Träning iFokus

Träning

Etikett: styrketräning
Läst 1477 ggr
Emily72
0

tjej, 17, vill bli stark

Hej på er.

Jag är en 17 årig tjej som bestämt mig för att jag vill bygga lite mer muskler, speciellt i armarna men även i kroppen överlag. Det jag vill ha hjälp med är att komma fram till ett bra program att träna efter, eftersom jag i nuläget känner mig väldigt överväldigad av alla olika tips som finns på nätet när det gäller just styrketräning. Ni som är lite mer insatta än jag i det här får också gärna vara lite mer specifika med era förslag på program, tex med hur många set och reps jag bör göra. Så här kommer en liten beskrivning om var jag befinner mig fysiskt just nu och hur mitt liv ser ut, dvs vilka träningsmöjligheter jag har..

jag är kort, 156 cm, och väger ungefär 46-47 kg. Jag är lite småknubbig men jag skulle ändå säga att jag är hyfsat hälsosam. Jag äter onyttiga saker i små mängder, och jag äter väldigt sällan skräpmat och liknande, blir alltid grönsaker till maten, dricker för det mesta vatten, äter inte vitt bröd, osv osv.. ni fattar. Äter förresten inte rött kött heller.

jag har en crosstrainer och motionscykel hemma som jag använt ganska mycket i mina dar. Och vi har en hund som behöver långa promenader, så jag går med honom nästan varje dag.

anledningen till att jag nu vill bygga lite muskler, är för att jag känner att jag är väldigt svag. Jag har som sagt gjort mycket konditionsträning och typisk "tantträning" innan typ gymparörelser, men det bygger ju inte muskler direkt. Väldigt sällan jag har tränat mina muskler med typ armhävningar osv. Och resultatet av detta är såklart att jag blivit svag.

jag vill undvika att behöva ta mig till ett gym och hoppas att detta inte är nödvändigt för att jag ska kunna bli lite mer skulpterad och stark. Men eftersom min pappa brukade styrketräna mycket så har vi en lång och en kort skivstång hemma och olika vikter som man kan ta på. Har också två hantlar som väger 2 kg var. Tänkte att jag skulle utnyttja detta men jag vet som sagt inte riktigt hur..

det jag främst vill ha tips på är alltså..

*hur bör jag träna? vilka övningar osv?

*hur bör jag fördela träningen? ska jag jobba på olika kroppsdelar på olika dagar?

*hur långt bör ett pass vara för mig?

tar självklart gärna emot andra tips. Tack på förhand!

LisaF
0

Hej Emily!

Du skulle kunna kika i denna tråden, där det finns lite tipps. Jag har skrivit ett långt inlägg där med på tipps på övningar.

Varför vill du undvika gym? Har du långt till närmsta gym eller trivs du inte där?

På Friskis&Svettis ingår gyminstruktioner när man blir medlem. Jag kan verkligen rekomendera att man går en instruktion då man får proffsig hjälp med att bygga ett träningsprogram tillsammans med en som verkligen kan.
Han/hon tittar till dina mål, behov och möjligheter och bygger utifrån det ett program som passar dig.
Man får också en visning runt i gymmet och får förklarat för sig hur maskiner fungerar och vad man tränar. 

Kan varmt rekomendera detta, om det inte är helt omöjligt för dig.

Det låter bra att du promenerar mycket med hunden, kanske även någon joggingtur ibland vore bra. Bra för kondition och flås.

De pass du säger att du går/gått på är ju pulshöjande övningar och tränar mest uthållighet och kondition vilket är bra. Men absolut bäst är om man kombinerar med styrketräning också.

Men kika i den tråden jag länkade så hjälper jag dig gärna igen om du har fler frågor och vill ha andra tips! Glad

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

freck
0

Du ska kanske ställa frågorna till dig själv, hur många timmar i veckan har du tid att lägga på styrketräning? Vill du bli stark eller öka muskelmassa? Lägg upp ett kortsiktigt mål och några delmål och ett långsiktigt mål. Har du några tidigare skador eller sjukdomar som du måste ta hänsyn till innan du börjar träna? Där efter är det enklare att hjälpa dig att lägga upp ett träningsprogram. Sedan gäller det att få i dig tillräckligt med protein för att kunna bygga muskler och bli starkare. 2.0-2,5g protein/kg kroppsvikt.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

fia-mia
0

Fundera över hur mycket du vill träna och tänk på att den träningsmängden ska hålla lääänge.

Jag är också i din ålder (16) och har en blogg där jag lägger upp mina pass om du behöver lite inspiration.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus