Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 7400 ggr
KarlaH
1

stela fotleder

Hej på er alla!

Har ett problem som sätter sina spår i min dansning bla.

Det är så att jag har så otroligt "stela" "oböjliga" fotleder/anklar.

Jag kan tex in sitta på huk och ha nere fötterna helt. Eller när jag ska göra som knäböj ut mot sidorna så kommer jag liksom inte ner speciellt långt. Det tar bara stopp. Detta är jättefrustrerande!! För jag ser ju andra som gör samma övning som jag, och dom kommer ner mycket längre än mig.. Så nåt fel måste jag ju ha.

Men frågan är vad? Finns det nån övning man kan göra för att mjuka upp och på nåt sätt bli fri från detta problem?

[Aquelegia]
0

Lite funderingar. Hur stretchar du hälsenan efter träning?
Om du masserar anklarna/fotlederna, gör det ont då?
HAr du svårt att gå i allmänhet?

LisaF
0

Jag kunde för ett år sedan inte komma ner på huk utan att lyfta hälarna.
Nu leder jag pass där rörlighet är en avslutning på passet, och nu kommer jag ner utan problem.

Min pojkvän har samma problem, men han har fortfarande svårt att komma hela vägen ner.
Han har blivit gyminstruktör och känner att "Kan jag inte själv göra en ordentlig knäböj så ska jag inte lära ut dem".
Så han har under hela sommaren och hösten övat massa knäböj o stretchat fotlederna! Nu är han riktigt duktig, men som sagt kommer han ännu inte hela vägen.
Övning ger färdighet är det jag vill säga med detta. Glad

För att underlätta att göra knäböj kan jag rekommendera att du lägger två viktplattor under hälarna (Mycket enklare att komma ner hela vägen då, eller i alla fall djupare än man normalt kan.)

Stretcha (om man inte kan sitta på huk), genom att du sätter dig med en fot i golvet och det andra benet/knät bredvid och lutar hela kroppen framåt mot benet med foten i golvet, så det sträcker i vaden och fotleden. Gunga fram och tillbaka och sitt så ett tag. Sedan byter du ben, och gör så kanske 3 gånger per ben.
Så här . Jag brukar dock sitta mer upprätt så jag liksom kramar om benet om du förstår vad jag menar.

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

freck
0

Rörlighetsträning ska läggas innan lyften görs. Stretching ska göras efter träningen, varken före eller under passet.

Det finns undantagsfall när man kan stretcha, bl.a är när man ska köra knäböj. Då kan det vara bra att stretcha soleus (flundra muskeln) så som LisaF har skrivit.

För det som händer när man stretchar är att man skickar signaler att muskeln ska slappna av.  Så om du stretchar och ska göra ett tyngre lyft så har du skickat signaler att muskeln ska slappna av och därför kommer muskeln inte kunna skicka signalerna att den ska kontrahera sig på samma sätt som om du inte hade stretchat.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare