sanning eller myt?
jag har hört att om man börjar träna så blir det svårare att hålla vikten sen om man slutar att träna för att kroppen är van att förbränna mer?
Min kille har tränat länge men har nu inte tränat på några månader av olika orsaker och har blivit degig och fått mage men han äter juh mindre än mig :O hur är det möjligt? jag är normal och äter typ jämt men han kan typ inte äta nått utan att få mage.. Konstigt tycker jag och det första jag skrev känns som sanning när jag kollar på min kille
Har han styrketränat eller konditionstränat? Ett vanligt fenomen är att man har ätit mycket under en träningsfas och därför är kroppen inställd på att få i sig så mycket mat. När man då sedan slutar träna så äter man i överskott.
Är du säker på att din kille äter mindre än dig?
Hans metabolism går inte ihop med hur mycket han äter = han går upp i vikt.
Han äter mindre nu när han inte tränar och definitivt mindre än mig. Men det är alltså myt då?
Man tränar = högre metabolism
Tränar inte alls = lägre metabolism (kroppen anpassar sig)
Var han muskulös innan? Styrketränade han?
ja han var rätt så stor, styrketräning va det han höll på med
Då har han troligen tappat muskelmassa, möjligtvis lagt på sig fett = han ser mer 'fluffig' ut än innan.
aa
@TS Även om han äter lite kan han gå upp i vikt om han äter för mycket kolhydrater. Dietära kolhydrater leder till en höjning av blodsockret, vilket leder till en insulinrespons. Insulinet lagrar in energi i kroppen (i form av glykogen i musklerna och fett i fettcellerna) och gör det svårare att förbränna energi. Detta gäller även om man äter rätt lite.
Dietärt fett lagras mycket enklare in i fettcellerna än dietära kolhydrater eller proteiner, detta gäller även när man äter lite. Efter som ordet "lite" är subjektivt så kan han gå upp i vikt om han äter för mycket fett, "för mycket" är alltid för mycket.
Protein är insulinogent och då aminosyrakoncentration i blod stiger så sker en insulinrespons. Insulinet verkar anorexigent i hjärnan varvid aptiten hämmas. Om intaget i huvudsak består av kolhydrater eller protein så kommer fettinlagringen att näst intill enbart komma från dietärt fett samtidigt som glykogenes och glykogenolys kommer att stiga, kolhydratoxidation och glykogeninlagring kommer att prioriteras.
#9 Kolhydratoxidation och glykogeninlagring är ett måste om man äter mycket kolhydrater. Eftersom högt blodsocker är skadligt kommer kroppen försöka bekämpa detta genom oxidation och inlagring. Problem uppstår dock om man inte omedelbart förbränner de kolhydrater man inte kan lagra (om lagren redan är fulla). Då konverteras resterande kolhydrater till fett och lagras i fettcellerna.
Den typ av fett som tillverkas av ett överskott på kolhydrater är "palmitoleic acid". Förekomsten av denna typ av fett stiger när kroppen inte omedelbart kan förbränna eller lagra de kolhydrater man stoppar i sig. Denna typ av fett finns det minimalt av i kosten, vilket gör att man kan använda den för att se hur mycket kolhydrater man konverterar till och lagrar som fett.
Se gärna denna föreläsning… mycket informativ och lärorik!
#11 Ja. Med tanke på att du frågar antar jag att du inte gör det?