Hjälp med träning
Hej! Jag är 13 år,175 cm lång, väger 45 kg och är väldigt smal, men det bästa jag vet är att träna! Jag tycker det är skitkul, men vill inte gå ner i vikt/ bli smalare. Så hade blivit jätte glad om någon skulle vilja ge mig tipps på hur jag ska träna hemma. Som det ser ut nu i mitt träningsschema( varje vecka) : • springer minst 1-2 gånger i veckan • 30-40 situps + plankan 30 sek 3-4 gånger i veckan •rider 1 timme per vecka • idrott 2 gånger i veckan i skolan (anstränger mig inte jätte mycket där) ,
du kan ju börja göra armhövningar, och träna benen t.ex. ;)
#1 jag kan inte göra riktiga amrhävningar. Tränabena gör jag, springer/rider, och såna där "benlyft" Men har du några tips på mer benövningar?
Om du har iPhone kan du ladda ner ben workout! :)
Här är lite tips annars: http://www.muscles.se/styrkeovningar/benovningar/
Tack :) Ja iphone har jag, har haft sånna appar innan och tyckte dem var bra, så får väll ladda ner dem igen ;)
Benövningar är lätta att göra hemma och vill man ha extra vikter är det enkelt att fixa.
Utfallssteg kan man göra. Har man ett lite längre rum/korridor kan man gå framåt och göra utfallssteg på vartannat ben.
Har man inte mycket plats kan man göra utfallen stillastående. Då kan jag rekommendera att göra dem bakåt, det är mycket stabilare och enklare att göra rätt. Lätt att skada sig om man gör utfall fel med för tunga vikter under lång tid.
Benböj är också en bra övning.
Stå så brett du vill med benen. Det tar på olika ställen om man står smalt respektive brett. Något bredare än axelbrett är väl det "normala".
Då ska du tänka på att pressa knäna utåt så att knäna pekar rakt ut över tårna. Då har du en bra vinkel och riskerar inte att skada dig om du skulle köra med tunga vikter någon gång. Enkel teknik som du kommer tacka dig själv för i framtiden att du har.
Vill du lägga på vikter (och inte äger några hantar/viktplattor) kan man ta en tjock bok, mjölkpaket (1kg) , mjölpaket (1-2kg) Finns nog tyngre med.. Potatispåsar/nät, andra tunga men smidiga grejer man har hemma. Finns massa, man behöver bara lite fantasi 
Varför kan du inte göra armhävningar? har du någon skada?
Annars är armhävningar på knä, med händerna i en trappa den enklaste varianten av armhävning.
Går du ner på golvet med händerna men ändå med knäna i golvet blir det lite tuffare.
Sen kan du köra med händerna i trappa och med tårna i golvet för lite tuffare.
Nästa steg är att köra med händerna på golvet på tårna.
Och tuffaste varianten är att köra med tårna i trappan och händerna på golvet.
Vanliga sit-ups kan du köra, men det är ju rätt tråkigt.
Du kan ta någon vikt (tjock bok eller något som väger omkring 2-3kg) och sätta dig i upprest sit-up ställning.
Luta dig lite bakåt till du känner att det spänner i magen, sen roterar du sakta sida till sida så tar det på magens sidomuskler.
Du kan lägga två jämntjocka böcker på golvet/eller ställa dig i en trappa och köra tåhävningar. Då får man snygga och stärkta vader.
Kan fortsätta hur länge som helst, men hoppas du får lite inspiration i alla fall.
Hör av dig om du undrar något mer!
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
#6 wow tack :D ska klart prova detta! Jag har aldrig fattat tekniken, iaf inte med tårna och händerna i golvet. Men det var ju skit bra tips med det där i trappan! Tack :D
#7 Kul att svaret uppskattades 
Återkom gärna om hur det går, samt om du har fler frågor 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
#8 träningen är faktigst mycket roligare nu när jag har fått massa tips osv :) Så man kan variera lite.