Träning iFokus

Träning

Etikettveckans-utmaning
Läst 2648 ggr
LisaF
2

Veckans Utmaning v11

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då kör vi igång en ny vecka med VU! 🙂

Denna vecka utmanar vi balansen! 
Det man kan börja med är att stå på ett ben och hålla balansen och sedan lägga på mer avancerade övningar efter hand.

Man kan stå på en balansplatta eller en bosuboll för att få mer utmaning för balansen, samt stabilisering av fotlederna. Att stå på en svarta delen är svårare än att stå på den blåa. 🙂

På bilderna jag skickar med visar jag en övning som kallas "Draken". 
Då kan man antingen hålla i en vikt eller inte något alls, höja knät och armar samtidigt (bild 2) och sänka dem samtidigt (bild 1). Man går så lågt man kan utan att känna att man tappar balansen eller vrider upp höften för mycket. På bild 1 ser ni att min höft vrids upp en del, vilket är lite för mycket egentligen. Inte skadligt, men bättre om man kan hålla ner höften.
Man behöver inte ens gå så lågt, man kan göra en variant som heter "halv drake" vilket innebär att man bara sänker armar och knä något men inte hela vägen ner 🙂

Draken fick jag som rehabövning när jag skadat mitt knä för många år sedan. Det är dock är bra övning som jag har fortsatt att göra nästan varje gång jag är på gymmet.
Är väl lagom att köra kanske 2x10 på varje ben.

Tips 1: Böj gärna lätt på benet du står på, det gör att du står stabilare och får lättare att hålla balansen!

Tips 2: Att göra benböj på bosuboll är kanonbra. Utmaning för balans och benträning på samma gång 😉

Hoppas ni hakar på och kör hårt & lycka till! 😃

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

LisaF
0

Lägg gärna in fler balansövningar och tips i tråden! Finns ju massa🙂

/ Lisa

LoAEmma
0

Vart är bilderna?
Bra utmaning, brukar ofta träna balans när jag borstar tänderna :D

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

LisaF
1

Hahaha god iakttagelse, bildena kom inte med…. Försöker igen 😃

/ Lisa

LisaF
1

Bra tips med tandborstningen! 👍

/ Lisa

keptak
0

👍 

Jag är med och gör det i samband med yogan (då yogan i sig har vissa bra balansövningar). Jag kommer att göra den övningen på bilden och även använda mig av balansplatta. Det kommer att bli 2-3 gånger.

[TheMiko]
0

Kör dessa övningar plus några till 3-4 ggr denna veckan.

Pelle Långlös
0

Förstår inte. Skall jag utgå från bild 1 och sedan vrida upp kroppen i en rörelse som på bild två?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[westerlind]
0

#7 Här har du en bra video på hur det kan/ska gå till!

Själv kör jag tyvärr inte Veckans Utmaning, min högra fot har sagt ifrån ordentligt och balans utan en fungerande fot känns knivigt, hihi. Får öva på att stå på händerna istället!

LisaF
0

#7 Bilderna kanske ligger lite i fel ordning.
Men utgå från att stå på ett ben. Höj sedan knä och armar samtidigt, och sänk sedan samtidigt. 
Filmen som westerlind skickade med visar ju övningen bra 🙂Man behöver dock inte gå så djupt ner. 🙂

/ Lisa

Pelle Långlös
0

Tack för länken. Det var så jag misstänkte att övningen skulle gå till. :-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

komet
0

För att ytterligare utmana kan man lägga till en vridning av överkroppen När man står framåtlutad med ett ben sträckt rakt bak lyfter man armarna rakt ut som ett flygplan. Sträva efter att stå i en rak lodrät linje Fokusera på balansen och vrid överkroppen så samma sidas arm som det ben du balanserar riktas mot taket (den andra armen riktas således mot golvet) Titta även uppåt taket MYCKET svårare än vad det låter och en bra utmaning.

[Tassy]
1

En grej vi körde på core var att när man står som på bild 1 (t.v) så dra bak armbågarna och dra in knäet så att de möts, och så ut i rakt läge igen. Upprepa och öka tempot. 👍 det blir vingligt till slut, jag lovar!

[TheMiko]
0

Har blivit varannan dag under veckan. Känner mig lite duktig som kommit ihåg detta. 😉

keptak
0

Jag har inte haft en så bra vecka denna vecka men gjorde ett pass i alla fall. Jag kommer fortsätta göra detta och hoppas på en bättre vecka.