Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 7779 ggr
Karmatarerskanise
0

Träna med träningsvärk?

Om man har kraftig träningsvärk, bör man då undvika träning av de musklerna?

Eller man kan köra på som vanligt utan att skada muskeln eller dra ner på effektiviteten?

Bergspuman
0

Muskler som man tränat hårt, bör man låta vila i ca 72 timmar innan man tränar dem igen. Med det menas om du t ex styrketränat just de musklerna hårt eller på annat sätt belastat dem kraftigt.

Däremot kan du ägna dig åt allmän och lite lättare motion, som t ex promenad, stavgång, simning, cykling, älskog, hushållsarbete, osv.

Karmatarerskanise
0

72h? Det låter fruktansvärt länge.
Då hinner man ju inte träna mkt på en vecka.
Så länge kan jag inte vila.

Har hört att man ska vila musklerna 24-48h.

Bergspuman
0

72h menas nog i första hand styrketräning, där det är vanligt att man tränar olika muskelgrupper i taget.

Men har du rejält grym träningsvärk skulle jag ändå säga att du bör vänta minst 2 dygn. Det är inte skönt och kul att träna när man har sådär ont…

Karmatarerskanise
0

Ja, det är styrketräning jag syftar på.
Då får jag hitta andra muskler att träna imorgon då. Fast de muskler jag inte tränat tränas genom att man använder de musklerna jag har ont i.. hmm..

OCh benen vill jag inte träna. Får nog snacka med min instruktör.

Bergspuman
0

Få se nu. De muskler du inte tränat, tränas genom att man använder de musklerna du har ont i, och alltså inte borde träna? Jag tror att jag förstår Glad. Det lät lite kul hihi.

Karmatarerskanise
0

Tex, om jag ska träna överdelen av ryggen, då använder jag ju armarna, och det är dom som har riktigt ont nu ;)

[Malin]
0

#6 Haha, sant! Å andra sidan får man kanske inte träningsvärk varje gång så vänta och se.. annars kanske det bör läggas upp lite annorlunda!

[ErikSvensson]
0

Klart du kan träna med träningsvärk.

Den enda gången du behöver vila 48-72H är om du kört extremt tunga repetitioner (2-4 som är såpass tungt att du knappt får upp den sista..). I övrigt brukar det räcka med en dags vila för den specifika muskelgruppen. När det gäller cardio så bör man inte heller köra HIIT (högintensiv intervallträning) för ofta då man pressar kroppen maximalt om det utförs korrekt.

En sak jag själv gör är att köra t.ex. överkropp en dag, sen ben nästa och så vidare, då får man tid att återhämta den tränade delen utan att behöva ta en hel vilodag. Glad

Karmatarerskanise
0

Jag kör 3 set per övning och kör på tills jag inte orkar lyfta mer. Annan träning ger mig inget.

Ben tränar jag inte för tillfället.

[ErikSvensson]
0

Fast det är skillnad på att bli slut av många reps kontra få reps som är tyngre. Hur många reps kör du? Om man kör 3 set x 2-4 reps så man knappt orkar få upp det då belastar man i regel såpass hårt att man behöver längre vila. Kör man däremot 3 set x 15 rep så behöver man sällan en längre vila.

Karmatarerskanise
1

Jag kör ca 10 reps. Då borde jag alltså kunna träna imorgon :) Fast dämpas inte träningsvärken lär de inte gå ;)

Bergspuman
0

Har du sådär jätteont är det ju inte så skoj att träna ändå…

Karmatarerskanise
0

Då känner man att man lever om inte annat

[ErikSvensson]
0

No pain, no gain! Skrattande

Karmatarerskanise
0

Skrattande precis!

Karmatarerskanise
0

Ska iväg o träna vid ett. Men som det känns i armarna nu så kommer jag inte kunna träna någon övning alls där armarna behöver vara med… FRUSTRERANDE!

Dessutom hade vikten hoppat upp över 1kg från igår till idag! *djup suck* Det ger mig inte precis lusten..

[ErikSvensson]
0

Water retention kanske? (vet inte vad det heter på svenska..)

Wiki

Karmatarerskanise
0

Kanske de.. hoppas det går ner igen! Så hårt som jag kämpar för varje kg..

[Liinda]
0

Jag har också funderat på det där. Kan man skada musklerna om man tränar dom med träningsvärk?

Karmatarerskanise
0

Hm, detta känns inget bra.
Smärtan blir värre hela tiden, inte mindre som det borde.

Tränade inte idag, utan cyklade på motionscykeln hemma istället. Fick ha hjälp för att få av mig sport behån, kunde inte själv.

Ena armen är så öm att jag inte kan använda den.

fotokrafs
0

Brukar du få så mycket träningsvärk? Hur länge har du haft träningsvärk? 

För mig brukar det kännas bättre att röra på sig lite. Men sen vet jag inte om jag har så ond träningvärk som du verkar ha, min är mer mysig tycker jag.

Karmatarerskanise
0

Min är definitivt inte mysig.. Brukar inte få så här ont nej.

Karmatarerskanise
0

Jag tillägga att jag inte brukar klaga över smärta. Så säger jag ngt så gör det riktigt ont. Behöver inte röra på mig ens, det värker hela tiden. Och rör jag på armen så exploderar det av smärta.

fotokrafs
0

Nej, jag anar det…

Blir det bättre om du tar smärtstillande, mindre ont kanske? Någon gång borde ju träningsvärken lätta något, jag brukar bara ha i kanske 3 dagar.

[ErikSvensson]
0

Det är inte så att du eventuellt har skadat dig snarare än att det är träningsvärk? Vid en sådan värk som du upplever så ska man inte belasta musklerna (vilket du inte gjorde så det var ju bra.. Flört)

Bergspuman
0

Sådan där träningsvärk kan jag få om jag t ex tränat Biceps med mina hantlar. Då kan musklerna dra ihop sig såpass att jag inte kan räta ut armarna!

Mitt tips är att vänta lite till. Får man riktigt grym träningsvärk kan det ta upp till 1 vecka innan den ger sig!

Och så det klassiska, duscha varmt, bada varmt, massage och liniment och smärtstillande

BlackJesus
0

#25 Jag tänkte också på det, det kan ju vara t.ex. en sena som är lite uttänjd? Ett råd till dig TS är att undvika att träna dem musklerna du har ont i just nu och se om det går över, gör det inte det hade jag gått till en sjukgymnast :)

Karmatarerskanise
0

Nu har det försvunnit. Så skönt :) Men nu blir jag räd att det ska hända igen. För som sagt så tänker jag ju inte halvfisa på träningen..

BlackJesus
0

#28 Du ska inte vara rädd att det ska komma tillbaka igen för då spänner du dig när du gör övningarna och då är risken att du gör fel och då ökar även chansen för skador. Mitt tips är att göra övningen rätt, eventuellt gå ner lite i vikt och öka antalet repetitioner eller set :)

Karmatarerskanise
0

#29 Vad har viktnedgång med träningsvärk att göra?
Kan ju vara så att jag redan är underviktig, då ska jag ju knappast få råd om att gå ner i vikt? Glad

fotokrafs
0

Du har ju inte fått så ont tidigare, så förhoppningsvis vara det bara en tillfällighet…

[ErikSvensson]
0

#30, 29 menade vikterna på gymmet, inte din kroppsvikt;)

Karmatarerskanise
0

#32 Hahaha, förstår det nu när du säger de ;)
Sorry!

BlackJesus
0

#33 Haha jag menade inte din kroppsvikt för den vet jag inget om^^ utan jag menade naturligtvis vikterna på gymmet :)