Ont i benen
Hejsvejs!
Jag har börjat jogga för ungefär 2 månader sedan, och jag älskar det. Helsdt skuklle jag springa varje dag, men hinner inte och dessutom måste man ju ha pausdagar, men det finns ett annat problem. Jag får jättelätt sjukt i benen. Så sjukt att jag knappt kan gå, och det är inte i musklerna utan det känns som att det skulle vara ända in i benen. MEsat i smalbenen, men också ända upp till lårbenen. Detta gör att jag måste ibland ta en hel veckas paus från mitt joggande, och jag blir så rastlös av det att jag inte vet vad jag ska göra. Jag är väldigt noggran med att stretcha efter varje runda, som brukar vara mellan 5 och 8 km lång.
Finns det någon med liknande problem? Finns det någon som har några tips för hur jag ska bära mig åt?
Tacksam för alla svar! :)
Ps. Jag har ordentliga joggingskor.
Det låter som benhinnorna som spökar. Du kanske borde ändra ditt löpsteg och slå över till framfotalöpning. (googla) Jogg.se är annars en bra källa för löparkunskaper. :-)

Det låter som #1 säger, benhinneinflamation.
Har du kollat att dina skor passar hur du går? Om man går fel är det lätt att få benhinneinflamation, kolla in denna artikeln om pronation och supination. Benhinneinflamation får man även om man gårr ut för hårt och springer på stumt underlag.
Detta hände mig i början av året och jag fattade ingenting men jag började om från noll och började sakta, sakta, sakta med löpningen på en lätt nivå för att vänja benen!
Det kan självklart bero på skor, underlag, löpteknik och så vidare men ta det lugnt :)
Kompressionsstrumpor är det nya inom löpning som vissa säger kan hjälpa mot detta oxå.
Men du måste ta det lugnt i början! Löparmusklerna byggs upp väldigt snabb så att dina senor och ligament inte hinner med. Det är som uppgjort för skador!
Testa olika typer av pass och varva det med styrketräning för att bygga upp en bra löpteknik.
Här är en bra och inspirerande serie om löpning:

Tack så mycket för alla tips och förslag! Jag har börjat ta det lugnare nu och det har hjälpt, så jag antar att jag var för ivrig :) Men jag är tacksam för allt! :)