Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 1928 ggr
[Tilde]
0

Hur ofta styrketräna?

Hur ofta bör man styrketräna? Alltså hur många gånger i veckan och hur lång tid varje gång? :)

Jag tänkte endast träna hemma då jag inte har tillgång till gym. 

Sen tänkte jag kombinera detta med lite löpning/promenader. Jag har påbörjat ett träningsprogram tidigare, men fick inte riktigt tid att fortsätta med det, så jag tänkte därför ge det ett nytt försök. 🙂

Jag vill träna det mesta, men mest mage och armar då jag vill få synligare magmuskler och starkare armar (känner att mina armmuskler verkligen inte är så starka som de har varit). Så tips på olika övningar är alltid välkomna!

RobinEH
0

Vid hemmaträning utan specifika träningsredskap så som hantlar så går det sannolikt bra att styrketräna varannan dag. Hur lång tid du väljer att träna per tillfälle är helt upp till dig själv, träna så pass länge att du hinner med de övningar du vill utföra och i det antal du väljer att utföra. 

Övningar som man kan utföra hemma har jag exemplifierat här,
"Armhävningar (elevera benen så blir det tyngre),diamantarmhävningardips (ta det lugnt med axlarna),rygglyftHitlers hundcrunches (inte situps),cykelcrunchesplankansidoplankanbenlyft,utfallknäböj (kroppsvikt) och klättring (ingen bergsklättring)."
Du skulle även kunna utföra pull-ups exempelvis med hjälp av en dörr

Om du nu inte har några hantlar så skulle du kunna fylla >1,5-litersflaskor med vatten och utföra bicepscurl samt tricepspress med dem.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Tilde]
0

#1 Tack så mycket för ditt svar! :) Hantlar har jag! Eller, sambon har, men jag kan justera vikterna på dem så de passar mig istället. 

Pull-ups är jag dessvärre för svag för att lyckas med just nu med mina mesarmar… ._. Men det ingår i mitt mål att kunna göra dem utan problem! Har en trappa att träna på, haha

RobinEH
0

Har du hantlar så blir det ju perfekt! Istället för pull-ups så kan du utföra hantelrodd tills att du byggt upp lite mer styrka. 

Du kan även göra så att du utför den negativa fasen av pull-ups. Ställ dig då på en stol eller något och utför endast den delen då du åter sänker ner kroppen mot golvet. 

Marklyft går också bra att utföra med hantlar, likaså rekommenderar jag att du utför knäböj med hantlar. Golvpress med hantlar är en bra övning för bröstet, likaså kan du utföra axelpress sittandes på en stol för axlarna.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Tilde]
1

#3 Super! Tack så jättemycket för alla tips! 👍