Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 3460 ggr
slarvigt
0

Repetioner?

Jag är en extrem novis på det här med träning, men har ändå börjat lite smått och fått lite saker att fundera över. Jag ska tillägga att jag tränar styrketräning på F&S, främst för att vara stark och inte få problem med rygg, knän osv senare som alla mina äldre kollegor har, men det vore ju också trevligt med synligare muskler naturligtvis.

Jag har fått en rundtur på gymmet och fått visat för mig några maskiner som jag kan använda för att köra igenom hela kroppen. Instruktören sa att jag ska göra varje övning 2x15. De flesta andra där kör stenhårt, jättetungt och orkar knappt fem rep. Vad är tanken med det? Jag har lärt mig att man ska köra "långsamt", hålla emot liksom. Är det någon tanke om att man blir muskligare om man kör tyngre men färre reps?

Jag kör med ganska lätta vikter 2x15 som sagt och får ju inget adrenalin av det direkt, vilket känns tråkigt tycker jag :) Jag tycker att det är tungt som jag gör, speciellt mot slutet av repsen, och jag känner hur jag liksom korrigerar med kroppen och använder (antagligen) fel muskler då (typ sista två), så jag vill inte öka vikterna än om jag ska köra så många rep. Men, som sagt, söker svetten och kicken :) Vad är fördelen med färre reps?

wolfgrin
0

Vad jag vet får du mer bodybilderkropp om du kör intensiva korta repitioner, dvs inte en så smidig kropp så lättare och fler repitioner ger enligt mig en sundare och snyggare kropp som samtidigt har styrkan du behöver och vill ha.

Ge mer än du förväntar dig att få.

slarvigt
0

#1 Det var så jag trodde också. Det kanske bara är som jag inbillar mig, men det känns som att alla på mitt gym gör dessa få men hårda repetionerna :)

Upplever du att du "tar ut dig" när du gör lättare och fler repetioner? Det är väl liksom det som är den största besvikelsen med träningen för mig, att det går för lätt… Men jag får ju träningsvärk och märker skillnad från när jag började så det går ju helt klart i rätt riktning.

freck
1

#1 Så du menar att bodybuilder är osmidiga? då har du inte sett dom som väger 90kg+ och går ner både splitt och spagat på scenen.

Vill man ha en mer muskulös kropp så ska man köra färre reps från 2 reps till 6 reps. men sen ska man inte köra det hela året. då kommer man åka på skador väldigt snabbt.

Så man ska periodisera sin träning med 4-6veckor där du kör lätt och köra 8-12 reps. Sen köra 4-6 veckor där du kör tungt.

Men vill du bara ha en uthållig kropp så ska du ligga på upp till 25 reps på dom lätta veckorna och på dom tyngre veckorna köra ca 15 reps.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

slarvigt
0

#3 Hm, okej, tack. Och om man kör typ 2x15 hela tiden då? "Vänjer" sig kroppen och blir bekväm på något vis även om man ökar till tyngre efter hand? :)

freck
0

Ja, det är väldigt lätt att kroppen vänjer sig och framsteg blir inte lika stor som om du skulle perodisera träningen.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

wolfgrin
0

#3 nej osmidiga var fel ordval, hittade inget bättre då. Menade mer att de inte har så bra kondition ofta inte så uthålliga. Tycker de jag känner som tränat på elitnivå innom tyngdlyftning själva med.

Visst finns det de som är viga!

#2 De sista repetiotionerna ska du känna att du måste ta i ordentligt för att orka de sista, då kör du lagom. Känns det som om de sista går för lätt så lägger du på lite vikt.

slarvigt
1

#5 Okej, tack!

#6 Ja, men då är det ju som jag kör.

freck
0

#6 Kanske gör att dom har väldigt mycket muskler att syresätta. Men konditionen kan man bygga upp än fast man är muskulös.

Man behöver inte alltid lägg på vikt för att göra framstag i träningen.
Man kan även öka tiden i den exentriska fasen.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

wolfgrin
0

#8 Sant, men inte många som gör(i (som jag mött dvs. :) ), då det är en svår balansgång för att inte bränna muskler.

freck
0

#9 Men du måste ha kondition för att kunna bygga mer muskler.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[Aquelegia]
1

Läste i någon friskis och svettis tidning om att det finns 2 muskeltyper, muskeltyp 1 och muskeltyp 2. Den ena aktiveras vid styrketräning och den andre vid konditionsträning. Tränar man båda får man en hållbarare och starkare muskelbyggnad.

