Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 1028 ggr
fia-mia
0

Skynda långsamt - eller?

Idag hade skolan friluftsdag vilket för min del innebar gymmande. Flertalet lärare fanns på plats för pepp och en av dem visade en hel del övningar, däribland utfallssteg och marklyft. Tekniken visade hon riktigt bra och jag passade på att ställa några frågor. Jag är lärd till att testa tekniken vid nya övningar med tom stång eller väldigt låg vikt. Hon rekommenderade dock att börja med 20kg i marklyft och stående rodd samt ansåg att det var lagom med en 20kg´s viktplatta vid utfallssteg.

Har hon rätt eller är inte det onormalt hög belastning att börja med?

Tjejerna som fick hjälp var ovana gymmare som inte tränar styrka överhuvudtaget.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

LisaF
2

Ojojoj jag hade aldrig någonsin rekomenderat någon att börja med 20kg i utfallsteg! Utfall är en övning som kräver massor av teknik för att bli rätt och för att man inte ska skada sig.
Att köra utan vikt är ju skonsammare men att slänga på 20 kg utan att ha tekniken är ju bara idiotiskt.
Den belastningen som blir på det främre knät i själva utfallet/nedsättningen i marken är ju otroligt hög och ska man då lägga på så himla mycket mer vikt och om man gör utfallet fel så är risken att skada sig på tok för hög.

Så där tycker jag väl att din lärare skulle sagt att man kan börja utan vikt för att känna in tekniken och sen öka lite lätt med kanske 5, 10, 15 och sen 20. Glad

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

fia-mia
0

Då är jag inte helt ute och cyklar. Såg ganska komiskt ut när tjejerna inte ens kunde lyfta upp 20kg-plattan, som väl var insåg de sin begränsning och tog 10 istället. Jag (som är relativt vältränad) testade med 20kg för att se om det ens var möjligt och jag hade stora problem att behålla tekniken.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

LisaF
0

Ja du har helt rätt i din bedömning! Tekniken måste gå först, så är det ju. Och när den sitter kan man öka vikterna men hela tiden försöka tänka på hur man egentligen utför övningen. :) Att missa teknik med lätt belastning känns inte så mycket, men att missa tekniken med mycket belastning då kan det gå riktigt illa. Knäna är väldigt utsatta också, i t ex utfall och knäböj vilar sån oerhörd belastning på knäna så att gör du fel med för tung vikt finns risken att knäna säger ifrån på ett fruktansvärt smärtsamt sätt. :/

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

isafisa
0

Ja men herregud, min kompis som tränar ganska mycket och har gjort det länge kör bara med 10 kg i utfallssteg och det räcker gott och väl. Som sagt är det ju viktigare att man har rätt teknik så man inte skadar sig.