Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 4006 ggr
[Aquelegia]
0

Uppvärmning utan benen

Behöver tips på uppvärmning som EJ rör höften. Skumt jag vet, men höften har sagt sitt igen så behöver hjälp att ändå få upp lite puls men utan att stå på crosstrainer, motionscykel eller löpband.
Vill verkligen inte förstöra min påbörjade träning IGEN bara för höften är dålig. Vill verkligen inte bli sittande utan kunna träna överkroppen iaf!

[Aquelegia]
0

Kan tillägga att höften inte blev dålig under/på grund av träning. Tar extremt stor hänssyn till höften och knäna när jag konditions/styrketränar så det är jag medveten om.

HannaM
0

Det går att värma upp genom att göra dom styrkeövningar du ska göra med mycket låg vikt och många gånger.

[Aquelegia]
0

#2 Åh vad glad jag blir att någon tog sig tid att svara. Visst kan jag cykla på jätteförsiktigt motstånd men någon vidare puls blir det inte. Skönt att kunna köra överkroppen iaf när resten inte vill med. Dock åkt på en redig förkylning så har inte kunnat gymma ändåRynkar på näsan

HannaM
0

Nej det blir ju inte jättemycket puls. Det är ju svårt utan benen, simning med bara armar och flythjälpmedel baktill skulle väl i princip fungera men det är lite meckigt kan jag tänka mig.

[Aquelegia]
0

Får svar på röntgen i veckan så hoppas dom hittar något redan via den så jag kan få behandling hos ortopeden. Är så less på att betala gymkort och aldrig kunna ta i(betalat i 2 år nu och kunnat gymma sammanlagt 1,5månad). Skulle lätt som en plätt få till muskelprofilen jag vill ha för energin och viljan finns OJA!

Vet inte riktigt om jag vågar styrketräna ens försiktigt utan rejäl uppvärming, har höjd risk för myckelskador osv. Simma testade jag nyligen hehe såg ut som ett sjunkande skepp för benen orkade inte hålla upp underkroppen. Blir inte mycket simma dåTungan ute

HannaM
0

Nej då får man ju ha någon typ av flythjälpmedel… benen är så vansinnigt tunga annars=) Jag som inte är skadad och kan använda benen fullt ut upplever det också.

Att göra den övning du vill göra med lite fart och låg vikt ganska många gånger eger absolut en tillräckligt uppvärmning för att göra den övningen sedan. Många som tränar hård styrketräning värmer upp så snarare än att ställa sig på löpbandet. Så du bör kunna köra på med överkroppen, ett tips är ju att kolla på gymmet om dom har möjlighet att ge instruktion?

[Aquelegia]
0

#6 Skall kolla med min PT han har jag berättat om min grundproblematik med musklerna/lederna för så han kan nog svara specifikt för mig. Trodde han hade slutat på mitt gym när dom köptes upp men ickeGlad

LisaF
0

Fixar du att hoppa hopprep? Grymt bra uppvärmning som jag kan rekommedera om du klarar det.

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

[Aquelegia]
0

#8 Nope, gammal inflammaton i höften som poppar upp hela tiden. Köpte ett hopprep för nåra veckor sedan som peppning att jag en dag, helst detta år klarar av att hoppa hopprep igenGlad

Körde lite på crosstrainern, lägsta nivån med hjälp av armarna så gick det skapligt. Fick upp värmen iaf så klarade ganska bra i styrketräningen. Cool Kommer knappast bli biff på den här träningen men håller igång musklerna tills jag kan träna hårt igen!

LaSadie
0

finns maskiner där man cyklar men armarna tex. kanske det funkar?

[Aquelegia]
0

#10 Har ingen sådan på gymmet, men har sett sådana attans då det hade annars varit perfekt juFörvånad Kan man ta ett hopprep och snurra runt med armarna annars månne tro? Utan att hoppa med det alltså?

LaSadie
0

#11 Synd, kanske kan kolla med en instruktör på gymmet vad för alternativ som finns?

LisaF
0

Ja, eller svänga med armar utan hopprep går ju också. Så som man värmde upp på idrotten i skolan, på jympa pass mm.

Sen kan jag rekomendera att ta en pinne/kvastskaft - om det finns på ditt gym? och köra lite rörlighet efter. Där får du också upp lite värme och smörjning i kroppen :)

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus