Dags för mig att börja röra på fläsket ;)
Ja nu har jag bestämt mig, till nästa löning ska jag köpa eett fyra månaders gymkort.
Grejen är dock att jag har bestämt mig för det men vet inte riktigt vad jag ska göra när jag väl är där, så tänkte fråga om lite tips på roliga övningar.
Jag har tidigare gått på Zumba en gång i vecken men det tröttnade jag lite på, eller ja fick börja på ett annat ställe och de var inte lika roligt där som det jag hade varit vid tidigare, så slutade, och sen är det inte den billigaste aktiviteten man kan hålla på med. Inte där jag bor i alla fall….
Har de senaste gångerna då jag träffat min pojkvän (distansförhållande) hängt med honom till gymmet då han har blivit rätt fast i att träna och inte vill ha uppehåll mer än nödvändigt. Och jag har mest flummat runt och bara suttit, men de senaste två gångerna var jag lite mer aktiv för att få tiden att gå.
Ena gången härmade jag hans övningar, gjorde det dock lättare så jag klarade av det. Om han typ gjorde 20 situps på en viss tid gjorde jag kanske 12 på samma.
Och sist så satte jag mig på en cykel och började trampa, och tänkte att okej nu kan jag trampa tills jag kommit upp i 200 kalorier….. fick sitta i 21 minuter och trampa, sen var jag helt slut i benen och hur svettig som helst….. men det kändes bbra och det var rätt roligt.
Så nu när jag själv ska pallra mig ner till gymmet där jag bor så tänkte jag först och främst träna kondition, och kanske göra några styrke övningar…
Jag har inga direkta mål, utan vill bara vara lite aktiv…. så tips på roliga övningar för kondition är mer än välkomna. Även saker som jag borde tänka på….
Och vet någon hur man tränar upp smidighet så är det också välkommet 🙂
Kul att du vill komma igång på riktigt!
Vilket gym går du på?
På Friskis&Svettis finns det pass som heter "Cirkelgym" och "Cirkelfys". I cirkelgym jobbar man på 20 olika gymmaskiner i 45 sekunder per maskin i 2 varv.
En ledare som peppar och hjälper till.
Cirkelfys är det 10 stationer med fria vikter (till exempel hantlar, skivstänger, bollar, TRX, step-brädor med mera) som du jobbar på i 45 sekunder i 3 varv.
Också här en ledare som peppar och hjälper till.
Jag är ledare för dessa pass och jag ÄLSKAR träningsformen.
Intervaller passar mig bäst, då jag älskar det att man kör fullt ös i 45 sekunder sen vila 10 och sen fullt ös igen.
Andra gym har liknande träningsformer skulle jag tro.
Annars, om du bara vill träna i gym själv så rekommenderar jag att du får tips på övningar av någon som kan visa på riktigt. Så man kan se hur övningen ska gå till och så vidare.
Fria vikter (alltså inga maskiner) tycker jag är roligast att jobba med. Utfall och knäböj med vikt, burpees, flies på boll/bräda, dynamisk planka, raka marklyft med kettlebel, ja det finns massa roligheter att prova. 😃
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Det jag ska börja på är bara ett litet gym som heter Vättern Rehab. Så tror inte de har några sådanna cirkelgym…. tyvärr för det lät rätt roligt. Man hinner liksom inte tröttna på det man gör :)
Kanske finns färdiga träningspass uppsatta så som på min pojkväns gym. Då har de skrivit ihop olika pass som man kan köra. Vi får se hur det blir helt enkelt.
Det finns supermånga bra appar med färdigbygga träningspass! Googla på crossfit så kan du få en hel del inspiration. Appen Virtual Trainer (finns till iPhone och säkert till Android) har massor av program, både från PT och andra användare.
Vill du ha pulshöjande aktiviteter så är Tabata en kul grej som man inte tröttnar på så snabbt! Det innebär arbete i 20 sekunder, vila i 10 och upprepa 8 gånger (totalt 4 minuter). Välj en övning, som upphopp och köra en Tabata-omgång. Byt övning och upprepa. Du kan också ha fyra olika övningar och alternera under en Tabata.
Smidighet tränas ju lättast upp genom att sträcka på kroppen och stretcha och flexa. Kolla på ditt gym om du hittar en "pinne". Använd den till att träna upp rörlighet i bland annat axlar och bröst/rygg. Sök på Youtube! Internet är en oändlig källa av inspiration och tips.
Hoppas jag bidrog med något! Och lycka till 🙂
Det där med tabata låter ju rätt roligt. Ska bara komma på vad jag ska ha för olika övningar jag kan använda i den :) Ni har båda varit till stor hjälp och tar gärna emot flera förslag. #1 funderar på att bygga upp min egen cirkelfys :)