AnneN´s träning med Exertube
Tänkte i denna tråd skriva lite om hur det går för mig med min träning här hemma med den nyinköpta exertuben (träning med gummiband).
Träningspass 1, idag 22/6 -10, tid: ca 40 minuter, motstånde på Exertube är light.
Axel - 20 ggr på vardera sida
Armens baksida - 20 ggr på vardera sida
Armens framsida - 20 ggr
Skulderblad - 20 ggr
Axel utåtrotation - 20 ggr på vardera sida
Bröst (armhävning) - 10 ggr
Stussen - 20 ggr på vardera sida
Lårets baksida - 20 ggr på vardera sida
Lårets insida - 20 ggr på vardera sida
Lårets framsida - 20 ggr på vardera sida
Lårets utsida - 20 ggr på vardera sida
Raka bukmuskeln (situps) - 20 ggr, men kom inte så högt som man ska men tro mig det känns i magmusklerna iallafall.
Detta träningspass känns betydligt mer än ett pass på gym med tränare gjort för mig. Kommer säkert ha träningsvärk i alla muskler imorrn, men det är bra då vet jag iallfall att de existerar 
Har inte gjort situps och armhävningar sedan högstadiet eller gymnasiet = över 10 år sedan. Maskinerna på gymmet som ska träna samma muskler kunde jag knappt använda pga att jag har för svaga ryggmuskler och har lätt att svanka och då blir det fel om man använder maskiner.
Ska försöka köra detta nu minst 3 pass per vecka, kanske mer beroende på vad kroppen säger.
Kommer i fortsättningen skriva i denna tråd vilka övningar jag gjort och hur många på varje, detta för att enkelt kunna se hur det utvecklas för mig.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vad duktig du är! Kämpa på! :D

#1 Tack
Kom på att jag även ska skriva in i denna tråd min stegräkning från långpromenaderna.
_**/Mvh Anne

Dagens promenad blev varken speciellt lång eller rask, men men, jag tog mig iallafall ut en liten sväng.
Steg - 5881 st
Sträcka - 3,52 km (runt Malmudden)
Kcal - 420
Tid - 1:00:27
_**/Mvh Anne

Lycka till säger jag :)

#4 Tack 
_**/Mvh Anne
Härligt, låter så skönt när en person verkligen bestämt sig och genomför en satsning. Det går bra ska du se. Ska läsa tråden med intresse! Är ju själv inne i en nysatsning 

Latat mig i 2 dagar nu så ikväll blev det ett träningspass 
Träningspass 2, idag 26/6 -10, tid: ca 30 minuter, motståndet på Exertube är light.
Axel - 25 ggr på vardera sida
Armens baksida - 30 ggr på vardera sida
Armens framsida - 25 ggr
Skulderblad - 30 ggr
Axel utåtrotation - vänster 20 ggt, höger 25 ggr
Bröst (armhävning) - 10 ggr
Stussen - 20 ggr på vardera sida
Lårets baksida - 20 ggr på vardera sida
Lårets insida - 25 ggr på vardera sida
Lårets framsida - 25 ggr på vardera sida
Lårets utsida - 20 ggr på vardera sida
Raka bukmuskeln (situps) - 30 ggr, men kom inte så högt som man ska.
_**/Mvh Anne
Keep up the good work! Kul att du kommit igång! Nu är det bara att fortsätta! Känner du att det ger någonting? Känner du dig mör i kroppen efter ett pass?

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

#8 Efter första passet fick jag träningsvärk i magmusklerna, men efter gårdagens pass så känner jag inget alls (besviken). Blir nog ett pass ikväll istället för promenad då det mer eller mindre stormar här och då ska jag köra ett hårt pass!
_**/Mvh Anne
Lägg på mer motstånd så att det känns. Det är alltid kul när man ser att man har ökat sin styrka så pass att man kan öka motstånd/tyngd :D
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

#10 Jo jag tänkte leta reda på lite fler övningar att göra.
Behöver träna speciellt nacke, axlar, rygg & mage, så har någon bra tips på sådana övningar är de välkomna 
_**/Mvh Anne
Va duktig du är Anne som kommit igång med träningen. 
Zabelle

#12 Tack 
Kom en massa nödvändigt pappersarbete ivägen igår som tog en jädra tid att få klart så någon träning blev det inte
Får ta det ikväll istället.
_**/Mvh Anne

Testade lite andra övningar ikväll för att få lite omväxling 
Träningspass 2, 29/6 -10, tid: ca 20 minuter, motstånd på Exertuben är light.
- Stående rodd - 20*3
- Lyft åt sidan - 15*3
- Stående bröstpress - 10*2
- Benböj - 10*2
Tog det lite lugnt då detta var helt nya övningar för mig så jag vill känna efter vad min kropp klarar, vill ju inte ta i så att jag gör illa mig det första jag gör.
Hade ont i axlar och bröstryggen innan träningen, men efter ett par tag i de olika övningarna så hörde & kände jag hur det knakade och brakade och nu sitter jag här och njuter av att vara fri från smärtan som jag annars brukar få dras med i flera dagar 
_**/Mvh Anne

Legat riktigt på latsidan med exertuben nu ett tag, men har istället tagit många promenader (glömt stegräknaren) och simmat mycket.
_**/Mvh Anne
Bra Anne! Det är den träning som blir av som är bra, oavsett vad man gör!
Har du börjat känna resultat av din träning sen du stratade?
Zabelle

#16 Har ju inte tränat så mycket ännu så några resultat har jag inte börjat se ännu, men de gånger jag fått ont i ryggen har jag tagit exertuben och gjort några övningar så har det knakat till i ryggen och blivit bra igen (har så försvagade ryggmuskler att kotorna inte hålls på plats, därav knakandet).
_**/Mvh Anne