Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 4452 ggr
LaSadie
0

Träna stukad fot

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju råkat ut för min allra första stukning. Har spelat fotboll hela mitt liv och tränar olika sporter och är förvånad att jag får min första nu vid 28 års ålder. Men eftersom ligament i foten har tänjts ut (av vad jag har läst om stukningar) så måste jag börja träna upp muskler runt foten så jag inte skadar mig lika lätt.

Har någon förlag på bra övningar? Gör "tålyft" nu på kvällen när jag borstar tänderna :) Förslag?

HannaM
0
LaSadie
0

Just det :) Ska önska mig det i födelsedagspresent. Kan ju hjälpa mina fötter som har alldeles för högt fotvalv och överpronerar

tantan
0

Nummer ett är att gå så mycket som det funkar och belasta normalt. Kompression (med brun linda) och kyla är effektivt för att få ned svullnaden

Tålyft, tåhävningar, utåtförning av foten med träningsband, 

balansplattan är absolut din bästa vän, när du klarar av den. Börja med att bara stå på ett ben 3x1min. När du klarar det går du på balansplattan. Har du ingen balansplatta så kan du ta något mjukt och hyfsat tjovkt underlag, typ en hopvikt kudde och stå på, det funkar också. Det viktigaste på balansplattan är att du alltid utmanar din balans. Blir det för lätt att bara stå på ett ben kan du tex. stå på ett ben och borsta tänderna, snurra eller röra på armar och det fria benet.

Draken är också en underbar övning för balans/koordination/styrka.

Och en till övning.. lägg en handduk på golvet, ställ dig så att du bara har tårna på den och dra den till dig genom att böja på tårna. mycket bra övning för småmusklerna i foten

hoppas det hjälper =)

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

LaSadie
0

#3 Linda foten skall man göra när skadan har uppstått. När jag insåg att jag stukat foten så var det försent, tyvärr. Satt främst med foten i högläge när allt var försent för första hjälpen i fotväg :)

Men går gör jag med den, nu kan jag äntligen gå normalt. Det gör mindre och mindre ont för varje dag som går.

Går på balansplattan?! Kan man göra det Glad?

Vad är Draken?

Åååå, den fick jag när jag fick mina första inlägg för foten (högt fotvalv och överpronerar). Orkade inte göra dom, men kanske är en bra idé att börja med dom Tungan ute

Tack!

tantan
0

alltså, inte GÅ på balansplattan , utan gå PÅ, som i att ge sig på något =)

Ja, man ska linda foten direkt om det går, men det har effekt även efter ett par dar om svullnaden fortfarande är kvar.så om du har en linda, dra på den!

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

LaSadie
0

Hittade en balansplatta på Stadium outlet som öppnade idag i Västerås. Den kostade 150 kronor och är min present från mamma och pappa!

LaSadie
0

Usch vad jobbigt allt känns nu :P Igår gjorde jag övningar som jag fann på nätet plus lite utfall och liknande. Idag får jag ont i foten bara utav att göra vanliga benböj… Jag är otålig och vill kunna komma ut och träna. Hatar att gå, tar så lång tid :P