Träningsskador..
Hej hopp! Har precis hittat det här forumet och blev glad. :) Dock ser jag att här inte finns någon grupp för just skador.. Jag vet inte, det kanske inte är så vanligt? Varför jag tänker på det är just för att jag själv drabbats av en träningsskada - den otäcka benhinneinflammationen. I båda underbenen… Det har inte varit roligt alltså och jag har gjort allt i min makt för att bli av med det så fort som möjligt och jag tror och hoppas att det är på väg bort nu! I en månad har jag hållit mig ifrån träningen. Lite träning för överkroppen har jag unnat mig, i den mån att jag inte belastat benen på något vis.
Nej, usch, det har som sagt inte varit roligt, speciellt inte då man var så sjukt inne i träningen (pysslar med kampsporten kung fu) och hade äntligen kommit i form, man kände sig stark och frisk efter ett sommaruppehåll. Men nu längtar jag att börja igen. Förhoppningsvis kan jag börja gå och röra mig mer i nästa vecka och så kan jag sakta, sakta börja springa och träna igen.
Har ni varit med om någon skada ni fått av träning?
O ja. Drog sönder vänster deltoidmuskel av en roddövning på gymet för snart 20 år sedan. Den läktes, men jag har besvär av den av och till. Har genomlidit många nackspärrar till följd av att den muskeln dragit ihop sig och krampat.
Nu går jag regelbundet 1 gång i månaden till en naprapat just i förebyggande syfte, så att han hinner hitta och behandla småskavanker innan de blir riktigt jobbiga, så jag har inte känt av det här på ganska länge. Men det har varit perioder när den plågat mig grymt.
Nja, inte i vuxen ålder. Eller ja, jag har en ond fotled som aldrig riktigt har läkt men den stör mig inte så mycket.
Jag lägger in en ny grupp om detta och flyttar ditt inlägg!
Usch, det måste vara grymt tråkigt att få en skada som aldrig riktigt blir helt bra som man får ta hand om resten av livet.. Men det finns ju människor som har det ännu värre, rent fysiskt, så man får väl tänka på det viset.
Och så förstår man verkligen hur viktigt det är att vara försiktig och ta hand om sin kropp, även om skador kan hända den mest försiktige..
#3 Ja, man får tänka så! Jag har vart hos läkaren många gånger och även röntgat men de hittar ingenting. Trist!

Jag har fått många skador pga mitt fotproblem (högt fotvalv och överpronation). Sen har jag spelat fotboll så fått en hel del fot- och knäskador 
Ni som har skador.. Har ni ändrat träningsstil för att kunna fortsätta träna?

Nja, inte spciellt. Eftersom det handlar om ett fotfel så har jag fått inlägg som jag har på mig i alla skor. Sen kanske jag tar det mer lungt i försäsongen var att inte dra på mig överansträngning, samt att jag inte springer på asfalt då jag vet att mina fötter och ben inte klarar av det.
Drog på mig en mysko knäskadaoch blev tvungen att sluta med handbollen. Fick ett träningsprogram av min sjukgymnast som jag följde och blev lite bättre. Har dock fortfarande ont. Mig rekommenderades att simma och cykla då det inte sliter på knät lika mycket som löpning etc.
Dåliga skor är oftast ett vanligt problem till skador, rygg, ben, fötter mm.
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Jag har en skada till som jag dragits med sedan 18 års ålder, en skadad disk i L5/S1, som till slut började trycka på omgivande nerver när jag var 30, och då fick jag utstrålande smärta i vänster ben, värk i ryggen, baken, låret ända ner ut i stortårna och domningar i hela benet upp till knäet. Diskbråck, heter det.
Det är numera läkt och jag har sluppit operation men ryggen är och förblir känslig. Jag har fått sluta jogga / springa, för stötigt och hoppigt för ryggen. Jag kan inte gå på Friskis / Svettisgympa, samma problem där. Jag kan inte göra vissa typer av övningar på gymet, t ex raka marklyft.
Men jag kan cykla, simma, promenera, köra stavgång, köra ordentlig gymträning med rätt slags övningar och jag upplever allt mindre hur ryggen hindrar mig.
Det är ensidig belastning som inte fungerar. Kan inte stå-sitta-gå-ligga-ha sex för länge i sträck, då protesterar den. Måste ha varierad rörelse. Gymträningen fungerar faktiskt perfekt, det är olika rörelser hela tiden.