Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 1401 ggr
Vincent...
2

Vasselprotein i ugnen?

kan man baka med vasselprotein?

tänkte göra några muffins med proteinpulver i och undrar då om alla vitaminer, mineraler, Aminosyror mm… tappar sin funktion i ugnen? eller behåller proteinpulvret sina värden?

ugnen kommer att stå på ca 200grader.

HAHAHAHAHAHA…..

RobinEH
0

Proteinet tappar sin struktur när du bakar med det. Många vitaminer och mineral påverkas negativt vid upphettning. Mängden vitaminer och mineral i vassleproteinpulver är troligtvis låg. 

Att baka med vassleproteinpulver kan man gott göra. Smaken kan dock påverkas något.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[westerlind]
0

Det finns ju något som heter Bake Pro som klarar temperaturer upp till 200 grader. Kan ju vara värt att investera i om du vet med dig att du vill/kommer att baka mycket med proteinpulver.

Jag har själv kört med kreatinpulver i filmjölksbröd, det fungerade men smakade lite spännande. Vassle har jag dock inte använt i bakning.

RobinEH
0

Var det smaksatt kreatinpulver du använde? För Bake Pro är väl smaklöst. Ser du någon fördel med att använda Bake Pro resp. nackdel med att använda vanligt proteinpulver?

[westerlind]
0

#3 Nej, vanligt "naturellt" kreatinpulver (men då jag gjort exakt samma bröd tidigare fast utan pulver drog jag mig till slutsatsen att det var pulvret som förorsakade smakförändringen).

Jag har aldrig själv använt Bake Pro så kan inte säga något om det, mer än vad som står på sidor.

RobinEH
0

Oj. Jag satt och tänkte på kasein och inte Kreatin. Kreatin å andra sidan är väl inte det bästa att tillaga? Omvandlingen till kreatinin bör ju bli rätt kraftig.

[westerlind]
1

#5 Oj, jag menade såklart kaseinpulver! Fick i mig dagens första kaffe nu, så skyller på det, haha. Kasein använde jag och det fungerade men en spännande bismak.