Träning och protein
Håller på att träna varierat ca 5 gånger i veckan, både cardio och styrke.
Har alltid kört med whey-80 efter träningen och inte orkat sätta in mig mer i det, men nu undrar jag hur man helst skall styra sitt proteinintag då jag märkt att jag mest stampar på samma vikt och det byggs nästan inget.
Är 195cm lång och väger 117kg, så behöver gå ner i vikt men stirrar mig inte blint på kilorna utan tittar mycket på magens omfång.
Läste någonstans även om olika proteiner som skall tas under dagen men texten var grötigt skriven så fick inte ut vilken man skall tas och när.

Jag kan inte när man ska ta vissa proteiner, men jag tar ofta ägg efter träning. Orkar inte äta så mycket precis efter men ägg är gott =D
Är inte jätteinsatt i detta. Men jag vet det att om man äter en normal kost så behövs inga extra tillskott av proteiner.
Det vi normalt äter under en dag innehåller tillräckligt med proteiner för att täcka upp det rekomenderade dagsintaget.
Men ägg, mjölk, keso- eller kesella med frukt är exempel på perfekta mellanmål att ta efter träning.
För att gå ner i vikt så gäller det att hitta balansen i vad man äter och i vad man gör av med.
Så det handlar alltså om att göra av med mer än man stoppar i sig.
Vet att du skrev att du inte stirrar dig blind på kilona, men du ju lång så för låga siffror på din vikt vill jag inte se! 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Jo inte hade jag tänkt droppa under 100 inte.
Testade göra en mätning via PREnet på min kroppsmassa för ca 1år sedan och enligt den så tycke han som gjorde mätningen att jag skulle droppa 15kg i fett, så om jag tränar och får mer muskler är det ju helt okej, bara så länge fettet minskar.
Hade enligt deras mätning: (vikt då testerna togs 119,5kg)
27,1kg (22,7%) fett och skulle helst ha 12kg
fick reda på att min omsättning ligger på ca 2237kcal/dag
Kommer väl att göra ett nytt test om ca 2 månader för att kolla hur utveklingen har gått på 1 år.
Håller på med fysisk aktivitet nästan varje arbetsdag, samt att jag försöker träna 5ggr i veckan då tiden tillåter det.
Mitt mål är ju att minska på fettmängden och öka i kondition och styrka, då dessa 2 är viktiga för mitt jobb så vill jag få dom ännu mer uppåt än vad jag har idag.
Ingen som är riktigt insat på hur dom olika proteintyperna funkar och vad man skall inta för bästa effekt av träningen. Visst håller jag med om att ägg och sådant är bra, men är tyvär inte alltid hemma och ibland ids jag inte och då är proteinpulver enkelt och gott. :)
Kosttips är jättebra, samt förslag på bra matlådor att ha med sig på jobbet. (har så dålig fantasi så är oftast pasta med korv eller köttfärssås.)
Häng mig inte nu, men du har inte funderat på LCHF? Då får man ju automatiskt större proteinintag och problemet med matlådor är ett minne blott då det funkar lika bra med brieost ;) Proteintillskott är också enklare då det inte finns jättemånga utan kolhydrater.
Jag tränar 6 dagar i veckan på Lowcarb, men är ännu så länge så överviktig att vad som är hård träning för mig, förmodligen är en "fis i rymden" för dig. Men jag har i alla fall under träningens gång övergått från gi med kolhydrater, till lowcarb med väldigt få, men ändock några, kolhydrater och jag upplever inte att det är tyngre att träna, däremot har mina muskler växt till rejält sista veckorna… Kanske inte så konstigt då man äter en kost som innehåler typ 2-6 ägg om dagen ;) Hur som helst, min kropp har i alla fall alltid tillgång till protein för musklerna, så proteintillskottet använder jag mera som en måltidsersättare om jag är hungring när det är dags för gymmet.
Vill du få i dig bra protein efter träning så ska du köpa detta.
http://www.mmsports.se/Body-science-Whey-isolate.html
Sedan är det inte fel med BCAA under träningen.
Sedan ska du försöka få i dig ca 200-250g "ren" protein. Då menar jag inte att du bara ska äta 200-250 gram köttbit. som ex; en stekt fläskfile på 100 gram innehåller ca 26gram protein. Men det är inte enbart i kött, fisk och ägg som inngäller protein. Nötter, mejeri- och sojaprodukter kan innehålla väldigt mycket protein också.
detta är bara kortfattat, vill du ha mer hjälp så kan jag ställa upp mot en mindre slant då det är så himla mycket mer att tänka på vid en viktnergång.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Jag kommer ihåg när jag började med styrketräning. Hade rejält bråttom att hälla i mig en proteindryck efter.
Tur att man lär sig saker och ting med tiden. Äter du tillräckligt med protein (1-2g/kg kroppsvikt) under dagen så behöver du inte trycka i dig en proteindryck. Se till så att du får i dig de essentiella aminosyrorna så bör du klara dig.
Personligen så skulle jag rekommendera en kolhydratsreducerad kost för just viktnedgång.