Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 1546 ggr
Idakarrlsson
0

Bättre hållning-Ont i rygg

Hejsan alla! Skulle verkligen uppskatta ifall någon av alla er där ute skulle kunna ge mig lite tips. Det är nämligen så att ja har en väldigt dålig hållning vilket har i sin tur satt sina spår. Blir väldigt lätt trött i rygg och får ont.  Plus ser inte bra ut ALLS.

Jag är 15, smal och ej så tränad, och lång (179cm). Går både som en ostbåge men axlarna har också dålig sitts och har "änglarvingar". Känner att jag måste ta tag i detta nu så jag inte får en allt för dålig rygg vid vuxen ålder.

Vad ska jag fokusera på i min träning? Har ni några tips på övningar (helst hemmaövningar) ?

Har hört inre magmusklerna och rodd. Men hur?

// Vilsen och okunnig tonåring med ont i ryggen.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

[LadyK]
0

När jag hade samma problem köpte jag en "väst" som drar bak axlarna i rätt läge. 10 minuter om dagen räckte för att jag skulle få bättre hållning.  Sen är ju träning av coren bra för hållningen. 

http://www.rehaboteket.se/skada/battre-hallning-idag-motverka-din-daliga-hallning-effektivt

[Outlawly]
1

Det du bör göra är att träna upp hållningen! Inte använda en väst för det, både billigare utan och bättre för din kropp.

Jag har också problem med dessa änglavingar och har ofta ont mellan skulderbladen. 
På grund av min felaktiga hållning var mina bröstmuskler tokspända och musklerna vid skulderbladen jobbade hela tiden med att dra bak axlarna men det kunde de ju inte för att bröstmusklerna var så spända. Vilket resulterade att jag fick ont i bak för att musklerna fick jobba så hårt.
Så jag har fått stretcha mina bröstmuskler rätt så mycket.

De 4 översta övningarna på denna sidan http://www.niana.se/behandlingar/rehabiliterings%C3%B6vningar
är övningar som jag gör och de har hjälpt mycket!

Idakarrlsson
0

#2 Tack så jättemycket! :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

[LadyK]
0

Självklart är träning och ökad styrka det bästa men innan jag nådde dit då det ändå tog ett tag var västen, för mig, ett underbart hjälpmedel som lindrade allt från huvudvärk, ont i nacken och ryggont.

[Desdemonas]
0

Få upp styrkan i bålen och försök tänka på din hållning är mitt tips. Lycka till!

[Majbot]
0

Mitt tips är att ta hjälp av en sjukgymnast via sjukvården, kostar inte mycket(är det inte gratis om en är under 18 år?) som kan visa och förklara för dig hur du utför övningar korrekt. Surt att få mer ont senare om du skulle utföra övningar fel(vilket är vanligare än en tror :) )