Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 7149 ggr
NeuroJajje
0

Vibrationsträning, bu eller bä?

Jag har alltid varit intresserad av träning i alla dess former, men har de senaste månaderna inte tränat alls pga skador osv.

Igår körde jag iaf igång igen lite lätt, men det gick som sagt tungt.

Värk i ben efter benbrott och i fötterna efter avslitna ledbandsfästen.

Nu till grejen, jag ska bege mig till gymmet för ett rehab-pass tänkte jag, mest för min rygg, ben och fot.
Så jag tänkte testa vibrationsplattan, det är inget jag tidigare haft i en del av min träning men tyckte det skulle vara intressant att testa som rehab.

Nu till anledningen av min trådstart.

Vad tycker ni om vibrationsträning? Bu eller bä? och i såfall varför tycker ni som ni gör. Egna erfarenheter?

Tycker det är väldigt intressant, mycket pga att jag har läst mycket om vibrationsträning och vissa prisar det, och vissa tycker det är meningslöst.
Jag kan i förväg så här innan jag testat det säga att "det känns" som att det kan vara bra träning, iaf i rehab syfte, vi får se vad mina knän säger när jag kört ett pass.

Trevlig måndag till er alla :)

Sajtvärd på traning.ifokus.se/

NeuroJajje
0

Hej igen,

Nu har man kommit hem från det första rehab passet med vibrationsträning, och jag måste få säga att det kändes otroligt bra, mitt knä som annars är väldigt dåligt, är nu mycket "mjukare".

Kändes verkligen att det gjorde nytta, körde dock på låg frekvens nu i början (20) och 3 min set * 3.

Än så länge så känns det iaf väldigt bra. :)

Pelle Långlös
0

I mitt gym finns det en sån där platta. Har testat den några gånger men jag fattar inte vitsen med den. Är det för att skaka loss fettet eller vad?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

NeuroJajje
0

det sägs att det ska öka muskelmassa, men det tror jag inte så mycket på, men i rehabsyfte är den kanon, den ska väldigt enkelt belasta muskler och leder. Hur effektivt det är i fettbrännande syfte låter jag vara osagt för man hör både det ena och det andra, men i rehabsyfte tycker iaf jag att den är utmärkt :)

LaSadie
0

jag är inte hundra men antar att vibrationen aktiverar musklerna att hålla kroppen stabil så man inte skakar av plattan =D

BitteS
0

När jag tränade så körde jag på vibrationsplattan efter att jag tränat i maskinerna. Fick rådet att stå en stund på plattan som avslutning på passet i stället för att stretcha. Det fungerade alldeles utmärkt. Fick inte just någon träningsvärk alls trots att jag körde ganska hårt mellan varven. Det blir väl samma effekt som när man har sprungit hårt när man då efteråt skall jogga lite lugnt för att rensa ur musklerna på mjölksyra.

Det kändes däremot lite fånigt att stå där och skaka, och de "stora" grabbarna såg väl inte upp till en när man stod där. Men det struntade jag i eftersom jag kände att det gjorde nytta. Så prova du  och känn efter själv vad du tycker.

NeuroJajje
0

Där sa du något intressant.

Jag har testat att sitta/ligga/stå på plattan på olika vis och har de gånger jag gjort det inte haft någon träningsvärk alls dagarna efter.

Tycker också att det känns lite udda att hålla på med plattan, men skiter i vad folk tycker eller tänker om det, när något fungerar så får omgivningen tycka precis vad dom vill, det berör mig inte :)

BitteS
0

Det där att plattan känns udda är nog för att "i alla fall jag" ser en bild framför mig när överviktiga står där och skakar för att gå ner i vikt. För det var väl så skakmaskinen lanserades. Man skulle bara stå där och kilona skulle skaka bort Glad

Prova att köra armarna nästa gång du tränat dem. Ställ dig på knä med maskinen framför knäna. Sätt handflatorna på plattan. Sen kan man med hjälp av, hur och var man placerar händerna variera var på armarna det skakar mest.

NeuroJajje
0

ÅÅhh tack för det tipset :)

Att jag inte tänkt på armarna tidigare,, har ju haft en bruten handled som fortf strular, så den kanske kan bli bättre med :)

Ja folk får tycka vad dom vill om än när man står det å vibrerar :D
Mina kampsports "kollegor" brukar dock retas med mig när jag står där =)
fast det kan jag bjuda på :D

P.s Jag har vilodag idag och är sugen på att skriva en ny artikel, men vet inte riktigt vad jag ska rikta in den mot, något förslag?

Mvh