Ont när jag springer, hjälp!
Har under de senaste fotbollsträningarna och idrottslektionerna känt smärta i vaden när jag springer(insidan av vaden, ca 10cm över fotknölen) Smärtan kommer i princip direkt jag börjar springa och håller i sig under hela tiden jag springer. När jag sprungit ett tag gör det ont även fast jag vilar och går.
Dock så går det över typ 10-15 min efter jag slutat springa. Smärtan är inte jätte stark. Det går att fortsätta springa(fast det gör ju lite ont förstås) Det gör mest ont i själva landningen av löpsteget (dämpningen) samt om man springer och landar med tårna först.
Någon som vet vad det kan vara? Kan jag fortsätta träna som vanligt eller blir det värre?
Låter som benhinne infammation. Väldigt vanligt. Jag har aldrig lyckats bli av med det, men stretching av vaden, och försöka hjälpa till att öka blodcirkulationen med nån typ av linement kan lindra, och Vila. När jag spelade fotboll och inte kunde låta vadmuskeln vila tillräckligt fick jag ta värktabletter men det är ju bara en tillfällig lösning på problemet. Googla Benhinne inflammation.
#1 Tack för ditt svar!
Har faktiskt funderat över att det kan vara benhinneinflammation..Dock har jag ju aldrig haft det förut och vet därför inte hur det känns. Gör ju som sagt bara ont när jag springer.
Läste att om man fortsatte att träna när man fått benhinneinflammation kunde det bli kroniskt? Därav frågan om man ska vila.
ja jag har till och med hört om dem som opererar för att försöka få ordning på det. Gissar på att man måste ha mycket pengar eller nå speciella skäl för att få det. Ja jag harv fått gå ifrån att springa 4-5gr i veckan till 2 och får träna annat resten av dagarna.
#3 tack för att du tog dig tid att svara! Får väl helt enkelt ta och kolla upp om det är benhinneinflammation..
Det låter som en klar benhinneinflammation.. och jag har för mig att det effektivaste sättet att bli av med den är gammal hederlig vila :)
Pretty wise //
#5 ja, jag tror nästan det är det..Har som sagt aldrig haft det förut så blir väldigt osäker på vad det kan va :)
#6 Jag fick faktiskt typ benhinneinflammation för ett tag sen faktiskt. Fast jag fick ont på framsidan av benet, typ skenbenet, så jag vilade en dag och nästa pass kändes de ingenting och sen dess har de varit lugnt :)
Pretty wise //