Löpning

Löpteknik

2011-03-10 13:17 #0 av: LaSadie

När man tränar är löptekniken lika viktig som utrustningen. En bra teknik minskar risken för skador och man får ut mer utav sin träning.

Ofta snörar man bara på sig skorna och ger sig ut, men det är viktig att tänka på hur man springer och vilka ovanor som är bra att träna bort. Vissa ovanor kan göra att man får ont och gör att man skadar sig lättare vilket inte är bra i det långa loppet.

Allmän hållning

Kroppen skall vara så rak som möjligt, ha ett "snöre" som drar upp en, och var även avslappnad utan att spänna sig. Huvudet ska vara uppe så man andas ordenligt och ha blicken långt fram. Bröstet skall inte tippa för mycket fram men ändå lite. Höfterna skall även dom vara lite framåtskjutna men inte för mycket så de är onaturligt.

Armar

Slappna av i axlarna, spänningar i axlarna kan ge nacksmärtor. Armarna skall helst vara i en nittio graders lutning. När du springer ska de röra sig fram och tillbaka. Händerna skall även dom inte var för spända och de ska vara så öppna att man kan hålla ett ägg i dom.

Benen

För att löpa ekonomiskt och undvika skador och belastning på senor så skall man inte ta alldeles för långa steg utan ha en sådan naturlig steglängd som möjligt. Knän och fötter ska vara vinklade framåt och inte peka inåt. Beroende på vilka skor som används har man olika teknik på hur fötterna skall agera, men normen är att fötterna ska rulla fram alltså hälen först och skjut ifrån med tårna.

Ja.. så här ska man inte springa Flört

Anmäl
2011-03-12 23:15 #5 av: freck

Coreträning förbättrar även tin löparteknik, löparekonomi och din hållning. Enligt en studie i usa gjordes ett test där några fick köra coreträning i några veckors tid och förbättrade sin tid upp till 47 sekunder på en 5 km sträcka, vilket är helt otroligt!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.