Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 4807 ggr
MolnBlomman
0

Knät ur led på träningen

Hoj hoj,

Jag körde ett friskispass i onsdags där vi skulle åla framåt på golvet på mage i högt tempo. Det gillade inte mina knän tydligen och jag drog ena knät ur led. Jag tryckte själv tillbaka det sekunden efter och skrek rakt ut. Ambulans kom och på akuten såg dem ingenting som var trasigt på röntgen iaf. Jag skickades hem med kryckor bara. Inga råd eller något prat om uppföljning.

Jag har aldrig haft några problem alls med kroppen förut så jag känner mig ganska chockad och handfallen. Nu har jag varit inomhus i 4 dagar och börjar tröttna på att inte veta vad jag ska göra för att hjälpa till med återhämtningen. Jag måste ju snart kunna ta mig till jobbet igen! Jag har inget körkort så jag cyklar 16 km varje dag vanligtvis och det är långt till närmsta busshållplats. 

Tänkte höra om någon av er har varit med om något liknande och vet vad man ska göra? Ska jag försöka börja böja på benet och gå på det? Det är supersvullet! När kan jag börja träna igen? När kan jag börja springa igen? Finns det några övningar jag kan börja med?

RobinEH
1

Om knäet faktiskt åkte ur led så tycker jag att behandlingen var konstig. Vanligtvis så brukar man få gå med ortos. 

Hursomhelst så rekommenderar jag att du tar kontakt med en sjukgymnast när det har gått ca en vecka sedan skadan. Luxation av patella är inget man kommer över så snabbt.

Cykla 1,6 mil kan du nog glömma, i alla fall inte på någon månad.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

MolnBlomman
0

Hmm.. Dem var ganska stressade där på akuten. Dem tittade knappt på mitt knä. Bara frågade om jag kunde lyfta underbenet och sedan skickade mig till röntgen.

Borde jag kanske göra några fler undersökningar för att utesluta skador på ledband och menisk?

RobinEH
0

Huvudsakligen så kollar man efter benfragment efter patellaluxation. Risken finns givetvis att någon mjukdel har tagit skada men det brukar bara röra sig om en sträckning som återhämtar sig. Är du orolig för att du har fått en menisk- eller ledbandsskada så kan du givetvis ta kontakt med din vårdcentral och diskutera med din läkare huruvida en magnetröntgen bör göras.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Tassy]
0

hur ser knäet ut nu? Svullet? Missfärgat? hur är rörligheten? Vart sitter smärtan? Vad var det som åkte  ur led - själva knäleden eller knäskålen?

Om läkaren inte själv kunde konstatera att något var ur led så lär du mest troligt inte ha blivit tagen på allvar, och då ingen skelettskada syntes på röntgen blev du hemskickad. Det är tyvärr väldigt ofta så det ser ut när man får något ur led. Själv har jag slutat söka vård för luxationer helt, undantaget om det tar över en vecka att få tillbaka leden i fråga på plats.

Du kan ha fått en del mjukdelsskador, ligament och dyligt kan sträckas eller i värsta fall slitas av. Du kan ha en ökad risk att luxera igen, och kan behöva sjukgymnastik. Det rekommenderar jag dig att söka via egenremiss, om inte annat så för att få knäet grundligt undersökt. Men mest troligt blir du rekommenderad stabiliserande övningar också.

MolnBlomman
0

Knät är svullet men varje morgon jag vaknar tycker jag att svullnaden gått ned något. Det är lite rodnat och varmt. Det gör inte så jätteont längre men det känns obehagligt som attans och hugger till av smärta då och då. Smärtan sitter på framsidan av knät. Mest under knäskålen. Rörligheten är sisådär. Kan varken böja eller stäcka ut ordentligt.

Jag vet inte vad som åkte ur led, bara att det gled åt sidan utåt och sedan gjorde jävulskt ont.

Tack för informationen. Börjar förstå mer och mer omfattningen av denna skada. Börjar landa i insikten om att jag inte kommer kunna träna på samma sätt på länge. :-(

Jag ringde sjukvårdsupplysningen och dem tyckte det det var underligt att jag inte fått någon uppföljning eller råd med mig hem.

Imorgon ska jag ringa ortopeden och se vad dem tycker. Jag vill bara veta om jag kan göra något här på hemmaplan i väntan på att svullnanden går ned så jag kan börja gå igen.

MolnBlomman
0

Ortopeden sa att dem inte kunde hjälpa mig mer. Det bad min ringa min sjukgymnast hos min vårdcentral så det gjorde jag. 

Jag var hos min sjukgymnast idag men han kunde inte utesluta skador för knät var för svullet och orörligt. Jag fick iaf lite övningar, tips och råd så nu känns det lugnare iaf. Jag ska dit igen nästa vecka och förhoppningsvis kan vi testa knät lite mer då.

Skriver ner de 3 st råd jag fick utifall någon annan råkar ut för samma sak:

1. Få ner inflammationen och svullnaden. Jag ska ta en kur av antiinflammatoriska tabletter på maxdos i 10 dagar. Jag valde Diklofenak. Jag ska oxå kyla knät då och då under dagen.

2. Behålla muskelmassa. Jag ska försöka aktivera lårmusklerna så dem inte förtvinar genom att bara ligga ner på rygg med en ihoprullad handduk under det skadade knät och det friska knät uppböjt med foten mot underlaget. Sen spänna och släppa lårmuskeln upprepade gånger. 500 ggr om dagen.

