Svettas mer..
Hej ! Ny här på träning :)
Jag började för 2 veckor sedan att träna på gymet varannan dag för att få bort mina extra kilon som jag bär på…Är super duper pepp och börjar alltid med att värma upp 2 km på löpband eller cross trainer och efter det så kör jag och min sambo lite vikter o så :)
När vi började för 2 veckor sedan så klarade jag av 55, 65 , 75 kg x 10
i benpress, nu kör jag 95, 105, 115 kgx 10 i benpressen ..Ska det gå så "snabbt" ? Kan jag köra lite hårdare ändå ? Känner att jag skulle kunna starta på 105 istället..Detta med träning på gym är helt nytt för mig men tycker det är as kul :) När jag kör med fria vikter så har jag även gått från att köra 5 kg till 7,5 kg..
Men nu till frågan ang att svettas mer..Idag tänkte jag för skojs skull köra ett Zumba pass som jag brukade köra innan jag började gyma, det brände inte alls lika mycket i musklerna, pulsen blev inte lika hög men JÖSSES vad mycket mer jag svettades, varför blir det så ? Är det för att förbränningen är igång ??
Nu är jag ingen expert på det här, men vad jag har hört är att ju mer vältränad man är/oftar man tränar/vänjer kroppen vid träning desto mer svettas man. Anledningen är nog för att kroppen har lärt sig att "nu är det dags att bli varm, fram med svett så att kroppen kyls ner". Det är med andra ord ett bra tecken, så tummen upp för svett!
Och angående vikterna, tja… klart det kan gå så snabbt. Du kanske inte tog i max första gångerna och gör det nu? Kör du med rätt teknik? Teknik ska alltid gå före vikt och repetitioner.
Kul att du tycker det är kul och välkommen hit!
Okej ! Men då är det säkert därför jag svettas mycket mer :)
Ja så kan det mycket möjligt vara ! Har ridit hela mitt liv istortsett så att musklerna finns ju där under någonstans ;) .. Jo jag kör med rätt teknik och det är ju inte så att det går lätt liksom, får ju ta i lite med ljud ;) och svetten sprutar och benen blir lite spagetti , men då jag vill ha en mer tränad kropp än det "normala" så känner jag att jag kanske försöker och pressar mig själv mer än andra och därför får större "framgång" ??
Tack så mycket :D
Så kan det vara! Hjärnan styr så himla mycket, mer än vad vi vet. Kör så länge du är bekväm (inte för dock, hehe) i det! Och låt det ändå ta ett tag, så att allting hinner med - leder tar ofta längre tid att vänja vid träning (gäller åtminstone vid löpning).
Okej ! Kanske ska stanna en stund vid vikterna jag använder nu :) Ser ju att det ger resultat och att jag orkar mer, men kanske ökar ca 1 gång per vecka istället då och kör den uppvärmning jag kör nu med utan att öka den :)
Och även fast jag märker att det ger resultat så har jag ju överflödiga kilon att bli av med så kanske ska ta det lungt nu i början eftersom det är lite tyngre än för någon normalviktig även fast jag inte känner mig det minsta tung när jag gymar..Konstigt det där =/
Skynda långsamt! Om du nu har överflödiga kilon du inte trivs med så låt det ta sin tid. Ofta har ju kilon smygit sig på under en längre tid, så då måste det också få ta lite tid att få bort dem.
När du tränar fokuserar du nog inte på dina kilon, utan på dina muskler, din fantastiska kropp som kan göra så mycket! Tänk på det hela tiden - vad den kan göra! Gå, springa, lyfta, hoppa. Ibland måste man ge sin hjärna och sina tankar en fet spark där bak och lyssna till hur det faktiskt känns i kroppen. Jag brukar själv tycka att jag är en sunkdrottning hemma ibland, medan jag på gymmet är Superwoman. Försöker hålla kvar vid den känslan på vägen hem och ha kvar den hela tiden.
Glöm inte att mata kroppen också! Mycket träning = mycket mat.
Jo dom har ju inte trillat dit över en dag så det tar väl säkert tid att få bort med:) men har inte ätit något godis, chips eller druckit någon dricka eller så sen 2/1 så hoppas väl att det ska ge lite resultat med :) Många onyttiga går ju ner bara av att ta bort allt som är fel..
Jag är otroligt pepp när jag tränar :) Och eftersom jag har lite muskler ändå så tycker jag det blir så otroligt roligt :D Sen känner jag mig med som en sunkdrottning hemma men jobbar på det :) och det försvinner mer och mer nu när jag märker att kläder sitter lösare o så :)
Jag har också en fundering som snuddar lite vid detta. Ni har redan nämnt lite kring det, men jag vill bara utveckla lite (om jag får lov att hoppa in i tråden?!). Jag har ganska nyligen börjat styrketräna lite efter ett 25-årigt liv utan träning och jag märker att det går väldigt snabbt för mig att falla in i "fel teknik" när jag tränar. Alltså, det blir för tungt och min kropp kompenserar för detta = jag lyfter fel.
Detta är ju såklart inte bra och antagligen borde jag välja lättare vikter då? Problemet är att det känns som att jag hamnar där så himla lätt, lite som om jag borde klara av de vikterna kanske… För om jag tar lättare blir jag inte svettig och tycker inte att det är så jobbigt osv. Men jag kanske måste bygga upp en grundstyrka först, har jag börjat fundera på?
Alltså: Kommer jag senare kunna _kämpa_ och ta i och tycka att det är skitjobbigt, men ändå använda rätt teknik? Längtar dit i sådana fall :)
ELLER är det jag som är mesig och "mentalt" ger upp? Kan jag intala mig själv att göra övningarna rätt…? Hmm…
#slarvigt: Kul att du har hittat till gymmet! Jag tycker att du ska nöta på med lättare vikter tills du har hittat rätt teknik. Kör fler repetitioner så att det ändå blir jobbigt. Det är jätteviktigt att använda rätt teknik, annars är skaderisken hög. Ska du köra frontsquat till exempel, så använd bara en skivstång utan vikt. Känn efter så att det känns i benen, inte i axlar eller någon annanstans. Samma med marklyft, kör med en tom stång tills du känner dig säker. Lägg på lite vikter och fokusera på att använda benen, känner du att du börjar använda ryggen så går ner i vikt. Har du möjlighet att be om hjälp av en tränare/instruktör? Gör det i så fall! Det är så himla värt det, och många gym har en gratis "introduktion".
Angående att du mentalat ger upp - mjä, svarar jag nog där. Hjärnan kan som sagt lura oss riktigt bra, men du verkar så himla medveten om vad du gör för fel. Nu är det dags att lära kroppen vad den ska göra!
#9 Tack så mycket för svaret! Nu känner jag mig säkrare på vad jag ska göra. Jag har fått en introduktion, men hon formulerade sig mer i stil med att jag skulle ta så många vikter som jag "klarade av" att göra 15 x 2 repetitioner av och jag blev väl osäker på vad "klara av" betyder i det här sammanhanget.
Det är ju sjukt rimligt det du säger. Jag tror att jag har förvirrats av att det känns så fånigt att stå där och harva på knappt utan några vikter alls medan människor omkring lastar på och stånkar och stönar och svettas :P
10# Dom som lastar på som bara den har en gång också stått där med bara några lätta vikter :) Ta det i din egen takt :) .. Sen kan man ju träna i olika syfte, dom kanske vill bli pumpade medans du vill gå ner i vikt och få fastare kropp te.x
#10 Vad skönt att höra! Skynda långsamt, helt enkelt, och lita på din kropp. Fokusera på dig själv och din träning, och låt andra stånka och stöna bäst de vill. När du känner dig redo för stånket och stönet, så kör på! Men till dess så gör du det som känns bäst för dig och din kropp.
#10 Att du ska klara av 15x2 betyder precis vad det låter som. Du ska klara Exakt 15 på den vikten och sen orka köra 15 nya. Du ska inte ha kraft att orka göra 16, och du ska känna på 14e att det är riktigt jobbigt. Typ så 
Det finns en träningsmetod som kallas "drop-set", sjukt effektivt och kul att avsluta en träningsomgång med.
Det går till som så att du lägger på max vad du tror att du klarar av (så du klarar att göra i alla fall 3,4 stycken) när du gjort så många du orkar på den vikten tar du snabbt bort/flyttar ner viktpinnen ett snäpp och fortsätter köra. Sen kör du så många du orkar på den vikten och sänker ett snäpp och fortsätter så. Tillslut kommer du stå med kanske 1kg o stånka o pusta och folk kommer tro du är galen haha 
Men den metoden är sjukt häftig då du verkligen tömmer musklerna på ALLT 
Och till #0, I benen är man oftast starkare än man tror. Så det kan vara som #1 säger, att du tog för lätt från början och däför upplever det som att du får öka väldigt snabbt. 
Jag har aldrig provat Zumba men alla jag känner som gjort det säger att svetten sprutat som aldrig förr, just på zumbapassen! Vet inte om det är något speciellt i musiken som lockar fram svetten kanske..
Nä men det kan ju vara så att man rör sig på ett helt annat sätt än kroppen (i alla fall våra härligt stela nordiska kroppar) är van vid, och att man därför svettas så kopiöst.
Blir glad när jag hör att du känner sån pepp för träning, riktigt kul att höra!
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Från att inte ha tränat syrka någon gång och knappt rört dig till att träna så ökar man styrka väldigt fort pg.a att man lär kroppen att skicka ut fler "nervsingaler" till muskeln för att kontrahera sig som i sin tur aktiverar fler muskelceller. Där av den naturliga kraftiga ökningen på styrkan hos nybörjande styrketränande.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Okej..Nu får du ursäkta men vem har sagt att jag knappt rört mig ? Jobbar på en förskola så är ute dagligen och leker, har hund som jag måste promenera + inget körkort så går överallt och det var nyligen jag tog ett uppehåll från stallet..Tycker det där var att dra en lite egen slutsats
#15 ber om uräskt, var inte så jag menade.
Jag menar bara att nybörjare som inte hållit på med styrketräning tidigare eller haft ett längre uppehåll ökar snabbt i styrka då man lär kroppen att skicka ut fler nervsignaler till fler muskelceller. Dom finns där men du använder sälla alla nervsinglaer och muskelceller samtidigt. Sedan kommer man till en gräns då det börjar bli svårare att bli starkare och få mer muskler och då måste man lura krioppen lite mer så att inte musklerna vänjer sig vid en viss sorts belastning.
Så läng man inte har några problem med leder i kroppen så ser jag inga som helst negativt på att öka vikterna från pass till pass.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
16 # Okej :) Nu kör jag så att jag ökar där det verkligen "behövs" men stannar på samma vikt där jag känner att jag kan få ut ännu mer innan höjning om du förstår hur jag menar :P