Hjälp, Beep Test
Hejsan!
imorgon ska vi i gymnasiet göra det så kallade "Beep testet" För er som inte vet vad det är så är det 2 korner man sätter ut och det är 20m mellan dem. du ska sedan springa fram och tillbaka hela tiden varje gång bandet(som din lärare sätter in ) piper till.
Jag har Jätte dålig kondis.. jag klarade bara 5,2. och andra gången vi skulle göra det klarade jag 4,9… Är det någon som har tips jag kan använda tills imon?
Bästa tipset är ju att konditionsträna mer, fast det hjälper ju inte dig i detta läget.
Vad du kan göra för att klara dig lite längre är att inte ta ut dig i onödan. Ta det lugnt i början då lite promenadtakt räcker. Ät något kolhydratrikt innan. Andas djupt.
Lite sent att börja försöka förbättra konditionen redan till imorgon.. Men du kan alltid jobba med psyket. Det är faktiskt psyket som ger dig styrkan i första hand & inte musklerna eller konditionen. När du känner att du inte orkar mer så kan man dubbelt så mycket. Det är bevisat genom många olika tester genom tiderna. Tävla med dig själv. försök slå dina egna resultat. Strunta i alla andra. Vill du klara mer, så kan du! Bara du tror på dig själv! :)
*Lycka till* Mvh, Ida Johansson :)
Ett tips är att aldrig stanna medans du väntar på pipet.
Spring så pass långsamt så att du alltid når till linjen/konen när pipet kommer. Är du för snabb eller när det går snabbare mellan pipen så spring i en båge när du ska vända. Vänd inte genom att stanna.
Du vinner mycket på att alltid vara i rörelse då det är mycket jobbigare att stanna och starta, stanna och starta och så vidare..
En i min klass på gymnasiet som körde så och det gick alltid väldigt bra för honom. Sen hade han en väldig vilja också.
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
1# ska försöka äta kolhydrater! Tack!
2# Det är ingen ide med mitt idrotts psyke…. jag kan utmata mig själv men sedan så tänker jag bara Fu**it jag skiter i detta och ångrar mig senare.
3# det är ett bra tips! ska följa det!
Aha, ja alla är vi olika.. Bra att andra gav tips oxå :) Hur gick det sen? :)
Minns i skolan när vi fick reda på att vi skulle ha beep test, då jag var pluggis och träningsfreak såg jag det som en jätte motivation! Jag konditionstränade som en GALNING from 2 månader innan och klarade 13 på beeptestet. Så om det kommer en nästa gång försök använda de som en motivationskälla!:) Annars lite tips då (till nästa gång i samma situation) 1. Uppladdning: Tog koffein tabletter 30 min innan. (Kolhydrater är ett bra tips om man vill undvika koffein. Annars tycker jag koffein är perfekt under just ett beep test (tävling), kolhydrater mer för träning) 2. Puls: Jag sprang lite som i en cirkel istället för raksträcka, i och med det stannade jag aldrig och pulsen hölls igång (såg mobbat ut i början men när jag var den sista kvar var de inte så knäppt längre). 3. Fokus: Jag var helt fokuserad på mig själv, några sprang snabbare och några saktare. Jag höll mig själv i fokus på endast pipen och min egna andning. 4. Distrahering: som fokus, låt dig inte följa eller haka på andras avhoppande. Fokusera.. Det är du, sträckan och pipen. Hoppas det gick bra!
Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono
Förstår inte vad ni har för beep- test om ni trånat innan massa som ovan o klarar 13 längder (den med sämsta konditionen i vår klass klarade minst 20-25 varje gång …? vi hade sånna där beep- test med totalt 160 längder.. finns det olika varianter av beep- test eller är det jag som förstår fel :(
har helt missat när de säger att de byter nivå då..
vi hör liksom bara t.ex. "1,2,3,4,5" för varje längd vi springer & sen t.ex. "10- lite snabbare" när det byter nivå & då byter den även till en ljusare ton i pipet..
Varje beep visar ju på vilken längd det är på varje nivå. Plinget, när det blir ljusare, visar ju när en ny nivå är igång. Vet ej hur många längder det är på varje nivå. Men för enkelhetens skull, säg att det är 10 beep på varje nivå. Då är det 10 första, 10 andra osv. Så våra resultat kunde se ut så här: 6:4. Vilket i så fall betyder att personen klarade ända fram till fjärde pipet på sjätte nivån. #9 Ni kanske räknade alla beep? Då skulle ju den här personen i så fall ha 64 längder. :)
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
aha okej,. Vi räknade aldrig.. skivan sa bara nummer för varje pip/längd..
Nivåer nämndes det inget om vad jag minns, mer än att man själv la märke till att tonen blev ljusare, att pipen kom snabbare & att rösten nämnde: pip, lite snabbare.. haha