Proteinbar hur bra egentligen?
På jobbet häromdagen blev jag fundersam över varför proteinbarsen innehåller så mycket kalorier (200kcal anser jag vara mycket för en extra munsbit efter träning)
Kollade ingredienser, utan att nämna något märke, fann 7!!!!! Olika sötningsingredienser!
Helt galet och SÅ onödigt. Förstår verkligen inte vad alla dessa sötningar skall göra då jag anser att barsen är på tok för söta ändå, även smakat på olika proteindrycker och HUH vad galet sött. Det riktigt snörde sig i halsen.
Så frågan är, vad är dom egentligen bra till då? Visst mycket protein, men undra om inte all sötnings motverkar all den positiva effekten man fått av träningen?
Lite kvälssvammel men blev fundersam.
Äter du normalt så behövs inga extra tillskott av protein. Det man äter under en dag innehåller tillräckligt med proteiner.
För högt intag av protein under lång tid är farligt för kroppen.
Saker som är bra att ta efter ett träningspass är till exempel- ägg, frukt med keso eller kesella, mjölk, ett glas oboy mm. Gott och bra för kroppen. Och är det någon gång det är "okej" att ta en chokladbit är det direkt efter träning..
Jag har gjort egna bars en gång- då innehållande frön, nötter och frukt. Kanon bra och gott! Och har du gjort det själv vet du exakt vad du stoppar i dig- vilket man missar om man äter fabrikatbars mm. 
Många som dricker proteindrycker vet nog inte egentligen att de inte behöver det, men vissa som jag pratat med ersätter måltider med proteindrycker, vilket jag inte alls kan förstå
.. Ska inte ge mig in på detta djupare mer än att säga att jag skulle aldrig få för mig att dricka proteindryck eller liknande tillskott då det dels är onödigt för en vanlig motionär som mig plus att jag tycker som du- på tok för sött och slemmigt
.
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
#2 Alltså det är inte farligt (uttryckte mig lite knas i förra) att äta för mycket protein så länge du har friska njurar som klarar att bearbeta det.
Så länge du äter en varierad kost och gärna något proteinrikt till varje måltid så tillgodoser du nästan garanterat proteinbehovet.
Ju mer aktiv man är som person desto mer protein behöver man såklart ta in.
Man räknar normalt med 0,8g protein/kg kroppsvikt och dag. Detta för en person som ej har så aktiv vardag.. (Detta motsvarar 56g protein för en person som väger 70kg.)
En mer aktiv person kan rekomenderas mellan 1,2-2,0g/kg kroppsvikt och dag. (84g protein för en person som väger 70kg.)
Det finns några få studier som säger att ett för högt intag av proteiner (alltså så mycket som 3g/kg och mer) gör att det som inte används för uppbyggnad istället omvandlas till energi. Mer behöver alltså inte vara bättre.
Är man aktiv äter man mer och får sitt proteinbehov mättat ganska snabbt, om man äter tillräckligt mycket såklart. Äter du mindre än vad du gör av med så spelar det ingen roll om proteinintaget är högt, då det då görs om till energi istället.
/ Lisa
Kollade proteinhalten i en energybar, japp där hörde ni precis vad jag blev ännu mer förvånad över än den höga sockerhalten i en proteinbar. Det ÄR inte ens en proteinbar! Men folk är så vana vid dess proteinbarer att energybarer inte tänks något vidare över utan äts som proteinbarer.
Denna energybar innehöll 3gram protein på 100gram.
Så det enda personen som äter det får i sig är skyhöga halter scker,en fejkeffekt av "energi" som istället är en sockerkick utan dess like och noll effekt för musklerna.
För ingen äter väl en bar som ser ut som en proteinbar ENDAST för att få en kick?
Är ni nogranna med vilken sorts bar det är ni äter?
Hua hua.. Man ska passa sig för att läsa innehållsförteckningen.. 
Äter inte sånna själv, men man kanske äter sånna för att få nåt i magen och en snabb mättnadskänsla? Eller kanske placeboeffekt av nåt slag?
/ Lisa

Men energibar och proteinbar är inte alltid samma sak, en energibar brukar vara mycket kolhydrater och snabba sådana för att tillföra just energi, den där kicken.
Jag äter då och då proteinbars och är inte vansinnigt förjust det sötade men jag vet också med mig att jag ofta äter för dåligt och alltför ofta tänker jag inte att på att ta med mig något till träningen.
#5 Just det som är bra ju, att kolla i innehållsförteckningen, först då man kan göra aktiva val med vad man stoppar i sig
#6 Det jag menade ju med mitt inlägg #4 Dock så var dom första ingredienserna iprincip bara sockerhaltiga saker så det är allt mer sockret som ger kicken än kolhydraterna. Är numera nogrann med att påpeka för dom som köper att det är skillnad.
Energybar är ju för före och under träningen och protein efteråt. Dock har man alltså för/under och efter träningen med 2 bars stoppat i sig 400kcal ENDAST för träningens skull
Dessutom skall man ju äte 1 timme före träningen så egentligen är det helt meninglöst med "energikickar" innan eller under träningen för den effekten får du inte förän efter träningen avslutat.
Det beror helt på livsmedlets innehåll huruvida den tillför enkel energi snabb eller inte. Enkla kolhydrater tar bara några minuter innan de höjer blodsockret. Medans om livsmedlet innehåller en viss mängd fett så försenas ju själva magsäckstömningen. Så att äta något direkt innan man tränar kan absolut ha en energigivande effekt.
#8 Okej, tack för informationen, du har rätt när jag har blodsockerfall och får i mig en munsbit så visst mår jag bättre nästan "genast"
Fy skämmes på mig, ibland tänker man inte längre än näsan
Idrottar man inte på hög nivå så behöver man inte er än vanlig och varierad mat, dvs. 5 mål pre dag, precis som vi fick lära oss i lågstadiet.
Proteinbars kan ätas som ett av mellanmålen, men är inget tillskott eller ersättning för ngt annat.
#10 Det räcker gott och väl med "vanlig och varierad" mat då man idrottar också. Bars och andra tillskottsprodukter är för dem som inte tycker om naturlig mat. Finns inte heller någon direkt anledning till att äta 5ggr per dag, mycket sockerrika produkter kan dock kräva att man äter ofta pga blodsockerkurvan de skapar.
Tränar du på hög nivå så krävs det faktiskt vissa tillägg…
Tillägg skrev jag, Som jag skrev så är en bar givetvis inget tillskott.
Det är snarare en enkel lösning att ha med i väskan.