Träning iFokus

Träning

Etikett: styrketräning
Läst 5053 ggr
[Liinda]
0

Muskelbyggande medel

Jag behöver tips på bra tillskott för att bygga muskler. Jag har kollat runt på internet men vet inte vad som är bra och inte. Och jag vill absolut inte ha något som innehåller "skit" eller saker som inte är bra för kroppen.

Någon som har tips på bra medel som inte är överdrivet dyra?

PatrikHagglund
0

Prova med fläskkarré, blandfärs, bacon och ägg. Flört Kött, fisk och ägg innehåller alla vitaminer och andra näringsämnen du behöver.

Om man ska nämna något syntetiskt tillskott så är det väl Kreatin i så fall (men Kreatin finns också i kött).

Fläskkött kostar 20-30 kr/1000 kcal (magra delar är dyrare) Fläskfärs 20 kr/1000 kcal och blandfärs 30 kr/kcal. Ekologiska ägg 35 kr/1000 kcal. Makrill 35kr/1000 kcal och lax 70kr/1000 kcal.

Som jämförelse kan man ta ovanjordsgrönsaker som innehåller väldigt lite energi och därför ligger på 100-300kr/1000 kcal. Pasta/vetemjöl är väldigt billigt ligger på 3-4 kr/1000 kcal.

Bergspuman
0

Jag har kört mycket kött under sommaren och tidiga hösten, mest för att få upp mina ferritinnivåer som var låga, men jag har märkt att det gett effekt på muskelmassan också!

Jag har använt mig mest av rent nötkött eller fläskkött, t ex wokkött eller grytbitar som är enkla att hantera.

Sedan är inte maten mer än halva jobbet. Tänk igenom dina övningar så att du stimulerar muskeln mesta möjliga att växa, utan att trasa sönder den eller trötta ut den för mycket.

[Liinda]
0

Tack för tipsen, dock har jag lite svårt att äta kött. Jag kan äta men inte i stora mängder eller för köttiga bitar.

Så något bra pulver, tabletter skulle vara bra.

Jag vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska träna musklerna så just nu gymmar jag nästan varje dag och kör 1 timme styrketräning ungefär. Jag kör olika maskiner och tar så mycket vikt att jag får ta i lite men att jag ändå klarar upprepa övningen flera gånger.

Bergspuman
0

Då är mitt tips att du anlitar en instruktör eller en personlig tränare för 2-3 tillfällen så att du lär dig övningarna ordentligt. Man missar ofta övningens maximala effektivitet genom att utföra den felaktigt.

Jag ser hela tiden på mitt gym hur folk tränar i helskotta fel. Men det kan vara känsligt att säga till.

Ett korrekt utförande av övningen samt gradvis ökad belastning är det som gäller för att kunna bygga muskler.

Ett annat tips är att undvika maskiner, de är ofta konstruerade för att vara så enkla som möjligt och passa så många som möjligt och därmed blir de svåra att få till för den enskilde individen. Jag tyckte förut att jag nådde som bäst resultat volymmässigt med skivstänger och hantlar, förutsatt att man gjorde övningarna korrekt.

Nu tränar jag förstås inte för att bygga muskler i första hand, utan för att rent allmänt komma i form igen.

LisaF
0

Är personligen ganska emot pulver och extra tillskottsmedel. Tycker så naturliga tillskott som möjligt är bäst. Kan tyvärr inte hjälpa dig, men prata med någon kunnig inom området träning och kostGlad

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

PatrikHagglund
0

Tack för tipsen, dock har jag lite svårt att äta kött. Jag kan äta men inte i stora mängder eller för köttiga bitar.

Så något bra pulver, tabletter skulle vara bra.

Tyvärr, det är väldigt svårt att ersätta animalisk föda med tillskott, pga att det innehåller så väldigt många olika näringsämnen samtidigt. Piller och tillskott kan förbättra något, men aldrig helt ersätta vanlig mat. (Se tex A Vegan No More, som nyss har skapat debatt i blogsfären.)

Även mjölkprodukter kan användas om man har svårt för kött. Youghurt med 10% fett kostar 15 kr/1000 kcal och gräddost 20 kr/1000 kcal. Magrare alternativ är dyrare. (För övrigt är den genomsnittliga matkostnaden i vårt hushåll med två vuxna och två barn ca 20 kr/1000 kcal.)

En länk för kreatin föll också bort i mitt förra inlägg.

Bergspuman
0

Väldigt många tjejer, framför allt, tror att de kan skippa att äta ordentligt och ändå bli muskulösa och vältränade med hjälp av piller eller pulver. Tror det är för att de är rädda att gå upp i vikt och bli "feta".

Jag skulle säga: ÄT ORDENTLIGT OM DU VILL NÅ TOPPFORM!

Exakt VAD du ska äta, kan variera, men man måste ÄTA!

Funkar inte att ersätta mat med kolijox. Där håller jag helt med ovanstående.

LaSadie
0

Ät vegitabiliskt protein om du inte vill äta kött. Det är bättre att äta rikitgt protein än att ta pulver. Av all protein som finns i matform är 70% animaliskt och 30% vegitabiliskt.

Sen om du är orolig att gå upp i vikt är det viktigt att främst inte blanda alldeles för mycket kolhydrater med protein och fett. Samt att inte ta bort protein och fett.

Lycka till

[Liinda]
0

#4 Ja jag vill skaffa personlig tränare men just nu klarar inte min ekonomi det. Så det får bli sen i framtiden.

