Att komma igång - hur?
Jag har under detta året gått upp hela 10 kilo, och jag är inte nöjd med min kropp ö.h.t. Jag vill komma igång och träna och äta nyttigt, och varje gång jag försöker håller det max 3 dagar. Jag avskyr att träna. Jag gillar inte smärtan i musklerna som blir vid styrketräning eller mjölksyran som så lätt kommer vid löpning, därav tycker jag att träning också är tråkigt. Utöver det är jag socker och nikotinberoende, och just socker har vi alltid hemma då mina föräldrar alltid förser skafferiet med godsaker..
Hur fasen ska man komma igång och faktiskt hålla sina vanor? Hur hanterar man ett socker och nikotinsug som driver en till vansinne? Hur bör jag ens börja med att lägga upp träningen för att nå min normalvikt på 60 kg. Hur lång tid kan det ta att minska 10 kg om jag faktiskt lägger sockerätandet på hyllan och joggar ett par kilometer om dagen?
Följer :)
Hitta en träningsform du tycker är rolig. Jag hatar styrketräning, löpning och det mesta annat. Promenader är okej, men inte roliga.
Däremot älskar jag simning. Vintertid simmar jag varje söndag och så ofta jag kan annars, och det är fortfarande lika roligt. (Sommartid är simhallen stängd tyvärr, och jag tycker inte om att simma långt i sjöar/hav). Hade jag haft mer tid över, och simhallens öppettider hade funkar bättre med skolans, så hade jag kunnat simma mycket mer, utan problem. För att det är roligt, och jag mår bra av det.
Prova olika sporter. Att försöka tvinga sig till något man är totalt ointresserad av/tycker är tråkigt, funkar aldrig i längden.
Gällande socker (och nikotin, antar jag) så är det olika vad som funkar bäst. Jag klarar mig bäst genom att köra nolltolerans på socker, minska på kolhydrater och bara äta en-två gånger om dagen. Äter jag oftare så börjar jag småäta, och då blir det ofta det som finns i skafferiet. Min mamma tycker också om godis, och förr lämnade hon det alltid synligt. Så jag sa helt enkelt till henne att sluta med det. Nu har hon sina sötsaker i ett skåp som jag aldrig öppnar. Jag vet ju att det finns där, men det är mycket enklare att låta bli om jag slipper se det. Vill hon äta en middag med massa kolhydrater/onyttigt, så lagar jag något eget.
För andra kan det funka bättre att trappa ner. En sockerfri dag i veckan, sedan två osv. Vissa måste äta åtta måltider om dagen, för att hålla sig mätt och låta bli sockret. Sen tar det tid, såklart. Om jag får "återfall" och äter godis (och när jag gör det, då gör jag det ordentligt tyvärr) så tar det åtminstone en vecka innan jag inte tänker på sötsaker hela tiden. Sen är det även viktigt att inte må dåligt av det. Det är okej att äta godis då och då, man måste inte låta bli det jämt. Så länge det inte blir en vana.
//Jessie