Träning iFokus

Träning

Etikettkost
Läst 1201 ggr
mandizen-
0

Löpning och lågkolhydratskost

Jag har gått just gått över till att äta Lchf då jag är väldigt känslig mot kolhydrater och detta har påverkat min träning negativt. Vissa dagar har jag massor av energi och orkar långa sträckor, andra dagar har jag noll krafter. Jag tränar 5-6 dagar i veckan och då löpning, både intervall och jogg.(sträckor på 6-10km) 
Nu är jag inne på dag 3 med Lchf och jag testade jogga samma runda som jag sprungit tidigare, det kändes hemskt! Fick mjölksyra i nästan varje muskel och orkade inte hålla tempot. Är medveten om övergångsbesvär, är bara rädd att jag ska försämra mina mål med träningen i stället för att förbättra!

Hoppas att lchf kosten kan hjälpa mig med träningen i stället för att försämra??

NancyAlke
0

Tyvärr tar det ett tag för kroppen att vänja sig. Den ska ju ställa om från att ha använt enkla kolhydrater som bränsle till att bränna fett, så du får nog räkna med att det tar ett ordentligt tag för dig att ställa om. Något som du också måste tänka på är vätskan, du får i dig mindre vätska med lowcarbkost än med kolhydrater, så du måste öka vätskeintaget. Hoppas detta inlägg kan inge dig hopp om snar bättring ;)

NancyAlke
0

Tänk också på att det finns de som springer maraton på lowcarb, så det funkar, men är säkert jobbigt i övergången.

mandizen-
0

#2 okej!:) Ja jag ränkar med att det kommer ta ett par veckor för övergången, dricker mycket vatten nu i och med att jag tränar och kroppen inte binder vätska som förut. Kommer fortsätta med löpningen som vanligt men ta det lugnare om kroppen säger ifrån!:)

Ni som tränar och gått över till lchf, har ni märkt någon förbättring/försämring?

NancyAlke
0

Om jag får fortsätta "tjöta" då ;)  Jag tränar på lowcarb, men har aldrig tränat på kolhydrater… så där är min erfarenhet noll.  Men tänkte på en sak, när man säger att man är känslig för kolhydrater, så brukar det vara snabba kolhydrater i form av socker och spannmål främst som man är känslig för. Du kan ju öka kolhydratmängden med långsamma, snälla kolhdyrater i form av grönsaker och nötter bl a… Men det där har du säkert också tänkt på ;)

mandizen-
0

#4 absolut det kommer jag göra så småningom:) Känner dock att jag vill vara ganska strikt nu i början då det känns bäst så:) försöker hamna på ca 20g kolisar per dag och det har fungerat hittils:)

Vad gäller känsligheten när det kommer till kolhydrater så har jag alltid varit godisgris sedan jag var liten, i princip aldrig gillar fet mat då jag inte är uppvuxen på det. När mina kompisar åt en tjock skiva ost höll jag på att kräkas. Nu är det absolut annorlunda men äter jag för lite en dag faller jag dit på kolisar igen och äter för mycket! Och som du säger, framförallt snabba kolisar som man vill åt då också.

Är 170cm och väger 67kg så det skulle inte skada om jag fick bukt på blodsockret så jag kunde tappa resterande kilon. Mest för löpträningens skull:)

NancyAlke
0

Du registrerar väl din kost i typ dumbbell eller nåt? Tänkte, det är lätt gjort att man äter för få kalorier, och det är ju absolut inte bra… om det börjar tära på musklerna. Jag vet att det sägs att man inte ska behöva mäta och räkna med lowcarb, men jag tror faktiskt inte det skadar att göra ett stickprov då och då, framförallt för att se  så man inte får i sig för lite, är ju lätt att gå länge utan mat när man äter fett liksom.