3. Få tillbaka rörligheten. Jag ska försöka få upp rörligheten i benet genom att sitta i en stol och lägga något som kan glida under foten och röra benet fram och tillbaka långsamt 50 gånger 3 gånger om dagen.

MolnBlomman
0

Jag vill bara tillägga att jag borde börjat röra på benet tidigare!

Nu känns det som om jag har mjölksyra i låret och vaden som vägrar släppa. Gisses vilken smärta! Det är skitsvårt att somna på kvällen. Massage lindrar lite men jag fick ta starkare smärtstillande för att jag överhuvudtaget skulle kunna somna.

Men rörligheten kommer sakta tillbaka iaf. :)

Ibland när jag går så hugger det till i knät på framsidan. Undrar lite vad det är. Det visar sig på onsdag när jag ska till sjukgymnasten igen.

MolnBlomman
0

Nu har jag varit på återbesök. Det gick fortfarande inte att undersöka knät pga svullnaden. Jag har väldigt dålig rörlighet i knäleden. Om inte svullnaden går ner på 2 veckor så kommer dem tömma knät. 

Tips på hur man får ned svullnad? 

Jag har testat:

• högläge

• is

• antiinflammatoriska läkemedel

• att röra på mig och gå på benet

MolnBlomman
0

Tänkte bara uppdatera lite om någon råkar stöta på den här tråden som letar efter information. Jag anser nämligen att jag har blivit felbehandlad. Min rehab skulle tagit så mycket kortare tid om dem gjort rätt från början.

På akuten skulle dem tagit ett ledvätskeprov för att utesluta blödning. Sedan skulle dem gett mig råd om hur jag skulle vårda min skada den första tiden innan jag kom till en sjukgymnast. Sedan skulle jag även fått en magnetröntgen för att se om något var trasigt eftersom jag efter 2 månader fortfarande inte kunde sträcka ut benet trots att svullnaden gått ned. 

Inget av detta gjordes. 

Istället skickades jag hem från akuten efter en vanligt röntgen med det enda rådet att röra mig som vanligt. Resultatet blev att min knäled svullnade okontrollerat och förlängde rehabiliteringstiden avsevärt. Hade dem sagt att jag ska ligga i högläge, isa och ha tryckförband på nätterna så hade det gått mycket snabbare att bli av med svullnaden.

Så mina råd: Här är ett toppen-dokument som man kan ha som hjälp vid en akut knäskada. Självklart ska man främst besöka en ortoped och sjukgymnast och lyssna på dem men denna kan vara bra att läsa om man får vänta på vård eller har fått för lite information. 

http://www.lakarhuset.com/docs/rehab_akut_ledband_knaled.pdf

MolnBlomman
0

Tänkte oxå tillägga att jag inte fått hela knäskålen ur led som jag först trodde utan endast patella.

Igår var jag hos sjukgymnasten och fick nya övningar. Mina ben har förlorat nästan all sin muskelmassa men min sjukgymnast är positiv och tror att jag kommer kunna bli bättre i knät än innan knäskadan.

Jag håller på och försöker tjata till mig en magnetröntgen för att ta reda på varför jag inte kan sträcka ut benet helt.

magrutor
0

Tyvärr har jag också råkat ut för dålig behandling efter luxation.. Eller jag råkade aldrig riktigt ut för det eftersom jag tränade gymnastik på ganska hög nivå vilket gjorde att mina föräldrar var väldigt på.

För mig var det armbågen som hoppade ur led och jag fick ha gips en vecka. När jag tog bort gipset kunde jag inte sträcka ut armen helt, läkarna tänkte i princip bara säga tack och hej men min pappa frågade om tips direkt. Jag började sen gå till sjukgymnast som hjälpte mig att sträcka ut armen och bygga muskler under flera månader. 

Armen var helt återställd efter ca 8 månader, men hade jag inte tränat gymnastik hade jag troligtvis bara gått hem och väntat på att det skulle bli bra. Då hade jag fortfarande inte kunnat sträcka ut min arm. Det är riktigt dåligt att det går till på det sättet, det är väl inte så svårt att skicka med lite övningar eller rekommendera sjukgymnast?

Hoppas knät blir bra till slut!!

MolnBlomman
0

Ursch. Skönt att det blev bra igen.

Ja det känns verkligen som att man bara får hjälp till att bli funktionell. Inte återställd nog så man kan fortsätta träna som innan.

MolnBlomman
0

Igår fick jag äntligen en remiss till magentröntgen. Kan nämligen inte sträcka ut benet rakt ännu. :-/

MolnBlomman
2

Magnetröntgen visade ingeting. Min läkare sa att smärtan nog beror på svullnad, dålig cirkulation och muskelbrist.

Jag tror jag har gått runt och spänt mig av rädsla att något är trasigt för så fort jag fick veta att det var helt så började jag gå mer normalt och en hel del av smärtan försvann. 

Sen blev min moped stulen (som jag köpt för att kunna ta mig till jobbet eftersom jag inte kunnat cykla). Och i ilskan över att den var borta tog jag min cykel för att bege mig ut och leta efter den. När jag kom hem så såg jag i min telefon att jag cyklat en mil utan smärta. 

Efter denna uppenbarelse har allting gått åt rätt håll. Jag kan böja och sträcka på benet mer och mer hela tiden. Visst känns det som att något fortfarande är lite skumt i knät men inte alls lika hemskt ont och ostadigt som förut.

Jag har tom. fått grönt ljus att börja löpträna igen. :-)