[Liinda]
0

Ja aboslut jag äter mat ordentligt. Jag har inte minskat något på maten för jag vet att jag behöver mer energi när jag tränar så mycket. Och jag struntar i vad vågen säger utan jag vill se resultat på kroppen.

Jag älskar att äta så mat får jag nog aldrig för lite av. Men jag menade mest att jag äter inte rätt kött. Alltså jag äter köttbullar, pannbiff, taco, köttfärssås. Men jag klarar inte av att äta köttbitar, för tycker det är så senigt och broskigt. Och köttbullar och sånt är väl inte det nyttigaste köttet direkt med alla tilllsatser.

Spongebob
0

Om du tränar ofta, se till att låta muskelgrupperna vila i minst runt 48 timmar efter träning. Vanligt är att du tränar varjemuskelgrupp en gång i veckan, och kanske delar upp din träning på 2 eller 3 dagar.

En 3-split hade då sett ut ungefär:

dag 1: Rygg, biceps

dag 2: vila

dag 3: Bröst, triceps

dag 4: vila

dag 5: Axlar, mage, ben

dag 6: vila

…och så vidare. På så sätt låter du varje muskelgrupp vila i flera dagar efter träning för att få bra återhämtning och uppbyggning, detta trots att du går till gymmet 3 dagar i veckan.

Lycka till!

PatrikHagglund
0

Men jag menade mest att jag äter inte rätt kött. Alltså jag äter köttbullar, pannbiff, taco, köttfärssås. Men jag klarar inte av att äta köttbitar, för tycker det är så senigt och broskigt. Och köttbullar och sånt är väl inte det nyttigaste köttet direkt med alla tilllsatser.

Det finns värre saker att oroa sig för än eventuella tillsatser i köttbullar. Flört Jag tycker du kan äta köttbullar och liknande med gott samvete om du tycker om det. (Även blodpudding är tex populärt hos våra barn, som annars kan vara lite kräsna.)

[Liinda]
0

#11 Tack så jättemycket för tipsen! Som det är just nu har inte musklerna fått vila någonting i princip. För jag tränar 5-6 dagar i veckan. Men kan man lägga upp det som du har skrivit men att på vila skriva kondition istället? Eller blir det för mycket för musklerna då iallafall?

#12 Ja det finns såklart värre saker hehe. Men jag tänkte mest att det kanske inte ger så mycket muskelbyggning med köttbullar haha :P

Spongebob
0

Ja det kan du, men din muskeltillväxt blir inte optimal då. Nu är det kanske inte hela världen då du kanske inte (inte jag heller) tränar enbart för att få stora muskler utan vill även ha kondition och liknande.

Se dock till att ha minst EN men helt TVÅ dagar i veckan där du vilar, kanske bara tar en långpromenad om du känner dig rastlös? Du tjänar inget till att köra dig slut dag efter dag och i långa loppet gör du dig bara en otjänst egentligen så kom ihåg vilan.

Förenklat fungerar träning såhär: Du tränar på gymmer och bryter då ner musklerna -> vid vila byggs musklerna upp igen lite starkare än de var innan. Det är alltså vid vila själva musklebygget sker och har du det i åtanke kommer du ihåg att vilan är mycket viktig.

Att bygga muskler och bli tränad är en lång process, ingen idé att försöka stressa! =D

[Liinda]
0

#14 Precis jag vill ha muskler men kondition är lika viktig för mig. Jag tog till mig det du sa och nu skulle jag egentligen varit på gymmet men istället ligger jag i soffan och jäser med frukost haha Glad

Bergspuman
0

Precis som #14 säger, det tar tid, tålamod och träget arbete för att få muskler! Många och långa gristräningspass krävs för att få resultat.

Jag satte igång med PT-träning slutet av juni. Nu efter 5 månader har jag fått en betydligt fastare kropp, musklerna börjar framträda, men jag ser fortfarande långt ifrån vältränad UT.

Samtidigt satte jag igång från en väldigt försummad nivå - hade inte tränat regelbundet på ca 5 år. Och jag hade 18 kg övervikt, hade rejäl järnbrist och jag är inte ung längre, 46 år. Jag räknar kallt med att det tar runt 2-3 år innan jag har ett riktigt vältränat utseende.

Min yngre bror på 34, satte igång att gymma igen för ca 2,5 år sedan. Det är först NU som det verkligen syns på honom.

Tid - Tålamod - Trägen träning - Tillfredsställande vila.

[Liinda]
0

#16 Japp jag har både tid och tålamod, Jag är trots allt bara 21 och har hela livet på mig. Eller nej helst vill jag bli vältränad inom några år men jag vill gärna hålla det hela livet. Glad Är det något jag är så är det viljestark, lyckades gå ner 12 kg på 4-5 månader. Men jag kände också när jag höll på att tappa kontrollen. Så nu skiter jag fullständigt i vad vågen säger.

Ja synliga muskler tar ett bra tag att bygga. Min bror har också gymmat några år det är först nu hans muskler börjar bli riktigt stora. Det första året så händer det inte mycket.

[Liinda]
0

#16 Väldigt duktigt av dig föressten att redan känna skillnad efter 5 månader då lär du ha tränat på ordentligt ! =) Man kan om man villl :D

BlackJesus
0

TS om du vill ha tag i bra och privsvärda proteinpulver och annat kolla på www.gymgrossisten.se :)

[Liinda]
0

Tack för tipset ska kolla! =)