Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 1872 ggr
mopsen12
0

Håll när jag springer

Det händer rätt ofta när jag springer att jag får håll. På senaste löppasset så kom hållen redan när jag gick snabbt som uppvärmning. Det gör verkligen jätteont och jag kan hålla ut ett tag tills det tar stopp och jag måste stanna ev, vika mig framåt av smärtan.

Jag äter aldrig innan jag springer och jag har en helt ok kondition för att jag cyklar såpass ofta och rör på mig annars.

Att knyta nävarna och spänna funkar inte, att hålla två kottar i varsin hand och trycka på funkar inte heller. Att trycka in med näven under revbenen funkar inte heller.

Det slutar inte förräns jag slutar springa heller.

Hjälp!

NeuroJajje
0

Hej!

Hur vältränad är du? dvs har du bra magmuskler?
Om du är vältränad så desto bättre har dina ligament vant sig vid belastningen från rörelsen som går upp och ned.

Att gå snabbt kan för vissa vara väldigt ansträngande och för vissa inte, hur är det för dig på en skala 1-10? 
Håll kommer lätt om man öser på lite för friskt i första halvan av "loppet" (självklart kan man få håll annars med)

Hur dricker du? Dricker du vätska sista timmen innan löpningen?
Om du gör det så testa att inte dricka alls sista timmen, förutom några få dl (ca 2-3) minuterna innan du ska springa.

mvh Johannes

Sajtvärd på traning.ifokus.se/

mopsen12
0

Hm, jag är inte riktigt. Jag är inte världens mest vältränade person direkt, men jag har lite magmuskler och inga ryggmuskler.

Att gå snabbt har jag egentligen aldrig några problem med. Jag blev förvånad att jag fick håll då. Ok, det visste inte jag. Då kanske jag ska börja lite slappare?

Jag dricker aldrig innan jag springer. Ev, 2 h innan.

LaSadie
0

Det som jag lärde mig i friidrotten att de bästa sättat att motverka håll var att hålla samma tempo en längre tid. Det kan göra svinont ibland men det är bara att härda ut Tungan ute

mopsen12
0

Jo, alltså i början har jag mer energi, så då går det säkert lite snabbare och sedan går det långsammare på grund av smärtan. När jag fick håll tidigare en gång så var jag tvungen att stanna fyra gånger och vila tio sek under löpningen, inte för att det hjälpte något direkt, men jag joggade ändå i snigelfart så Rynkar på näsan

molllyr
0

Okej lite sent svar kanske men ändå..! :)
Jag skulle säga att för ett år sedan (eller typ förra sommaren) kunde jag få svin ont när jag skulle jogga efter 100m typ. Har fått lägga mig på spåret och så har pappa fått komma och hämta mig för det har nästan kännts som knivhugg. Men större delen av vintern och våren tränade jag en del CX30 (som core) och även lite TRX, och tror det hjälpt för under denna sommaren och våren har jag sluppit att få så ont och har kunnat uthärda den lilla smärta jag fått. Joggar ganska sakta när jag joggar längre sträckor men kortare sträckor försöker jag att gasa på!

kallander
0

Jag har hört att det ska hjälpa om man andas ut när man sätter ner vänster fot istället för höger, som de flesta tydligen gör omedvetet. Jag kommer inte alls ihåg varför det skulle hjälpa men det kan ju vara värt att testa :) Det var Jillian Michaels som sa det så helt off kan det väl inte vara ändå.

mopsen12
0

#5 Menar du att styrketräning skulle hjälpa? Glad

#6 Det får jag pröva! Tack!

molllyr
0

#7 ja jag tror det :) Om du stärker bålpartiet så får du också bättre hållning och det är också viktigt när man springer,och sen att man inte kurar ihop sig för att det gör ont.

Liss
0

Ät ingenting tungt innan du springer, med ungefär 3 timmar som marginal. Låt bli att dricka någon vätska förrän precis innan.
Sedan brukar jag suga in och spänna magen, vilket ger mer styrka till hela kroppen. Då sliter man inte på ligamenten lika mycket, runt det partiet.

Vältränade och vana löpare får naturligtvis inte lika mycket håll, då de tränat upp rörelserna i ligamenten.
Och värm upp först, gå inte ut stenhårt i början.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