skolios .
jag har varit hos skolläkaren, mitt ena ben är kortare än det andra, är född så tror jag , sen så har jag skolios, fast inte alls mkt, men jag har det på nedredelen av svanskotan.
Skolläkaren sa att det va ofarligt?! men det syns jätte tydligt att min ryggrad är sne, alltså när jag står vanligt är det ett veck inåt på ena sidan av magen eller hur man ska säga (bilden till höger)
och det gör jätteont i ryggen nästan varje dag, kan inte gå eller springa mycket då jag får jätteont i ryggen flera timmar och benen. alltså jag har nästan ont i ryggen 24/7.
finns det tränings övningar eller vad ska man göra för att fixa det?
jag vill inte vara "sne" ! :S :o
sry om detta inte va rätt ställe att sätta in detta på!

Tror att du får ta kontakt med en sjukgymnast för att kunna få rätt träning för din rygg…
Ja, sjukgymnaster är kunniga och absolut något att föredra vid sådana stora problem. Ryggen är ingen muskelgrupp man gärna chansar på med träning. När man tränar ryggen bör man verkligen veta vad man gör och vad man ska och inte ska göra.
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Har själv skolios och tycker det hjälper med stretching.
Du kan bara göra så att du sätter dig på knä så att du sitter på fötterna och lägger dig över dina lår. Detta stretchar inte musklerna så mycket men det drar ut ryggraden. Prova också att sstretcha sätesmusklerna (rumpan) många gå problem sitter där. Ett till tips är att bara stå rakt upp och ned med raka ben och försöka att nuda tårna. Du behöver inte vidröra tårna men att bara hänga och inte över anstränga sig är bra för ryggen och de muskler du använder när du går. Kom bara ihåg att du måste böja dig i midjan och inte i ryggen när du gör den här övningen.
Och som ovanstående sagt - ta kontakt med en sjukgymnast, man ska inte behöva lida för sin skolios. Det är antagligen så att du har svag svank/ländrygg och svårt att bära upp din rygg. Hur många grader hade du förresten?