Orka springa milen snabbare??
Har nu lyckats springa milen och är såklart superstolt och glad för det, dock tog det ca 1 tim och 45 minuter vilket är j*kligt långsamt.
Är anmäld till Kalmarmilen den 31:e och kollade resultaten från 2012, den som kom sist i mål bland damerna sprang på 1 tim och 18 min, alltså skulle jag gärna vilja träna upp så även jag kan klara rundan på minst den tiden. Tror ni att det går? Hur är smartast att lägga upp träningen för att öka farten? Kan backträning vara nått?
Nu när lopper börjar närma sig kommer de gamla vanliga känslorna om hur pinsamt det kommer blir att vara sist och så långt efter etc. etc. Ska bli jättekul att springa ett lopp för första gången men jag vill ju såklart göra så bra i från mig som möjligt och inte hamna allt för långt efter.
Hur långt och ofta springer du? Att springa enbart långa sträckor kan bli monotont. Oavsett vad för,sträckor man tränar inför är långpass, kort snabbt/ intervall och eventuellt ett kortare löppass en bra blandning. Jag skulle prova med intervallträning och vanliga löppass där du hela tiden har lite koll på ditt tempo och vågar pressa dig lite mer. Har du någon träningsapp? De flesta finns som gratisversion, och via dem,kan du hålla koll på ditt tempo då du springer. Betalversionerna innehåller oftast ett par rätt bra intervallpass man kan prova. Intervaller kan man göra på lite olika sätt men en bra början är att mäta upp en sträcka på ca 200-300 M. Börja med att sakta och fint värma upp, gå eller jogga. Sen springer du din uppmäta sträcka så fort du kan, joggar tillbaka till start, springer så fort du kan direkt igen osv tills du känner att du inte pallar mer. Syftet är att öva upp ditt tempo och flåset. En sådan tempoträning bör du göra ett pass i veckan eller varannan vecka. Om du googlar intervallträning löpning får du fler tips. När du löper vanligt, kör en 5 km runda och kolla vad du får för snittid per km. Säg att du springer 5 km på,snittid 7.30 min per km. Nästa gång du springer så,försök att öka tempot lite, se hur mycket du kan pressa dig för man kan mer än man tror. :) Nu har ju du lite kort om tid men det finns gratisappar som hjälper,dig klara av att springa 5 km eller milen. De varvar olika långa "pass" där du alternerar att gå och springa. Lycka till!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Mycket bra tips skogshumblan! Håller med om att blandad löpträning är det bästa. Sen är det otroligt mycket enklare att springa snabbare och orka mer under ett lopp! Alla som står o hejar längs med banan och allt som hände runt omkring. Man dras liksom med av stämningen och orkar mer samt pressar sig automatiskt :) Håller tummarna att du lyckas få en tid du är nöjd med! Lycka till med träningen och framför allt loppet :)
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
jag springer lite olika, mellan 4-7 km per gång, oftast 5. Sen försöker jag springa 3 dagar i veckan men nu under sommaren när jag jobbar mer än heltid finns inte orken eller tiden så då är jag nere på kanske en gång, max två, i veckan :/
Idag sprang jag med sällskap för första gången och då kändes det som att det gick lite snabbare, hade en genomsnittstid på 8:21 min/km. OM jag orkar hålla den farten under loppet så blir jag nöjd, nu sprang vi 4.8 km (hade skullat springa 5 men stigen tog abrupt slut hihi) och jag kände mig rätt slut. Min pappa sa dock att jag hade mer att ge för jag kunde prata relativt normalt men hjärnan säger att jag inte orkar ta i mer hmmm
Ska testa intervall nästa gång 🙂 Har en träningsapp som jag gick efter när jag började springa, 10k fpr pink, som kör mkt inervall, kanske ska återgå till den.
Ja den är inte dum! Har en liknande 10 km app som är jättebra. Körde den första där man kör 3x1 min som intervall, dvs att springa så fort man känner att man kan i de tre minuterna och sen gå en. Fick upp kondisen oväntat bra. Hoppas du får upp din fart så du är nöjd:)
/ Skogshumblan
#4 vad är det för en app? Blir lite nyfiken nu ^^
Jag har en app som finns för windowsphone. "ease to 10k". Finns kanske inte till iphone / Android. Det är uppbyggt med intervaller då man går eller springer. Nackdelen är att om man följer appen de 10 veckor den sträcker sig så får man ingen variation i distanserna vilket är rätt bra. Från vecka 5 tror jag det var så är dina pass på runt 45 -72 minuter. Blir ju långa distanser även om du får gå någon minut här och där.
/ Skogshumblan
Klarade loppet igår! Sprang i mål på 1:26 så jag är helnöjd, sist blev jag inte heller även om jag inte var långt ifrån. Nu ska jag komma på ett nytt mål med träningen, antingen ett nytt lopp eller nått annat. Det var jättekul att springa 😃
Skrev lite mer i min blogg
Härligt! Bra jobbat :)
/ Skogshumblan
Grymt jobbat!! Grattis 🙂
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus