Träning iFokus

Träning

Etikettveckans-utmaning
Läst 2306 ggr
LisaF
4

Veckans Utmaning v6

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då kör vi igång VU vecka 6!

Denna vecka ska vi utmana oss genom att träna på tekniken i utfallsteg.
Detta för att det är en bra övning och för att utfallsteg är en övning där skaderisken är hög om man gör fel med för mycket vikt.

Jag bifogar en bild på hur det ser ut när man är mitt i ett steg.

Man kan göra utfall framåt eller bakåt. Kan rekommendera bakåt, då det är skonsammare mot knäna men ger lika mycket träning Glad

Det man ska tänka på är att hålla en så rak överkropp som möjligt och ta ett stort steg fram (om man nu kör framåt) och sedan sänka knät RAKT NER, precis som en helikopter. Man ska försöka få så likt en kvadrat som möjligt (jag lyckas hyfsat på bilden).

Självklart ska vi även ha med mål för er som vill ha något att sträva mot! Skriv i tråden hur många ni tror att ni kommer köra tills söndag.

Lycka till!
Och skriv gärna i tråden och uppdatera om hur det går samt om ni undrar något Glad

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

LisaF
0

Jag ska försöka köra 40, (20 på vardera ben) varje dag/kväll. Glad

/ Lisa

Pelle Långlös
0

Det blir nog 80 denna vecka. Sammanlagt för båda benen.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

keptak
0

Toppenutmaning LisaF! Glad

Jag har alltid haft svårt för utfall, har försökt göra dem och ibland har det fungerat bra, men ibland inte. Jag behöver nog hitta den rätta tekniken, men jag har tröttnat och därför inte gjort övningen.

Men nu, tack vare denna utmaning, ska jag verkligen komma igång med utfall för jag vet vilken bra övning det är.

Jag börjar lite lugnt då jag inte är van och siktar därför på att utföra totalt 18 st på varje ben under kvällens träning. Jag kommer även göra det på denna veckas sista träningspass (som är med tabataintervaller). Svårt att säga hur många det blir då, men målet får vara 16 st/ben.

Sammanlagt 34 st/ben (68 st).

ninor
0

Just utfall tycker jag är roligt att göra. Har spelat innebandy i över 10 år, och inför många av matcherna körde vi dessa utfallssteg som uppvärmning.

Skulle gissa på att jag hamnar runt 150 totalt för båda benen denna vecka.

LaSadie
0

Jag gillar utfallssteg, men har svårt med balansen då jag har högt fotvalv och kass balans pga det. Men lyckas någorlunda och får träningen jag behöver :)

[westerlind]
0

Superbra utmaning, LisaF!

theoneissa
0

Jag kör som #1 och gör 40st, 20 på varje ben, varje dag.

Så när veckan är över ska jag ha gjort 280st Skrattande

fia-mia
0

Jag som älskar utfall ligger tyvärr i influensa, får ta igen utmaningen nästa vecka

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

LisaF
0

Men vad kul att ni gillar utmaningen! Glad

Håller med att utfall är en riktigt bra övning, och roligare blir det ju såklart när man kan tekniken och gör den rätt! Så kör på Skrattande

/ Lisa

[TheMiko]
0

Usch… Gör aldrig utfallssteg. Tungan ute Känns som skolgympa eller nåt.

Men men "I dare you to" får väl känna mig utmanad, provar med 20 om dagen 10 på var sida.

Tycker det är bra med dessa utmaningar då man tänjer lite extra på sina gränser.

Toppen Lisa Cool.

ninor
1

Uppe i 80 st hittills, 40 på varje ben. Känns som en bra start!

[TheMiko]
0

Dagens avklarade :)

Tror jag kör femton på var sida i morgon. Tungan ute

Fridaaaa
0

Åh jag som inte kan göra det pga mitt knä :( Synd! Får vänta till nästa veckas utmaning :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LoAEmma
0

Huu, är riktigt kass på utfallssteg! Men gjorde några idag iallafall, går ju att träna upp!¨

Är det viktigt att gå tillbaka till utgångsläget igen? Eller kan jag stå och köra upp och ner i steget så att säga?
Har så kass balans hehe…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

keptak
0

Det blev inga utfall i måndags då det var fullt på träningen och jag inte fick plats att göra det. Men jag gjorde dem i dag istället och det kändes direkt att jag inte är van :). Jag gjorde 3x12 (36) på varje ben. Satsar på fler på lördagens träning.

LisaF
1

#14 du kan absolut stå i ett steg o jobba upp och ner på stället. Då kanske 4-5 räcker per ben innan du behöver byta. Man blir lätt trött efter några omgångar :) känn dig för vad som passar dig :)

/ Lisa

theoneissa
0

Jag har kört mina 20 på varje ben idag med!Skrattande

LoAEmma
0

#16: Jaha men toppenbra! Blir det mer effekt om man gör så alltså?

Jag tar även hjälp av överkroppen gm att ta stöd med armarna på det främre knät.

*Det blir som det ska*

Pelle Långlös
0

Igår klarade jag av hälften av mina jag angett.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[TheMiko]
0

15 på var sida avklarade på darriga ben efter U-crossen. Fick dock hjälp med tekniken idag. Kör 20 i morgon.

LisaF
2

Härligt att läsa hur det går för er alla! Grymma ni är!
Och tack för era härliga ord om utmaningarna, det gör ju att jag vill fortsätta ge utmaningar :)

Jag opererade mig igår och låg och sov på sjukhuset hela dagen, och idag är jag också ordinerad vila.. Men jag är så sjukt rastlös, så jag ska köra lite lättare benträning och packa flyttkartonger för att få tiden att gå!

#18 Nja det vet jag inte om det blir, men det blir skonsammare mot knäna eftersom du slipper belastningen som blir i framåtsteget :)

Ja det kan ju göra, men tänk på att inte luta överkroppen framåt utan i så fall bara ta stöd med händerna, men behålla rak rygg. Lutar du framåt blir det genast vingligt och tekniken sabbas :)
Men där har du ju en egen utmaning- öva balansen och till slut lära dig köra utan att hålla emot. :)
Har bra balansövningar jag gärna delar med mig av, som bland annat hjälpt mig :)

/ Lisa

LoAEmma
0

#21 Ja det låter bra det!
Du får gäärna komma med tips på det :)

*Det blir som det ska*

ninor
0

Uppe i 100 nu. :-) 

50 kvar för att nå veckans mål - nema problemas!

Pelle Långlös
1

Nu har jag gjort mina 80 utfall.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

theoneissa
0

Vad duktiga ni är!!

Jag har klarat dagens 20 på varje ben!

[TheMiko]
0

20 på var sida idag 

tror det får bli min gräns per dag då jag aldrig gjort utfall förr.

20+30+40 gjorda 90 totalt, känner mig nöjd än så länge. Känns iofs som om jag missat en dag någonstans.

[TheMiko]
0

Redan fixat 40 på morgonen, kör 40 till ikväll för att reparera den missade dagen. Puh fattar inte att jag kämpat mig igenom den här veckan… Har träningsvärk i rumpan hela tiden 

LisaF
1

#27 Grymt  

#22 Återkommer 

/ Lisa

theoneissa
1

#27 Jäklar vad du kämpar på!

Jag är klar med mina 20 på varje ben idag med

keptak
1

Bra gjort alla!

Såg nu att jag redan har klarat mitt mål, det var nog för lite. Vågade dock inte ha högre eftersom jag inte är van att göra utfallssteg. 

Jag gjorde fler under dagens träning, det blev totalt 36 på varje ben. Det var mycket lättare med tekniken i dag.

Totalt under veckan har jag då gjort 64 st på varje ben, det blir 128 st 

[TheMiko]
1

20+30+40+40+40+40 = 210

Konstigt att jag har träningsvärk… Tur veckan snart är över. 

Tänker dock fortsätta med 20 på var sida på kvällen då det tydligen behövdes.

[TheMiko]
0

Okej söndagens utfall gjorda med visst stön och stånk…. Aj vilken träningsvärk. Men men kunde lätt slänga på tio kilo extra på Gluten idag på gymmet  så nytta har det nog gjort trots allt. In alles 250 utfall gjorda denna veckan, troligen 200 mer än jag gjort tidigare i hela mitt liv. Kommer dock att fortsätta med dem de dagar jag inte är på gymmet för det behövs tydligen då jag tränar någon del av baken som jag annars inte kommer åt. 

LisaF
0

#30 Haha ja det är lätt att sätta ett för litet mål, går ganska fort att komma upp i antal när man väl sätter igång!  Härligt kämpat i alla fall! 

#31-32 så fantastiskt roligt att höra att du kommer fortsätta! Kul att inspirera genom sådana här övningar

Det är ju en bra övning, känns i rumpan direkt när man kört! 

#22 Har inte glömt bort dig, hade dock tänkt att ha balans till denna veckas utmaning, men hann aldrig fota! 
Vill du vänta till nästa vecka eller ska jag försöka skriva ner lite övningar till dig ändå? 

/ Lisa

LoAEmma
0

Skriv ner när du har tid och lust du, ingen brådska :)

*Det blir som det ska*