jättelöjlig ut som inte drar 75-100 kg''
#6 Lite "men inte kan väl jag…" där kanske? :)
Kör nästan bara maskiner då jag pga dåliga leder känner att det är säkrare. Har även fått mitt program från sjukgymnast som säger samma sak. Men inte skulle jag vilja kalla det för duttande, man kan smälla på med ganska höga vikter där också och eftersom det bara är en muskelgrupp som jobbar blir det ordentligt jobbigt. Sen går jag på minst ett crosspass i veckan för att få ett ordentligt konditionspass, samtidigt som man utmanar musklerna i snabbhet, uthållighet snarare än styrka rent viktmässigt.
På gymmet jag går finns endast en kabelmaskin sen är det fria vikter som gäller (det är ett eget gym). Bänkpress kan jag inte köra tungt när jag är själv men då kör jag lätta med stopp istället. Sen har vi ett powerracket så det går att träna knäböj utan att ha någon hjälp. Jag föredrar fria vikter, men använder kabelmaskinen ibland för att variera träningen.
Jag kör både maskiner och fria vikter, samt rena kroppsövningar.
Inte rädd för att hänga på olika ställen i gymmet, men ibland är det lite trångt på "viktavdelningen" så då kör jag maskiner på dom musklerna istället.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Tränar alltid med fria vikter! Tycker det är mycket roligare och utmanande🙂 Gillar det faktum att man tränar fler muskler i och med att man ju måste spänna hela kroppen för att hålla sig stabil under övningarna.
Maskiner är ju däremot bra om man av någon anledning inte kan använda fria vikter. Kanske på grund av försämrad balans, skada och så vidare. Då är ju maskiner tryggare 🙂
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus