Träning iFokus

Träning

Etikett: hemmaträning
Läst 1181 ggr
idacu2
10

Håll käften & visa dom istället!

Det här är min historia som jag vill dela med mig om för att 

PEPPA DIG, FÅ DIG VILJA, FÅ DIG ORKA SOM ALDRIG FÖRR !!

Lång text, ber om förlåt i förväg, men om jag ens kan få dig att lyfta ett finger så är det absolut värt besväret.. ge mig ett försök att INSPIRERA DIG :)

När jag var yngre var jag aktiv: spelade fotboll i 3 år, provade på boxning 3 månader (nådde då min absoluta toppform) & provade på karate i ca ett halvår.. Sen var jag dum nog att ta beslutet att sluta med alla sporter av olika skäl (största skälet - lägga mer fokus på gymnasie- studierna) tappade formen med tiden.. tänkte ta upp träningen igen genom löpning ute & lätt styrketräning hemma.. men gick väl sådär.. aktiv i någon vecka.. sedan föera veckors vila.. en periodare helt enkelt! Sedan när jag tänkte börja på allvar en gång för alla kom beskedet: Körtelfeber = Ingen träning av något slag sålänge jag känner av symptomen.. Vilket jag trodde skulle bli 1-3 månaders vila från träningen blev 1 helt år… 10kg+, hade tappat ALLA muskler & ALL kondition. Jag var helt orkeslös! :( 

Jag försökte peppa mig själv.. du klarar bygga upp allt med de gamla övningarna.. men icke.. motivationen saknades helt! varje övning var jobbig än vanligt & vädret var aldrig till min belåtenhet.. jag kom på fler ursäkter för varje gång & insåg att det aldrig skulle funka.. så jag satte mig ner.. förtvivlad.. & försökte komma på hur jag skulle kunna bli motiverad till träning igen.. sporterna skulle jag ligga så långt efter i så var inget alternativ för mig då jag blir omotiverad av att vara sämst i ett lag, ge upp i enskild övning osv inför andra människor… Då slog tanken mig.. ETT LÖPBAND! Det har jag alltid velat ha..

Så jag började direkt kolla ut vilka jag ville ha.. Där var dom.. 7 000-10 000 kronor styck… Jag bara visste när jag såg dom.. De här kommer hjälpa mig tillbaka igen! Så jag gick bestämt till familjen, släkten, vänner osv.. visade, förklarade osv.. & jag möttes av:

-  den såg bra ut.. men lite värt dyrt va när du kan träna gratis hemma eller gå till gym..? 

- Kommer du ens använda det där? förra träningssaken du köpte är ju bara liggande i källaren idag.. 

- Löpband är inget att ha.. det ger mer att springa i terräng.. 

- Osv OSv OSv.. .

Det tog aldrig slut.. 2 fjuttiga positiva kommentarer till följd av 8 negativa… Jag började fundera.. de har nog rätt.. slöseri med pengar.. jag kommer ALDRIG KLARA DET! 

Men vet du vad den bästa biten är?? Jag struntade i vad dom sa! Tog ut alla mina sparpengar en fattig student lyckats spara ihop under sina år av studiebidrag.. köpte mig ett kraftfullt löpband för 10 000 kr & började öva.. 

1:a träningsprogrammet..(enklaste nivån som är inlagd i löpbandet = 5 min gå sakta, 10 min gå fortare, 5 min sakta igen)….  HELT SLUT EFTERÅT!! 

Men jag kämpade på, ville inte att de andra skulle ha rätt.. JAG VILLE INTE MISSLYCKAS!!! 

& Idag.. frisk som en nötkärna.. har jag gått ner 6 kg från sjuktidsperioden..& tränar 4 ggr i veckan på löpbandet med följande uppläggning: Använder 1:a träningsprogrammet som enkel UPPVÄRMNING följd av 6 min gå (0,5 km) 26 min joggning (3,5 km) 6 min gå (0,5 km).. 

Sprang orientering i skolan idag.. full av backar & jobbig terräng.. men kände mig piggare i benen än någonsin.. Inte nått mitt första mål än (5 km joggning i sträck) men jag är en bra bit på vägen!! 