LisaF
0

Att hålla emot vikterna på tillbakavägen kallas för excentriskt arbete vilket ger så mycket mer än att bara släppa vikterna till golvet (som tyvärr många på våra gym här gör). Det är just att genom att hålla emot som mest kraft kan utvecklas ur muskeln. Så att hålla emot på tillbakavägen gör att du blir tröttare och maximerar din träning Glad

Det stämmer som #11 säger att det finns olika muskelfibertyper- Typ 1, Typ 2a och Typ 2x. De olika aktiveras så här:

Typ1 - lätt belastning och uthållig.
Typ 2a - snabb och ganska uthållig.
Typ 2x - snabb men tröttas fort.

Tränar man med lätt beslastning tränas endast de långsamma fibrerna. Vill man däremot träna hela muskeln måste man även träna den med maximal belastning. Lite överkurs, men kunde inte låta bli att ta upp det när det redan nämnts Glad

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

slarvigt
0

#12 Okej, jo, excentriskt arbete gör jag i sådana fall.

Menar du att man bör variera mellan att köra med lätta vikter och med tunga vikter, som freck skrev ovan?

LisaF
0

Som freck sa så byggs muskeln på olika sätt beroende på hur du tränar den. Tung belastning och få repetioner ger stora starka muskler men som inte är uthålliga. Träna med normal belastning och köra omkring 10 repetioner ger muskler som orkar "lagom" vikt och lagom uthålliga, medans om du bara vill träna för att underhålla den styrka och muskler du redan har så tränar du något lättare vikt men många repetioner.

Jag antar att så som du tränar nu är att du på de ca. två sista repetionerna får ta i rejält för att orka? Då tränar du bra för att sakta men säkert bli starkare. Musklerna kommer inte att pang-växa men du får  snygga och starka muskler.
Om någon vecka kommer du att känna att du orkar 12 repetioner(eller vad du nu kör) och till och med lite fler med den vikten du har. Då är det dags att öka vikten tills du hittar den där känslan igen av att få kämpa de sista repetionerna.

Det program som instruktören gav dig var säkert ett grundprogram där du skulle få känna på övningarna lite. Och sedan komma tillbaka på en fortsättningsinstruktion om 8 veckor?
Instruktörerna använder sig i sina instruktioner av 10-15 reps. Det är lagom för att bygga och underhålla sin muskulatur.
Känner du att du vill att det ska ske lite mer "action" i din träning och att du vill bli tröttare så kan du ju testa att lägga på lite vikt och köra 10-12 istället. Jag själv kör 12 på de flesta, och då kör jag nästan på vilja på den sista repetionen. Den träningen funkar för mig, men kanske inte för en annan. Man får testa sig fram lite, instruktörerna är duktiga men kanske inte alltid hittar exakt rätt träning för dig på första försöket. Då får du testa lite själv och se vad du gillar för träning och vad som funkar för just din kropp och ditt psyke Glad

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

slarvigt
0

Jo, jag har börjat testa lite nu. Senaste gången körde jag 10 istället för 15 repetitioner, med tyngre vikter än tidigare. Då kände jag att det var mer "action" :)

Ja, jag kanske ska anmäla mig till en fortsättningsinstruktion snart. Hon som gav mig grundinstruktionen sa att jag kunde göra det om några veckor när jag har mer frågor att ställa, och det verkar jag ju ha nu :)

Men tack alla som har svarat här också!

[C Stark]
0

Att du fått en genomgång på 15reps har lite mer att göra med än att bygga muskler. För en otänad så kräv det ganska mycket för att komma igång innan det ens är tal om att något ska börja växa.
De som tar 5reps har förmodligen tränat betydligt fler månader och år innan.
Att man börjar med 15-20 reps handlar både om att få in teknik och få igång både leder ligamen och blodcirkulation, inte minst för att få igång kroppen och för att förbygga skador.
Efter att man klarat tarppsteg 1 så tar man sedan trappsteg 2.
Det finns inga genvägar till toppform. Flört