Träning iFokus

Träning

Etikettveckans-utmaning
Läst 1181 ggr
[westerlind]
0

Veckans Utmaning v9

Den här veckan överger vi styrketräningen ett tag och går över på något som många väldigt ofta glömmer bort, men som är otroligt viktigt - rörlighet

Rörlighet är viktigt för att minska skaderisken, men också för att öka prestationsförmågan. Varje led och muskel i kroppen har sin bestämda funktion, och många är beroende av varandra. Om en funktion störs, säg att en muskel är stram, kan det leda till förändringar i det naturliga rörelsemönstret och felaktig belastning. En bra rörlighet ger däremot extra marginal och minskar slitage på leden. 

Veckans utmaning blir således att köra rörlighetsträning minst två gånger den här veckan, antingen statisk (stretch) eller dynamisk. Jag ger i kommentarerna nedan exempel på tre dynamiska rörlighetsövningar, har ni fler så lägg gärna in det som en kommentar!

Ber om ursäkt att bilderna inte är de bästa då jag fick filma och sedan ta bilder från den. Om det är någonting som är oklart så fråga!

[westerlind]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börja i neutralt läge, rulla ner ryggen och sätt dig i en djup benböj (så djupt du kommer och fortfarande känner att du har bra kontakt med hälen i marken) - tryck ut benen med hjälp av armbågarna mot knäna så att det sträcker lite - rulla upp och upp med armarna och bakåt. 

Gör allt i en lugn takt och upprepa ett par gånger.

[westerlind]
0

Börja i neutralt läge, håll armarna ganska brett isär på pinnen (använd bandyklubba, sopkvast eller vad du nu har tillgång till) och sträck rakt upp - armbågen ska vara rak hela tiden - rulla runt i axlarna och kom bak på ryggen. 

Tänk på att hela tiden ha rak armbåge och jobba "snurra" i axeln. Gå så smalt du kan medan du fortfarande är rak i armen.

[westerlind]
0

Börja i neutralt läge, vrid pinnen åt ena hållet och håll armen rak hela tiden. Kom bak till ryggen och fortsätt runt till neutralt läge. Upprepa ett par gånger på varje sida.

Samma som inlägget över, tänk på att hålla rak arm hela tiden men ändå hålla så pass smalt grepp att det känns. Låt axlarna jobba.

keptak
0

Spännande! Det får bli i morgon och på fredag för mig. Kanske även söndag.

[TheMiko]
0

Jag är på. Får se vilka dagar det passar att lägga in. Axelrullningen fixar jag utan pinne dock… Har en tendens till överrörliga leder 🙂

LisaF
0

Mycket bra utmaning! Jag är på! :)

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

keptak
0

Nu har jag gjort mitt första pass och det var väldigt skönt. Jag tränar yoga och tycker det är riktigt bra för att sträcka ut kroppen etc. Dessa övningar jag provade i dag är ett bra komplement till min styrketräning. 

Jag gjorde de övningar westerlind har beskrivit, och jag googlade även på "rörlighetsövningar" och gjorde några fler (några mer inriktade på att förbättra rörligheten i knäböj bland annat).

Det är definitivt något jag kommer att fortsätta med även efter denna vecka! 

Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det westerlind.

LisaF
0

#7 👍

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

[westerlind]
1

#7 Kul att höra! Jag tror att många glömmer bort det här, och det är otroligt viktigt i vårt relativt stillasittande liv att sträcka ut kroppen och mjuka upp leder och muskler.

isafisa
0

Kör de två första övningarna och lite statisk stretch av olika muskler idag :)

[TheMiko]
0

Kör omgång tre för veckan. Har fått rycka in på jobbet så jag kan inte träna idag. 🤓

keptak
0

Tre pass blev det för mig, och jag kommer fortsätta göra 2-3 pass/vecka. Jag använder en kort gardinstång vilket går riktigt bra :).

[westerlind]
1

Hoppas det har gått bra för alla! Själv har jag fått in vanan och kör ett par minuter varje gång jag är på gymmet. Så skönt!