Träning iFokus

Träning

Etikettträningstillbehör
Läst 1555 ggr
LaSadie
0

Barfota löpning

Någon som har testat skor som kommer så nära som möjligt till känslan att springa barfota och kanske kan dela med sig =)?

BMEXX
0

Läste någonstans… tror de var Jillian Michaels som sa att dessa skor gör mer skada än nytta, Då vårt springsätt har förändrats så mkt att vi inte längre kan springa "barfota" några längre sträckor utan behöver stöttdämpandet från sulan,

Visst kan hon ha fel. Tycker dock själv att det känns hemskt att springa i för tunna sulor.

// Pabblo

LaSadie
0

Tror inte riktigt det eftersom våra fysologi inte har ändrats så mycket, mer att skorna gör att man springer med hälen först och det är inte naturligt. Men det är vaneperiod att börja med barfota skor, kan liksom inte dra en mil det första man gör :) Såg en person som sprang med VFF på Göteborgsvarvet senast, då har man sprungit ett tag med dem.

BMEXX
0

Oj varför blev de så smått :P

Nej det var väl inte fysiken utan springsättet som har ändrats som hon tänkte på.

// Pabblo

LaSadie
0

kopierade du texten från ett annat dokument kanske?

Jo kan vara så, att sätta igång och springa är inte så smart. Många springer rullande med hälen först som man inte ska göra om man springer barfota.

NeuroJajje
0

Allt är relativit,, ang barfotalöpning kan man inte säga att det är bra, eller det är dåligt.

Det handlar till stor del om vilken fotisättning man har, ex så en person med en pronation bör inte springa "barfotalöpning", har man en lätt pron, så kan man känna sig fram, annars är det inte att rekommendera.

Personligen så har jag ganska mycket pronation och kan därför inte alls köra barfotalöpning, så allt är relativit.

En sak man ska tänka på om man kör barfotalöpning är att inte byta ut helt och hållet till barfota, utan även köra med sina "vanliga" löpskor.

Mvh

Sajtvärd på traning.ifokus.se/

HannaM
0

Jag har inte rena barfotaskor som i tåskor men jag springer numera med ett par merell pace glove vilket är i deras barfotaserie. Använder dom också dagligen (när det inte regnar) för promenader.

Jag är helt såld. För mig är det fantastiskt. Jag har hela livet gått inåt med framförallt högerfot, i mina barfotaskor går jag rakt. Min hållning blir också bra mycket bättre. Jag har ett netutralt steg och därmed inga pronations eller supinationsproblem som hindrar mig och jag har många gånger tidigare fått höra att jag har ett lätt och naturligt löpsteg vilket kanske är en fördel i det här sammanhanget.

Jag trivs utmärkt och har inte haft något problem att lära om eller hur man ska säga. Det enda är väl att jag dom första gångerna fick rätt brutal träningsvärk i vaderna eftersom jag sprungit på ett annat vis än tidigare.

Just för mig är dom alltså helt fantastiska men jag vet att min man skulle ha svårare då han har stukat fötterna några gånger för mycket och behöver mer stöd än man får i barfotaskor förutom då att han pronerar.