Min poäng med allt: Ta inte åt dig av nedtryckande kommentarer, låt dom istället motivera dig! När du känner dig trött, ge inte upp.. DU orka ALLTID mer än du tror! Kämpa på, sätt upp ett mål & kämpa dig dit för din egna skull! :)

- Det är många gånger jag velat ge upp, men jag kämpade på ändå p.g.a. citatet "var aldrig sämre än förra gången" & på ett löpband är det omöjligt att fuska.. tro mig.. jag har försökt! haha

Jag ångrar inte en krona som jag lagt ner på löpbandet, men dyrast är inte alltid bäst - om det inte motiverar dig. 

HITTA VAD SOM MOTIVERAR DIG & GE JÄRNET!!!! 

//Tackar för mig :)

LisaF
1

Vilken underbar läsning! 
Känner verkligen igen det där med negativa kommentarer. De sabbar ju verkligen ALLT som man har laddat upp.

I ditt fall, när du äntligen verkar hittat ett medel som skulle kunna få dig tillbaka till träningen, ska ju alla runt omkring dig stötta dig och heja på! Är det sedan så att löpbandet bara används 1 gång och sedan hamnar i källaren vill man absolut inte höra "vad var det jag sa!". Den repliken blir jag så förbannad av. 
Det är ju ändå bra att prova! Provar man inte så kan man ju aldrig få reda på vad som funkar för en eller inte!

Så heja dig! Kör på 👍😃

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

idacu2
0

Kul att du gillade texten :) trodde ingen skulle orka läsa haha ^^ Ja negativa kommentarer är inget kul :/ Precis ! :) Haha tack du! :D

Pauliine
1

Yay!!!! Grym du är!! :) Blir ju taggad på att köpa ett löpband.. Fast bor ju granne med mitt gym så får väl nöja mig med deras 😃

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Shalin
0

Jag håller just nu på att gå på vårat löpband här hemma. Min rygg är värre än någonsin. Jag började för kanske 3 veckor sedan gå på löpbandet i en timme i rask takt. Det är faktiskt jobbigt och jag måste definitivt duscha efteråt för att jag blir så svettig. I måndags frågade chefen som var hos oss på lite morgonmöte och jag hade inte sett henne på väldigt länge. Hon frågade då hur et var med min rygg och hur det hade gått med träning.

Det hade gått upp och ner. Testade gym med personlig tränare men det var inget för mig. Jag anser själv att min kropp är för skadad för att klara av maskinerna där även om jag gör det på rätt sätt. Hade även testat lite simning men tredje gången jag simmade körde jag på för hårt och skadade ena benet då jag inte värmt upp. Jag får ständigt sträckningar.

Så därför började jag nu med att gå på löpbandet för att få igång mina muskler så att jag inte ska behöva skadas och sträcka mig. Får gå lugnt fram men blev ganska ledsen över chefens kommentar att jag verkar mesig och så skrattade hon. Det var absolut menat som en skämt men jag tyckte inte det var roligt alls. Jag kämpar faktiskt med att försöka bli bättre men nu har jag så ont att jag idag bestämde mig för att vara hemma från jobbet och även imorgon. Så ont som jag har nu vet jag inte vad jag ska göra.

Ska jag fortsätt gå på löparbandet tycker ni? Jag har tidigare gått till sjukgymnast och kiropraktor. Tycker inte att det hjälper men måste väl erkänna att jag gav upp med sjukgymnastens övningar då de gjorde mig illamående och yr. Mådde mycket dåligt efteråt. Ursäkta att det blev så långt.

idacu2
1

#3 Tack, kul att du blev taggad av det ^^ Men gym precis jämte låter ju lyxigt värre! ;D  Kör hårt & stort lycka till tjejen!! ;D

idacu2
0

#4 Du behöver inte ursäkta, min text var ju längre än så ^^ Riktigt tråkigt att höra med din rygg!! Jag är ju ingen expert på träning & är rädd för att tipsa om något som kan göra din rygg värre då du redan verkar lida av det rätt mycket… men gör det som känns mest skonsamt för ryggen.. & börja i lugnt tempo.. kör hellre för lite än för mycket.. Det säkra före det osäkra liksom! Sen är ju uppvärning väldigt viktigt vad du än gör! börja & avsluta ett träningspass med lugn upp-/nertrappning.. & sen ta och strunta i chefens kommentar! Det kommer alltid finnas de som är starkare & snabbare, mer uthållig osv än en själv.. Men träning handlar inte om att mäta sig med folks styrkot även om det lätt hänt blir så.. Träning handlar om dina mål & din utveckling. Oavsett om ditt mål skulle vara att springa 100 meter eller 10 mil så måste du ändå börja lugnt så kroppen vänjer sig & klarar av att utvecklas. "En stor resa börjar alltid med ett litet steg". Stressa inte fram, ha tålamod. Man tappar inte all kondition, styrka på en dag, då kan du heller inte förutsätta det att det kommer tillbaka på en dag.. Det tar tid.. & med tanke på din rygg borde du ta det väldigt lugnt! Jag vet inte vad som är felet med ryggen eller vad som är mest skonsamt för din kropp, det måste du känna efter själv! men är det något så "simpelt" som dåliga ryggmuskler eller pga övervikt så finns det övningar som stärker just ryggmuskelaturen.. & för övervikt är det bara att börja lugnt & kämpa sig mot sitt mål :) Inget är omöjligt. Så länge du kan röra dig & har ett mål så kan du kämpa, men kämpa bara tills ryggen säger aj. På riktigt. Lätt att komma på ursäkter & lura sig själv att man lider mer än man gör.. Men jag tar som sagt det säkra före det osäkra i ditt fall: Träna i lugnt tempo (skäms aldrig, en liten förbättring är alltid en förbättring) låt det ta den tid det tar, lyssan på kroppen & framförallt lyssna på dig själv & ingen annan. Du är unik & därför måste du anpassa ditt träningsschema för vad som är bäst för dig & ingen annan!   Rådfråga med läkare i värsta fall, men oftast kommer man långt med sin magkänsla, ingen kan veta hur du känner & mår bättre än dig själv :)  Hoppas jag skrev något vettigt.. annars ber jag om ursäkt för förlorad tid. *håller tummarna för dig & låt mig gärna veta hur det går i fortsättingen* styrkekramar ^^

Shalin
0

#6 Tack så mycket för svar. Det peppade mig verkligen. Det är dålig muskulatur samt slitande jobb som är mitt problem med ryggen. Det är svårt att både jobba och träna. Jag försöker verkligen byta jobb just nu men har knappt kommit igång. Jag hoppas verkligen jag hittar något annat. Prövar på olika metoder för att bli bättre. Var hos en thailändsk massörska igår och fick oljemassage eftersom det var skonsamt och bra för just min rygg. Hon löste upp en massa knutar och hon tyckte att jag var otroligt stel. 

Hoppas det hjälpte. Idag har jag massor av träningsvärk i ryggen men det sa hon att jag kunde få. Funderar på att köpa ett par hantlar att träna ryggen med. Finns de som säger att det är väldigt bra. Sedan ska jag då fortsätta gå. Får se om jag orkar med idag. Jag är inte alls överviktig har bara dålig rygg ^^

Ja usch jag ska strunta vad i min chef sa. Blev bara så ledsen att hon inte fattar hur hon kan häva ur sig grodor ibland. Man kan inte säga till en person som har haft ont så himla länge och kämpat på trots det och säga att hon är mesig!!! Hon vet som sagt inte hur jag känner!

Jag får försöka ha tålamod men ibland känns det som att jag vill springa men det jag borde göra är att krypa för att ryggen inte orkar med om ni fattar. Det är så frustrerande att man inte orkar mer. Jag är faktiskt ganska bra kondition. Kunde springa 20 minuter i sträck i höstas vilket jag aldrig klarat innan. Blev så stolt! Men tydligen är det mycket bättre träning och viktminskning att gå än att springa och det är väl logiskt. Kan ju hålla på avsevärt mycket längre när man går.

Nu blev det långt igen hihi ^^ Tack så mycket igen för peppningen det hjälpte verkligen. Ibland behöver man tröst från en som förstår :)

idacu2
0

Det var så lite så ^^ kul att jag lyckas peppa dig! :) jaha, okej.. ja vissa jobb är inget skonsamt för kroppen.. hade sommarjobb på ett äldreboende detta året.. & bara den tiden fick mig att inse hur mycket det påfrestade ryggen & nacken.. även om man gjorde lyften rätt så uppstod situationer man inte kunde unndvika de felbelaste lyften tyvärr.. Tog upp detta med en ordinarie & frågade hur sjutton hon pallat med jobbet i 45 år.. Hon svarade med detsamma: Ryggövningar varje dag är det som krävs. För att ryggen ska klara av det. Hon förklarade några simpla övningar för mig som hon påstod sig vara väldigt smidiga & ca. 20 min per dag var allt som krävdes.. kanske lite jobbigt i längden, men helt klart värt det! Kanske pröva sånna tills du hittar ett mindre påfrestande jobb? (om du inte redan gör det vill säga) :) Massage är rätt dyrt.. men hjälper det kroppen att må bättre är det ju värt varenda krona! :) 

Har ingen erfarenhet med hantlar som stärker ryggen osv.. ryggen är en del jag inte brytt mig om så mkt hittils faktiskt.. men jag vet hur noga det är att göra övningarna rätt, annars kan din sitation förvärras även om du försöker göra nytta! Så kolla på massa sidor om hur du gör rätt för varje övning. Det är abslout det viktigaste som finns när du provar på ngt nytt, gör du fel från början kommer det sitta i länge.. 

Ja, skit i henne! Jag tycker du låter stark & tuff & dessutom villig att kämpa för ditt mål. Ibland behöver man bara lite peppning & vägledning ^^ 

tar du det lugnt klarar kroppen nog av att springa igen ;) Gå är bättre i viktminskning & lite skonsammare för kroppen ja. & kondition får man ut av det med.. Bjuder på ett exempel som jag tyckte var lite roligt:

"Läste aftonbladet om en 17- 18- årig utlänning som kan visas ut från Sverige.. men tack vare att han orkade springa 1 mil på lite över 30 min…. så kan han lyckas bli räddad av Sveriges fridrottsförbund.. Sedan följde en intervju med han där de frågade honom när han upptäckte att han sprang så snabbt? Han svarade: när jag kom till Sverige. Jag har aldrig sprungit innan på det här sättet. Jag har bara gått till & från skolan i hemlandet vilket motsvarar 2-3 timmars promenad.."

Tyckte detta exempel var så kul & framförallt häftigt då det bevisade hur gående kan bygga upp en sån uthållighet att han kan bli värlsmästare!! Något att sikta mot kanske? haha ;) 

Ingen fara hörru ^^

Skogshumblan
0

Sicken härlig inspiration! You go!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Shalin
0

#8 Ja det blir ju dyrt med massage helt klart men behöver kanske inte gå så ofta. Tyckte bara jag kunde testa nu när det är så illa med ryggen. 

Ja jag får absolut ta det lugnt och försöka göra små övningar varje dag. Finns ju tonvis med videos på youtube så då kan man också SE hur det ska göras. Så ska försöka med det och köper jag ett par hantlar så blir det lätta sådana så jag inte överanstränger mig även om jag gör på rätt sätt ;) 

Gud så häftig historia om utlänningen. Låter lite lustigt när han säger jag har BARA gått 2-3 timmar till och från skolan. Det är ju skitlångt!!! xD Så det ska jag nog satsa på. Gå gå och gå som bara den ;)

idacu2
0
idacu2
0

#10 Ja, om massagen hjäper så kan du ju gå dit när det är som värst bara ^^ Ja, youtube är bra inom sånt, sålänge man kollar på experter & inte amatörer vill säga ^^ Aa, tyckte jag med! Den fastnade direkt på huvudet ^^ ja.. 2-3 timmar måste vara sjukt långt!! haha go for it ! Det är bara du själv som kan stoppa dig ;)

Shalin
0

#12 Jag insåg att jag bara kom in i den här tråden och berättade om mina egna problem. 

Jag tycker det var otroligt starkt av dig att kämpa på och köpa ett löpband trots att andra var emot det och var negativa. Jag hade nog själv gett upp tanken. Jag hade sån tur att min pojkvän ville skaffa löpband. Jag hade inte haft råd själv och skulle förmodligen inte börjat springa eftersom det inte finns några löparspår där jag bor. Bara massa asfalt som jag inte förstår varför folk springer på och förstör sina hälsenor. Det kanske bara är en myt men det måste ju belasta en del iallafall tänker jag. 

Mycket bra av dig att kämpa på som du gjorde! :) Jag känner absolut som du säger att man orkar mer än man tror! Det är bara att kämpa på! Jag gick efter det där programmet vad det nu heter. Det har skrivits om det här på forumet. Man går ett program för 9 veckor där man ska springa längre för varje vecka. Jag trodde inte jag skulle orka men jag VÄGRADE sakta ner innan killen sa att det var dags. Det gjorde att man kände sig så jäkla stolt över sig själv. Klarade jag det första gången klarar jag det den andra och tredje med! 

Kämpa på!!! :D

idacu2
0

Haha det är lugnt :) 

Tack så mycket ^^ Det är nog sant.. ju mer dämpning desto bättre säger de ju ^^ 

Härligt att du med kan vara lite envis ibland ;) Det är bra av dig, fortsätt så! :) 

TACK :D