Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 2459 ggr
LaSadie
0

Hur många repetitioner?

Jag har just börjat träna på gym igen och gör det klassiska 13*3. Vet inte vad jag är ute efter, mer än att bli lite mer vältränad igen. Men hur många rep "ska" man göra?

[Vargöga]
0

Jag kör 10*2 eller 3.

Gimbergsson
0

Det beror på om du vill bli uthållig eller explosiv och utnyttja krafterna maximalt. Vill man bli uthållig så bör man köra med lite lättare vikter i mer än 20 repetitioner och i maximal runt 3-4 repetitioner med tunga vikter och om man kör explosivt så utnyttjar man maxstyrkan men med ökad rörelsehastighet.

Så vill du bli väldigt "biffig" så ska du väl köra maximal styrka alltså tunga vikter 3-4 repetitioner och om du vill få uthålliga muskler så mer än 20 reps i lite lättare vikter.

Jag kör väl lite mellanting, varierar mig mycket för att inte "fastna" någonstans. Ibland kör jag väldigt uthålligt och ibland maximalt.

LaSadie
0

Lättare vikter it is then. Siktar på uthållighet än att bli biffig

LoAEmma
0

Jag vill få synliga muskler! 
Fler reps och lättare eller?

Tänker ändå alltid att jag ska ta i det jag orkar, så tungt jag kan så man stånkar och har sig haha…. Men då kanske det är fel då?!

Håller också på att minska i vikt.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Satum
0

Jag tycker ca 8 reps per set passar de flestaGlad

Då får du uthållighet, styrka och muskler på samma gång! Jag personligen kör aldrig på mer än 10 reps och då är 10 reps min högreps period. Oftast blir det mellan 4-8reps per set.

Det har funkat grymt för mig! Men jag älskar ju muskler också!

LoAEmma
0

Satum, kör du så tungt du orkar varje gång då?

*Det blir som det ska*

Satum
0

#6 Jag kör alltid så tungt jag bara orkar. Kör jag t.ex en vikt på första setet och ja orkar 6 reps så höjer jag vikten. Orkar jag fortfarande så höjer jag igenGlad Jag stannar aldrig på nån "bekvämlighetsvikt".

LoAEmma
0

Hehe okej…då "får" man mer bulliga muskler va? (Fast som tjej får man ju typ aldrig bulliga ändå…)

*Det blir som det ska*

Satum
0

#8 Du kan inte direkt välja vilken form av muskler du ska få. Du har en slags muskler och thats it. De blir inte olika i utseende vare sig du kör med tunga eller lätta vikter.

Kör du hårt så blir du vältränadGlad Får mer muskler = ser slankare ut. Kör du fler reps och med lättare vikter så händer inte så mycket med formen överhuvudtaget. Musklerna kommer inte växa speciellt mycket iallafall, du tappar eventuellt lite fett.

Tjejer är alldeles för rädda för att ta i på gymmet och köra tungt!!!

LoAEmma
1

Okej!! Heavy it is!! Har tänkt rätt ändå då… Tyvärr är man ju lite för feg många gånger. Ska ha med sig en träningskompis som kan assistera lite, tror det är bra!

*Det blir som det ska*

Satum
0

Kör hårt! Ja, det kan vara bra att ha med sig nån i början om man är lite osäker :)

LoAEmma
1

Jag har tränat två år, men tänkte mer på om man ska köra tuuungt så är det bra att ha nån som kan stå bredvid och hjälpa lite om det blir för mycket för en typ Flört

*Det blir som det ska*

[Aquelegia]
0

10 eller 8x4 har jag fått beodrat då jag inte får stressa mina muskler.

målle
0

på mitt gym kör de den sk "Nautilusmetoden" dvs max 8-12 rep, (alltså 8-12x1) och då ska ju den sista repetitionen vara att du precis orkar den.

Så kör jag nu, har precis börjat så jag får se hur dte går då jag tidigare typ kört 10x3 med lite lättare vikter.

Ska höja vikterna nästa gång så jag precis klarar max 10 rep! Glad

LoAEmma
0

Ahaa kul! Bra att testa något nytt sätt att träna på :) Är det väl underbyggt?

*Det blir som det ska*

målle
0

På Actic's gym har de denna metoden, vet inte om det är ngt som kommer från Nautilus, alltså maskinerna, det är nämligen de maskinerna Actic har. Jag ska prova och se hur det funkar nu och det känns ju som att det ska bli bra Skrattande Man ska ju inte vara rädd för att bli "biffig" som tjej! Tror man måste gymma betydligt mkt mer än jag gör isf om man vill bli biff Flört

http://actic.se/se/Site/Din-traning/Styrketraning1/Nautilusmetoden---teori/

http://actic.se/se/Site/Din-traning/Styrketraning1/Fordjupning-i-Nautilusmetoden/

bifogar lite info om nautilusmetoden om man vill fördjupa sig lite Skrattande

LoAEmma
0

Tack!

*Det blir som det ska*

målle
0

det var så lite så! Skrattande Kul förresten att se ett "ansikte" man väl känner igen Flört

LoAEmma
0

Hahaha ja först nu såg jag att det var du Målle! Sorry! Kollar inte så noga på andra sajter vilka som skriver tror jag, på LoA har man ju full koll ;)

*Det blir som det ska*

målle
0

Hahaha! Det är lugnt LoAEmma! Man kan ju inte ha koll på allt!

LoAEmma
0

Cool

*Det blir som det ska*

freck
2

Att alltid köra tungt sliter väldigt mycket på leder och kroppen. Så man ska helst periodisera sin träning. Alltså, köra 4-6 veckor med lättare vikter och fler reps. Och köra nått som kallas 1.3, alltså i den delen muskeln kontraheras (när muskeln blir som kortast), så ska de ta max en sekund och i extationerade (när du sänker ner vikten) fasen ska det ta 3 sekunder. För det är i den sänkande fasen som du bygger muskler.

Sedan kör man 4-6 veckor tungt och lägga fokus på explovistet. Köra 5-6 set med 3-5 reps. och här kör man antingen 1.1 eller 1.2. Men här är det viktit att det inte får bli 2.1 eller 3.1, för då är du helt fel ute.

På detta sätt så tränar du utan att dra på sig onödiga skador och kommer under varje vecka lägga på dig muskler.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

målle
0

Aha, ännu ett sätt att gymma Skrattande Ibland blir man så otroligt förvirrad och villrådig av allas olika sätt! Man får nog prova sig fram och se.

Jag ska prova min sk "nautilusmetod" nu iaf eftersom mitt gym lär ut dne metoden, skulle inte det funka kan jag ju prova på freck's sätt att träna.

freck
1

1 set per övning är väldigt bra för "motionärer", dom som är nybörjare eller bara vill hålla sig i god form. Men jag tro det inte är det effektivaste sättet att bygga en muskulär kropp. Så är man inte nybörjare så skulle jag rekomendera mitt träningsupplägg.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

målle
0

Jag är ju nybörjare så jag kör på nautilusmetoden tills jag är redo för din metod, freck! Skrattande

NeuroJajje
0

mycket bra skrivet freck :)

Tänkte precis sätta mig och skriva lite svar men du han före :)

kör så det ryker =)

Sajtvärd på traning.ifokus.se/