Träning iFokus

Träning

Etikettutomhusträning
Läst 2386 ggr
[Northbridge]
0

Ork till att jogga?

Jag har alltid viljat jogga ute, men jag kan inte för tillslut blir jag så tung i överkroppen och får knappast ingen luft så då ger jag upp.. Sådant här kan hända på bara 10 m.

Jag väger 58 kg och är 157 cm lång… Vad kan jag göra?

LaSadie
0

Klyshigt, men börja inte springa om du inte kan gå, så att säga… Det är svårt att bara snöra på sig skorna och dra fem kilometer om man dålig kondis. Börja med powerwalk som du varvar med korta sträckor av jogg tills du har fått upp kondisen och tänk på din hållning när du springer. Finns en liten artikel om löpteknik här. Märker själv att det går mindre bra om jag inte tänker på min hållning

[Northbridge]
0

#1: Om man går en runda på 2.5 km med powerwalk, hur snabbt kan man gå ner då? :] Vill gärna få ner några kg…

LaSadie
1

Man ska ju främst gå så man får upp flåset och blir varm i kläderna. Läste i den andra tråden att du vill gå ner några kilon. Jag förespråkar konditionsträning för att gå ner i vikt, men det är bättre att börja långsamt för att inte tappa sugen när inget händer eller att man inte orkar.

[Norrbysa]
0

#3 Förespråka gärna lite styrketräning oxå. Endast konditionsträning (och mindre mat) för att gå ner i vikt gör att man går ner ganska mycket i muskler oxå. Aktiverar man musklerna med lite styrketräning oxå så förlorar man inte lika mycket muskler.

(Ledsen för OT.) Kyss

[Norrbysa]
0

Northbridge:

Om du inte orkar springa så springer du får hårt. :) Börja med att gå snabbt och jogga några meter då och då precis som "LaSadie" skriver.

När det gäller löpning så gäller det att ta det lugnt i början när man inte är van. (Så är det iof. med de flesta sporter.)

bobbinrobin
0

skit i att springa, power walk är minst lika bra och håller borta löshuden om man går ner mycket, MEN som Norrbysa säger styrketräning BÖR läggas upp, då det kommer se mycket bättre ut med lite muskulatur,

sedan hjälper det avsevärt i syftet att förlora fett då ditt basala energi behov kommer höjas vilket det faktiskt inte gör då man utöver Cardio eftersom Cardio inte bygger muskler utan Cardio "äter" muskler,

Hahaha xD nu känns det som om jag är emot cardioträning, men nejdå finns inget bättre sätt att träna sitt hjärta :)

Zadeira
0

Andra i tråden här verkar inte svara rakt på din fråga, som jag tolkar är hur du kan "lära dig" springa. Så, för att svara på det du faktiskt undrar:

Läs gärna artiklen här: http://traning.ifokus.se/articles/4e031a8288f4725d7b00247c-min-resa-fran-0-30-pa-9-veckor?articles-1

Följ länken som finns i artiklen, där finns schemat som jag använde mig av från att inte kunnat springa 50 meter till att numera klara en mil.

KlyX
0

#6 powerwalk i all ära, men inte en chans att det bränner lika bra som löpning om vi pratar tid och sträcka.

Sen kan powerwalk i 30-40 minuter vara lika bra som 15 minuters löpning.

Maja2
0

Viktigt åxå att tänka på tekniken, att öppna upp bröstkorgen, hålla upp huvudet, så att du får in syre i lungorna. Många drar upp axlarna och faller framåt, då stryper man lungorna och får inte åt sig den luft man behöver.

noraa
0

förlåt att jag bara kommer in & tar tråden lite men är nt 2 timmars powerwalk bättre än 30 minuters joggning\löpning?

Maja2
0

#10 Det beror ju vad man är ute efter. Vill man  jogga, så är jogging bättre :)