hur ska man komma igång?
Hej!
Jag vill börja komma igång med träningen igen. I somras åt jag bra mat, tränade mängder. Jag orkade till och med springa 1 mil!! Trivdes otroligt bra. Nu har jag dock spårat ut helt, äter mängder med mat, chips och godis. Hetsäter gör jag också. Det värsta av allt, jag rör inte på mig ett dugg!
Har inte råd med gymkort och hemmaträning tycker jag är riktigt tråkigt. Enda träningen jag ser som 'lockande' är jogging, men just nu har jag ingen motivation till det heller då jag fått sådan dålig kondition nu efter vintern. :(
Hur ska man komma igång igen? Vill gå ner de kg jag gått upp i höst/vinter. Vill börja leva det sunda livet igen.
Börja promenera. Välj ett ställe du tycker om. Använd en mobilapp som räknar steg så att du kan mäta förbättringarna. Lyssna på musik eller radio om du tycker att det blir lättare då. Ha 10.000 steg om dagen som mål. Alla steg under dagen räknas.
#1: Jag kan gå ner genom att gå alltså?
Ja. All motion bränner kalorier.
Använd stavar när du går så får överkroppen också jobbaoch promenaden blir mer intensiv.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jag vet inte hur det är för dig, men när jag själv inte har motivation till att jogga men känner att jag behöver röra mig ordentligt brukar jag köra lite intervaller, tycker det är mycket roligare :). Man kan ju köra intervaller mellan att gå och jogga med.
Det tråkiga är ju att du inte får bättre kondition av att inte jogga. Det blir bara en ond cirkel av det hela. Sänk kraven! Ge dig ut på en runda och skit i att mäta tid och längd och bara förundras över hur häftig din kropp är som kan ta sig framåt. Satsa inte på 5 pass á 5 km, satsa på 1 pass á 1 km. Då vinner du!
Sitter i samma sits, byggde upp min kondition och orkade lätt 1 mil med hjälp av C25K för snart två år sedan. I maj 2014 stukade jag fotleden REJÄLT… så det var slutet på den träningsformen på ett bra tag. Har dock börjat igen nu men jag börjar om från början med C25K och är glad att jag klarar det. Varje runda tar mig lite närmare 5 km och därefter längre sträckor jag skyndar långsamt.
Jag har alltid kämpat med att komma igång med joggning men tappat motivationen gång på gång. Men nu har jag lyckats tack vare runkeeper faktiskt :) dom har ett jätte bra program man kan följa där målet är fem km. Jag kan just nu springa fyra km obehindrat och jag kan inte komma ihåg när jag kunde det sist :) jätte nöjd