Min träningsdagbok
Idag blev det 3,1 km på löpbandet.
Därefter 3 varv á 12 repetitioner av boxhopp - vandrande planka - squat med bollkast, 3 varv á 12 repetioner av pulserande benböj med vikt - vadpress - sissysquats och 3 varv á 12 repetioner av V-ups - situps - stående touetouch med vikt.
Sedan klämde jag ut alla små muskelknutor och annat ömmande i benen med hjälp av en foamroller. Måste bli bättre på att använda den och göra rörlighetsövningar efter ett gympass!
Lät som ett bra pass! Hur gör man stående touetouch?
#1 Ja, det var bra!
Stående toetouch gör du genom att stå rakt upp, fötterna i axelbredd och sedan böjer du överkroppen rakt åt sidan (noga att inte luta framåt eller bakåt) och sedan tillbaka igen. Man kommer inte ner till tårna men vet inget bättre namn… Jag brukar köra med en vikt för att utmanas extra. Det tar ordentligt på sidan av magen (inte de sneda som man tränar med hjälp av exempelvis sneda situps, utan de på sidan som man lätt glömmer bort). Det finns väl två läger till en sån här övning, vissa säger att den är dålig och förstör ryggen och andra att den är bra. För MIG fungerar den jättebra, har man en dålig rygg så är den kanske inte att föredra. Ska ta en bild nästa gång jag kör så att det blir lite tydligare!
Idag blev det återigen 3,1 km på löpbandet. Skynda långsamt…
Sedan blev det ett riktigt benmördarpass! 100 utfallssteg/ben - 15 boxhopp - 100 benböj - 15 boxhopp - 50 benindrag på pilatesboll - 50 bollinrullningar på pilatesboll - 15 boxhopp - 100 höftlyft - 15 boxhopp. Svettlycka!
Avslutade med att rulla på foamroller - så himla skönt! Har hittat ett riktigt ömt ställe på sidan av ena låret som jag ska försöka trycka bort.
Idag blev det 3,2 km på löpbandet som uppvärmning.
Sedan tabataintervaller av magcykel-KBswings-marklyft med KB-boxhopp-captains chair-pulserande utfallssteg med vikt-armhävning med handsläpp-militärpress.
Idag fick det bli en timmes yoga! Skönt för stela leder.
Ojoj kul att läsa! Va du kör 
"pulserande benböj" är det benböj med tempo eller hur menar du? 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Kul! Njae, vet inget bättre "ord" för det, men benböj utan att gå upp helt utan hålla kvar, typ, haha. Mer statiskt, kanske man kan säga…
Jaha, då förstår jag!
Kör du likadant med utfallen då? Du skrev nåt om "Pulserande utfall"
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Ja, precis. Då får benen stå kvar på samma plats och så kör jag bara upp-ner istället för fram-ner-upp-bak. Tycker det är skönt att variera lite!
Idag blev det återigen 3,2 km på löpbandet. Vill springa längre och snabbare, men vet att jag måste vänja mina leder och muskler och fötter vid det igen. Segt…
Sedan blev det 3 varv á 15 repetioner utav overhead squats - vadpress - boxhopp, frontsquats på bosuboll - benböj åt sidan med boll - situps, och stående toetouch med boll - sissysquats - hopp över stepbräda. Svettig? Ja!
Avslutade med rörlighet i axlarna och att rulla på foamroller.
#1 Här kommer bild på en stående toetouch (försök dock ha en bättre hållning än vad jag har på bilden och luta hela överkroppen, svårt att ta kort på sig själv!). Det är en liten rörelse, bara såpass att du känner att du måste ta i med sidan för att komma tillbaka igen (ju mer man tränar desto längre ner kommer man - såklart).
Idag blev det ett pass step med en ny ledare. Jag hängde inte alls med, så självklart måste jag prova igen snart! 1-2-upp-ner-mambo-7-8-runt-fram-11-12… puh, koordinationen är inte helt där… men det är bara att öva upp! Man blir ju bra på det man tränar :)
tack för bilden, nu hänger jag med :)
Återigen 3,2 km på löpbandet, men jag är nöjd. Det känns bra i benen och det är inte jobbigt.
