Fråga om core-träning
Jag ska skaffa halvårskort på Friskis och svettis och är intresserad av deras corepass. Just nu har jag knappt någon kondition och knappt några magmuskler. På friskis hemsida står det "Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg. mage, bålstyrka och stabilitet."
Kan jag bröja gå på dessa pass redan nu eller bör jag träna upp musklerna lite på egen hand innan? Tänker mest på om man går ut för hårt när man kör ett pass med enbart mage och bål innan man tränat upp kroppen i övrigt.
Du kan ju alltid boka in ett pass och gå! Funkar det inte alls är det ju bara att lämna salen :) För det mesta ger de förslag på olika svårighetsgrader av övningarna, så det är ju bara att ge det en chans!
Jag har gått på Core ett par gånger på F&S, och visst - det känns! Men det är en skön känsla!
Ska testa om någon vecka tror jag! Verkar ganska kul :)
Core är hårt men extremt givande! Alla är nybörjare någon gång. :-)
Jag tycker du kan testa! Tränar själv mycket men tycker att core-passet är rena döden 
Men du vet ju inte fören du provat. Ofta kan man ju även göra övningarna lite lättare om det är någon som är för tuff. Fråga gärna ledaren om alternativa övningar om det är något som är för jobbigt.
Ska testa snart. Fixade kort idag och spanade in lokalerna, verkar superbra. Första passet blir på söndag :)
Provade core för en vecka sen, och jag trodde att jag hade starka magmuskler och bra stabilitet m.m., men ack nej ;) Men det var hanterbart, det gick ju att göra övningarna lättare och orkar man inte så kan man ju stanna upp och vila nån sekund så musklerna hänger med :)
Friskis har ett pass som heter core grund också. Det är ett lättare corepass som vänder sig till de som är nya. Nu vet jag inte om det finns på Alla Friskis i hela landet i och för sig.
Hur som helst brukar det alltd finnas flera nivåer på övningarna man ska göra (på ett vanligt corepass alltså), så att alla kan få ut max av träningen oavsett hur tränad/otränad man är. skulle det vara så att man inte orkar med hela vägen ut är det ju bara att göra varannan repetition, det är inte ovanligt på corepassen.
Det är grymt bra träning och resultaten syns snabbt och hjälper en verkligen i vardagen. Jag rekomenderar det starkt! :)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
#7 Tyvärr finns inte core grund här. Men jag ska nog testa ändå :)
Gör så, det borde inte bli några problem, som sagt visar de olika nivåer av övningarna. :) Man stannar på den nivå man själv tycker känns bäst. :)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Vi har inte heller core grund här i Jönköping. Men jag gick på mitt livs första core-pass för något år sedan och hade ingen aning om vad jag gav mig in på- mer än att det var ett träningspass för mage, rygg, rumpa mm.
Det var ett mycket givande pass, och jag orkade inte hänga med på alla övningar i samma tempo som ledaren. Men ledaren förtydligade hela tiden med att man jobbar i den takt man själv vill.
Och så är det ju med alla pass. Man gör det så jobbigt man själv vill. Så träna massa innan behöver du inte. Men det är klart du ska testa core :) !
Lisa
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus