Träning iFokus

Träning

Etikettkost
Läst 1358 ggr
Zadeira
0

Bör jag äta protein-pulver?

Jag har hört så mycket om att när man tränar är det jättebra att ta en protein-drink direkt efter träningen. Samtidigt känner jag ingen som tränar på min nivå som gör det. Tänkte därför fråga om råd här inne.

Jag joggar ca 2-3 dagar i veckan, styrketränar eller går på gympa-pass varierat ca 2 dagar i veckan. Efter gymmet brukar jag äta en ordentlig måltid kanske en timme efter, men efter både joggning och gympa äter jag sällan mer än nån frukt och knäckebröd kanske en timme efter träning.

Bör jag testa protein-pulver? Vad skulle det i så fall göra för skillnad? Bygger jag mer muskler? Jag tränar ju inte på speciellt hög nivå, så spelar det egentligen någon roll?

LaSadie
0

Vad är du ute efter i träningsväg? Vad vill du har ut av att dricka proteinpulver?

Själv är jag skeptisk mot proteinpulver, tror om man äter rätt så har man inget behov av det.

Zadeira
0

#1, Det är ju just det, jag har ingen aning om vad protein-pulver skulle göra för skillnad. Har ju hört så många som använder det och att det är så bra om man tränar, men själv fattar jag inte riktigt vad det skulle göra för skillnad för min del. Hur vet man liksom om man "behöver" det?

HannaM
0

Läste om det i senaste friskispressen och där stod det väl mer eller mindre att alla får i sig mer än tillräckligt med protein, det ska vara någon form av extremträning och mindre normal kosthållning som ska motivera sånna pulver. Är du orolig att du äter för lite proteiner så kan du ju käka ett kokt ägg efter träningen istället.

Zadeira
0

#3, tack för infon! Då behöver jag alltså egentligen inte fundera över det. Jag tränar ju inte så mycket och äter bra kost, så då borde det ju inte vara några konstigheter.

[Malin]
0

Jag tar gärna proteinpulver efter träningen som mellanmål :)

HannaM
0

Nu är det där ju bara en källa men jag tror inte det finns någon anledning att känna att man behöver äta proteinpulver om man tränar på motionsnivå och äter bra.

Soffe
1

Största anledningen till att man tar proteindrink direkt efter träningen är just för att det innehåller vassleprotein som kroppen tar upp snabbt och muskelnedbrytningen förhindras + att man får i sig mkt protein på bara en drink. Käkar du 1 knäckemacka o en frukt får du ju inte alls i dig den mängd protein som helst behövs, så därför är det bra att få i sig ett större mål inom 1 timma om man hellre vill äta mat och inte ta proteindrink.
Muskelnedbrytningen pågår under tiden när du tränar och det fortsätter ju även efter träningspasset. Därför vill man ha i sig snabba proteiner direkt efter passet i form av en proteindrink.

Det är faktiskt inte så lätt o få i sig den mängd protein om dagen som man behöver om man vill uppnå ex. muskelbygge. Och ska man gå ner i vikt bör man oxå få i sig ganska mkt protein och dra ner på kolhydraterna. Just för att underhålla muskelmassan.
Kost överhuvudtaget är inte lätt att få till över en dag. Så därför tar många en proteindrink även som ett mellanmål just för att man då får i sig mkt protein på bara ett mål.