Körde lite rörlighet i axlar och rygg innan jag drog igång halvtabataintervaller (insåg att jag helt hade missat tiden och bara hade 30 min till parkeringen gick ut) av dips - hammercurl - V-ups - tricepspress - höftlyft - russian twists - stående toetouch - planka - bollinrullning - benindrag.
Avslutade med lite stretch och nu ska jag avnjuta en stooor frukost.
Idag blev det 1,6 km på crosstrainer och sedan en timmes yoga. Fint att börja dagen (och helgen!) lugnt och skönt.
Igår var det KAOS på gymmet (attans nyårslöften, haha) så det fick bli väldigt improviserat.
Började med 3,7 km på crosstrainer och körde sedan 3 varv á 15 repetioner av situps - sneda situps - russian twists och stående toetouch - crazy ivans - captains chair. Avslutade med två dropset på benpress (börjar med maxvikt och kör tills man inte orkar mer, sänker vikten, kör tills man inte orkar mer, sänker igen…).
Idag blev det ett pass cirkelfys på morgonen. Min kompis som är ledare skulle prova lite nya övningar och jag är inte den som bangar på att leka runt i en stor sal! Så det blev en salig blandning av marklyft, boxhopp, axelpress och dynamisk planka. Skönt!
Sedan blev det två timmars promenad på eftermiddagen i långsamt tempo.
Idag var det trötta ben som traskade in på gymmet vid öppning. 3,2 km på löpbandet fick fungera som uppvärmning, och sedan var det bara att krama ut det lilla som fanns kvar i benen!
Lite rörlighet och sedan blev det 3 varv á 15 repetioner av overhead squats - frontsquats - backsquats - sissysquats och dropset av benpress - vadpress - leg extension - leg curl.
Började dagen med 30 minuters promenad, skönt! Nu på kvällen blev det ett pass cirkelfys, kände mig stark och tog tyngre vikter än i måndags. Nu svider det härligt i lår och axlar, älskade känsla. Ser fram emot att springa imorgon bitti, om benen bär mig, haha.
Keep up the good work! :)
Min morgonträning byttes ut mot sängen och flyttades till efter-lunchträning istället. Men lika glad är jag för det (eller gladare, skönt att sova ut när man kan!).
Började med 3,2 km på löpbandet och sedan körde jag superset av stående rodd/bicepscurl, amerikansk KB-swing/axelpress och latsdrag/hantellyft åt sidan. Avslutade med ett dropset på bicepscurl i maskin, och mellan varje set körde jag 15 rygglyft.
Nu på kvällen blev det en promenad på 50 minuter.
Idag blev det 2,5 km på löpbandet och sedan en timmes yoga. Jag har en riktigt mör kropp nu efter veckans träning, världens bästa känsla! Nu tar jag välförtjänt helg och vila.
Efter fyra aktiva vilodagar med promenader var det äntligen dags för gymmet idag igen!
Imorse blev det uppvärmning på crosstrainer, 1,5 km. Gick sedan vidare och körde 3 varv á 15 repetioner utav hängande rodd - stående rodd - magövning. Sedan blev det bröstflyes, pullups, boxhopp och lite lek. Bra start på dagen!
Ikväll blev det ett pass cirkelfys. Skönt att vara tillbaka!
Idag fick jag plats på HIT, ett av passen jag verkligen längtat efter att få prova. Det är Friskis & Svettis tyngsta pass och jisses. Jag anser mig vara relativt vältränad och van att jobba i tempo, men det här var… tungt. Så pass tungt att jag ett tag inte riktigt visste om jag ville kräkas eller svimma, haha. Ren kärlek! Hoppas verkligen jag får plats på nästa pass för det här var min grej! Tungt och snabbt!
Idag blev det 2 km på löpbandet och sedan en timmes yoga. Min kropp är slut efter både cirkelfys och HIT. Får bli en aktiv vilodag imorgon, trots att jag helst hade ställt mig på bandet och sprungit tills benen vek sig haha.